MIG-21 NIJE BIO LETEĆI KOVČEG: “RUMUNSKI GENERAL BRANI SOVJETSKI LOVAC”

Rumunija je svoje poslednje lovce MiG-21 povukla iz upotrebe u maju 2023. godine, kao deo prelaska na „NATO standard“, kupivši od Norveške polovne F-16 prve serije. Kao deo celokupnog narativa kritikovanja sovjetskog nasleđa, lokalni „novinari“ (i ne samo oni, prisutna je tendencija slične priče i u Srbiji gde pored kvazi novinare, tu priču šire i pojedini političari), uključujući i one koji rade na vojnim temama, nastoje da ocrne sovjetske letelice.

Portal Defense Romania intervjuisao je penzionisanog generala vazduhoplovnih snaga Laurentija Simioneskua. Prema rečima novinara, zbog poteškoća u pilotiranju, MiG-21 je imao reputaciju „letećeg kovčega“, posebno u poređenju sa zapadnim avionima. Od 1992. godine, Vazduhoplovstvo Rumunije izgubilo je 26 aviona MiG-21 u različitim incidentima, pri čemu se poslednja nesreća dogodila u martu 2022. godine (s naše strane, napominjemo: bilo je informacija da je avion greškom oboren od strane PVO sistema S-300 Oružanih snaga Ukrajine).

General je odgovorio braneći MiG-21, rekavši da “nije leteći kovčeg” i da bi bilo netačno nazivati ga tako. Prema njegovim rečima, kada se govori o poređenju MiG-21 i F-16, posebno u pogledu pouzdanosti i lakoće upravljanja, treba voditi računa i o generaciji i o aerodinamičkom dizajnu ova dva tipa aviona.

Kako je objasnio, zbog posebnosti svog dizajna, MiG-21 je imao veliku brzinu sletanja, zbog čega ova mašina nije praštala greške u pilotiranju. Međutim, rekao je, bilo koji drugi tip aviona ne prašta greške, posebno ako se pilot ponaša neprofesionalno ili izgubi kontrolu u teškoj situaciji.

Poznati britanski vazduhoplovni stručnjak i publicista Bil Ganston (Bill Gunston) smatrao je, da je MiG-21 najslavniji lovački avion na svetu. A to svoje mišljenje potkrepio je sledećim podacima: MiG-21 je izrađen u više primeraka no bilo koji drugi lovac nakon Drugog svetskog rata; izrađen je u brojnijim verzijama no ma koji drugi avion Drugog svetskog rata; već do sad je u naoružanju proveo više godina no bilo koji drugi vojni avion i ostaće u njemu još dugi niz godina; borio se u više ratova i na više različitih krajeva sveta no ma koji drugi lovac u istoriji vazduhoplovstva; koristio se u više vazduhoplovnih armija no ma koji drugi lovac – po sadašnjim ocenama u najmanje 37 i najviše 49 zemalja – što nijedan avion nije dostigao.

MiG-21 je slavan lovac, možda i najslavniji na svetu a o kvazi novinarima i političarima ne treba trošiti reči. Šta oni znaju o legendi zvanoj MiG-21?

7 komentara na “MIG-21 NIJE BIO LETEĆI KOVČEG: “RUMUNSKI GENERAL BRANI SOVJETSKI LOVAC”

  1. Tako je , MIG-21 je legenda , i njegovu slavu nijedan avion nece moci da skine . pa taman leteo na samu ivicu svemira. Naravno nije sposoban da se nosi sa modernim trendovima i zato umire. Meni licno je naj naj svih vremena.

  2. Osnovni problem kog aviona MiG-21 je bio taj da Sovjeti nikad i nikome (čak ni svojim saveznicima u VU) nisu prodali verzije identične onima koje je koristilo RV SSSR ! Uglavnom iz straha da neko ne prebegne sa takvim avionom negde na Zapad ili u neku neutralnu (ili “neutralnu”) državu. Dobar istorijat MiG-21 imate na Vikipediji: https://www.youtube.com/watch?v=OBj49G-ZmIA
    Varijante su obradjene na: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_variants

  3. Svi primerci MIG-ovih aviona su prebegli na zapad. Sa MIG- om 21 je iz Iraka prebegao irački pilot, ali pre toga uspeo je da prebaci porodicu na zapad radi navodnog lečenja deteta. Poslednji prebeg je bio MIG-a 25. Sa njim je u Japan prebegao ruski pilot. A i MIG 25 je bio legenda.

    1. To je jedan od razloga zašto su Sovjeti odn. Rusi izvozili samo tkz. izmajmunisane verzije (ovo je njihov izraz) ovog lovca. Poučeni su primerima iz FNRJ/SFRJ kada su avioni prebeglih piloti država VU (pro)davani SAD i iz Severne Koreje kada je njihov pilot sa MiG-15 prebegao u Južnu i omogućio SAD da prouče 15-cu i naprave uspečnu taktiku za borbu sa njim. Postoji puno fotografija na ovu temu, nekoliko njih i u domaćim časopisima…

  4. Da je Nortropov F-5G/F-20 tajgeršark ušao u serijsku proizvodnju, ili da su SAD bar nekom prodale licencu, on bi bio apsolutno prvi sa oko 4 min. Ima puno video priloga na JuTjubu pa koga zanima…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *