Vršilac dužnosti šefa pomorskih operacija, admiral Liza Mari Franšeti (Lisa Marie Franchetti), saslušana je pred Senatskim odborom za odbranu. S obzirom da republikanski senator iz Alabame Tomi Tubervil blokira odobrenje Kongresa za nova mesta za više od 300 viših oficira vojske, mornarice i vazduhoplovstva, nekoliko admirala i komandant marinaca i dalje imaju status vršioca dužnosti kao i sama Franšeti.
Pored toga, neki viši oficiri nisu dobili odobrenje za svoje nove činove. Od ovoga zavisi njihova plata, što im se kategorički ne sviđa – iz očiglednih razloga.
Ne zna se koliko će ova situacija trajati. Generalno, izveštaj Franšetojeve ne uliva optimizam. Situacija sa ljudstvo nije ohrabrujuća: ove godine flota nije primila 7.000 regruta, ukupan nedostatak je 13.000 ljudi. Grubo rečeno, reč je o posadama tri nosača aviona, bez avio-grupa. Program izgradnje podmornica klase Kolumbija (SSBN Columbia-class) znatno kasni, a zaostaci se povećavaju, što dovodi do činjenice da se sada razmatra mogućnost produženja radnog veka poslednjih pet podmornica klase Ohajo (SSBNs Ohio class). Ali ovo produženje će dovesti do dugotrajnih i skupih popravki podmornica, koje će ipak morati da budu otpisane za dve do tri godine. A to znači još jedno, neplanirano trošenje sredstava iz pomorskog budžeta.
Ništa bolja situacija nije ni sa programom AUKUS (AUKUS). Čak i program izgradnje podmornica klase Virdžinija (SSN-774 classVirginia ) za američku mornaricu kasni. Umesto potrebna dva čamca godišnje, flota dobija, matematički rečeno, 1,2 broda, ali i ovde ima kašnjenja. Zaostatak programa u Virdžiniji podrazumeva povećanje troškova održavanja najnovijih aviona u Los Anđelesu u službi. A to su opet dodatni troškovi.
Trenutno, od 49 podmornica (SSGN) u floti, 19 je na popravci i održavanju. Štaviše, poslednjih godina ovaj odnos se pogoršava u smislu da je sve više borbenog sastava američke mornarice stacionirano u brodogradilištima. Da bi ispunila svoje obaveze prema Australiji do 2040. godine, izgradnja Virdžinije mora da se poveća na 2,2-2,3 podmornice godišnje. Ali takav tempo je nemoguć, čak i prema proračunima samih Amerikanaca.
Nadaju se da će uspeti da dostignu nivo od dve Virdžinije godišnje do 2028. godine. Ali ovo je u kategoriji pretpostavki, jer ulaganja u brodogradnju zaostaju za potrebnim. A Australija ima finansijskih poteškoća. U Kanberi se priča da deo programa od devet fregata klase Hanter treba zameniti jeftinijom varijantom Tip 31 sa australijskim modifikacijama.
Slični problemi postoje i sa nosačima aviona u američkoj mornarici. Kašnjenje ulaska u službu Džeralda Forda i Džona Kenedija zahtevalo je produženje radnog veka Nimica i Ajzenhauera, respektivno. A to znači popravke u ukupnom iznosu od 850 miliona dolara. Stavljanje van upotrebe pet raketnih krstarica klase Tajkonderoga podrazumevalo je produženje radnog veka za pet razarača klase Arli Berk, koji bi već trebali da budu povučeni iz upotrebe. Mornarica generalno insistira na povlačenju 49 brodova, ali je Kongres ove godine dozvolio povlačenje 12. Dok je samo devet novih brodova primljeno iz brodogradilišta.