Severna Koreja izdala je upozorenje da ne gleda baš naklono na izviđačke prelete američkih letelica i strateških bespilotnih letelica, kao i da će u bliskoj budućnosti početi da obaraju te letelice.
O ostalom Pjongjang se nije izjašnjavao.
Međutim, evidentno je da su se pobrojane letelice intenzivno koristile i u osmatranju istoka Evrope i same Ukrajine, do 24. februara 2022. godine, odnosno do dana kada je i počeo rat.
Severna Koreja je pobrojala nekoliko letelica koje je uočila da osmatraju njenu teritoriju iz pravca Japanskog i Žutog mora.
Tako su uočene letelice: RC-135W, strateška bespilotna letelica RQ-4B Global Hawk, U-2S.
RC-135
RC-135 su avioni za elektronsko izviđanje stari više od 40 godina, ali su opremljeni trenutno savremenom elektronikom. Za osnovu ovog aviona uzet je putnički avion Boing 707, koji su zatim prepravljeni da se u njih smesti velika količina elektronske opreme. Svi avioni sa kojima raspolaže američko RV smešteni su u bazi Ofjut u Nebarski. Radi se o broju od 20 aviona RC-135 koji pripadaju 55. puku. Ono po čemu su ovi avioni prepoznatljivi jesu velika kućišta na trupu letelice u kojima je smeštena elektronska oprema, a koje piloti nazivaju “hrčkovi obraščići” zbog kakrakterističnih izbočna na bokovima trupa. Glavinu flote čine 18 aviona RC-135V/W poznati i kao Rivit Džoint sa sistemima za nadzor nad izvorima elektromagnetskih emisija na dometu od 240 kilometara. Sredstva za EI su uvezana sa dva sistema jedan za izviđanje sredstava veza i jedan za elektromagnetne emisije, a prvenstveno se to odnosi na radarske uređaje. U svim oružanim sukobima i ono što je prethodilo njimaRC-135V/W smatrani su isturenim ušima obaveštajaca.
Taktičko tehnički podaci:
Namena: avion za elektronsko izviđanje
Posada: 4+ potreban broj operatera za konkretan zadatak
Pogonska grupa: Četiri turboventilatorska motora Pratt and Whitney TF-33-PW-102
Dimenzije: dužina 46,61 m, razmah krila 44,42 m, visina 12,93 m, površina krila 279,64 m
Mase: prazan 77565 kg, maksimalna u poletanju 152,410 kg
Performanse: maksimalna brzina 885 km/h, vrhunac leta 10.670 m, vreme trajnja leta 11 časova, trajanje leta sa jednom popunom goriva 20 časova.
RQ-4 Global Hawk
RQ-4 Global Hawkje nastao kao zamisao američke odbrabmene agencije DARPA za osmatranje na velikim visinama i udaljenostima, Jedan od sedam prototipova preleteo je 2000 godine Atlantik, a godinu dana kasnije i Tihi okean. Srce ove bespilotne letelice čine senzori za izviđanje, poverljiv paket sastavljen od radara sa sintetičkom antenom i indikatorom pokretnih ciljeva, elektrooptičkih i IC uređaja, kao i GPS i INS navigacioni sistem. Prva borbena upotreba ovog drona bila je nad Avganistanom 2001. a korišten je i u Iraku 2003. Ovaj dron izrađen je u dve varijante. Prema jedno RQ-4A završen je u februaru 2003, a nakanadno u narednim godinama i RQ-4B sa većim trupom za smeštaj elektronike. Glavni stajni trap je premešten u posebna kućišta pod krilima. Ovaj dron se koristi kao uređaj za elektronsko izviđanje.
Taktičko tehnički podaci za RQ-4B
Proizvođač: Northop Grumman Integrated Systems
Namena: Izviđačka bespilotna letelica
Pogonska grupa: turboventilatorski motor Alison Rolls -Royce AE 3007H
Dimenzije: dužina: 14,5 m, visina 4,64 m, razmah krila 39,89 m
Maksimalna masa pri poletanju 14.630 kg
Makismalni korisni teret: 1.361 kg
U-2S izviđački avion
Radi se o avionu koji ima veoma burnu i dugu istoriju. Avion koji je doživeo niz modifikacija i verzija, ali je opstao i u eri dronova, a ponovo zahvaljujući novom Hladnom ratu koji je osvanuo posle aneksije Krima 2014 doživeo reafirmaciju, posebno na severu Evrope uz obale oko Murmanska, i na Baltiku, a od skoro i na Crnom Moru. Poslednja verzija ovog čuvenog špijunskog aviona nastala je u periodu 1994-1998 konverzijom letelica U-2R. Ovi avioni opremljeni su širokom paltom uređaja i elektronskih senzora, koji se postavljaju u kontejnere, a koji se zatim stavljaju u letelicu ili kače. Pre svega to zavisi od same misije za koju se ova letelica angažuje. Inače dužina modularnih spremina iznosi 8,23 m. Standardni osmatrački paket ovih aviona čine aero-foto kamere HR-329, panoramska digitalna kamera IRIS-III koja zahvata 51,5 kilometara u dubinu teritorije koja je pod opservacijom. Tu su i radarski sistem sa antenom sa sintetizovanim otvorom ASARS-2, višesenzorski elektrooptički izviđački sistem SZERS za denevno aerofoto snimanje sa prenosom podataka u realnom vremenu sa dodatkom MSEORS za složene meteouslove i noć, ili tri senzora za EI i PED. Podaci se iz ovih uređaja direktno putem satelita šalju tokom leta na obradu u zemaljsku kontrolnu stanicu..Unutar pilotske kabine zastareli instrumeti su zamenjeni sa tri višenamenska kolor pokazivača. Ovi avioni imaju i GPS/INS navigacioni sistem i digitalizovane izviđačke uređaje. Letelice poseduju i sistem za istovremeni transfer podataka do dve stanice na zemlji ili u vazduhu, a avioni su uvezani i u mrežu za otrkivanje ciljeva i navođenje jurišne avijacije.
Taktičko tehnički podaci:Namena: Strateški izviđački avion
Posada. 1
Pogonska grupa turboventilatroski motor General Electric F118-GE 101, potiska 83,9kN, gorivo u unutrašnjim rezevoarima 3.469 kg
Dimenzije: dužina 19,20 m, razmah krila 31,39 m, visina 5,09 m, površina krila 92,90 metara kvadratnih.
Masa: prazan 7,258 kg, maksimalna 18.144 kg
Performanse; brzina 0,8 maha, maksimalna brzina na visini od 20 km 764 km/h, vrhunac leta 21.336m, trajanje leta 10-12 časova, nosivost 2.268 kg korisnog tereta.