МИГ-21 НИЈЕ БИО ЛЕТЕЋИ КОВЧЕГ: “РУМУНСКИ ГЕНЕРАЛ БРАНИ СОВЈЕТСКИ ЛОВАЦ”

Румунија је своје последње ловце МиГ-21 повукла из употребе у мају 2023. године, као део преласка на „НАТО стандард“, купивши од Норвешке половне F-16 прве серије. Као део целокупног наратива критиковања совјетског наслеђа, локални „новинари“ (и не само они, присутна је тенденција сличне приче и у Србији где поред квази новинаре, ту причу шире и поједини политичари), укључујући и оне који раде на војним темама, настоје да оцрне совјетске летелице.

Портал Defense Romania интервјуисао је пензионисаног генерала ваздухопловних снага Лаурентија Симионескуа. Према речима новинара, због потешкоћа у пилотирању, МиГ-21 је имао репутацију „летећег ковчега“, посебно у поређењу са западним авионима. Од 1992. године, Ваздухопловство Румуније изгубило је 26 авиона МиГ-21 у различитим инцидентима, при чему се последња несрећа догодила у марту 2022. године (с наше стране, напомињемо: било је информација да је авион грешком оборен од стране ПВО система С-300 Оружаних снага Украјине).

Генерал је одговорио бранећи МиГ-21, рекавши да “није летећи ковчег” и да би било нетачно називати га тако. Према његовим речима, када се говори о поређењу МиГ-21 и F-16, посебно у погледу поузданости и лакоће управљања, треба водити рачуна и о генерацији и о аеродинамичком дизајну ова два типа авиона.

Како је објаснио, због посебности свог дизајна, МиГ-21 је имао велику брзину слетања, због чега ова машина није праштала грешке у пилотирању. Међутим, рекао је, било који други тип авиона не прашта грешке, посебно ако се пилот понаша непрофесионално или изгуби контролу у тешкој ситуацији.

Познати британски ваздухопловни стручњак и публициста Бил Ганстон (Bill Gunston) сматрао је, да је МиГ-21 најславнији ловачки авион на свету. А то своје мишљење поткрепио је следећим подацима: МиГ-21 је израђен у више примерака но било који други ловац након Другог светског рата; израђен је у бројнијим верзијама но ма који други авион Другог светског рата; већ до сад је у наоружању провео више година но било који други војни авион и остаће у њему још дуги низ година; борио се у више ратова и на више различитих крајева света но ма који други ловац у историји ваздухопловства; користио се у више ваздухопловних армија но ма који други ловац – по садашњим оценама у најмање 37 и највише 49 земаља – што ниједан авион није достигао.

МиГ-21 је славан ловац, можда и најславнији на свету а о квази новинарима и политичарима не треба трошити речи. Шта они знају о легенди званој МиГ-21?

7 коментара на “МИГ-21 НИЈЕ БИО ЛЕТЕЋИ КОВЧЕГ: “РУМУНСКИ ГЕНЕРАЛ БРАНИ СОВЈЕТСКИ ЛОВАЦ”

  1. Tako je , MIG-21 je legenda , i njegovu slavu nijedan avion nece moci da skine . pa taman leteo na samu ivicu svemira. Naravno nije sposoban da se nosi sa modernim trendovima i zato umire. Meni licno je naj naj svih vremena.

  2. Osnovni problem kog aviona MiG-21 je bio taj da Sovjeti nikad i nikome (čak ni svojim saveznicima u VU) nisu prodali verzije identične onima koje je koristilo RV SSSR ! Uglavnom iz straha da neko ne prebegne sa takvim avionom negde na Zapad ili u neku neutralnu (ili “neutralnu”) državu. Dobar istorijat MiG-21 imate na Vikipediji: https://www.youtube.com/watch?v=OBj49G-ZmIA
    Varijante su obradjene na: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_variants

  3. Једини авион на свету који је на задатак пресретања могао у ваздуху да буде за 8 минута. Легенда светског ваздухопловства….

  4. Svi primerci MIG-ovih aviona su prebegli na zapad. Sa MIG- om 21 je iz Iraka prebegao irački pilot, ali pre toga uspeo je da prebaci porodicu na zapad radi navodnog lečenja deteta. Poslednji prebeg je bio MIG-a 25. Sa njim je u Japan prebegao ruski pilot. A i MIG 25 je bio legenda.

    1. To je jedan od razloga zašto su Sovjeti odn. Rusi izvozili samo tkz. izmajmunisane verzije (ovo je njihov izraz) ovog lovca. Poučeni su primerima iz FNRJ/SFRJ kada su avioni prebeglih piloti država VU (pro)davani SAD i iz Severne Koreje kada je njihov pilot sa MiG-15 prebegao u Južnu i omogućio SAD da prouče 15-cu i naprave uspečnu taktiku za borbu sa njim. Postoji puno fotografija na ovu temu, nekoliko njih i u domaćim časopisima…

  5. Da je Nortropov F-5G/F-20 tajgeršark ušao u serijsku proizvodnju, ili da su SAD bar nekom prodale licencu, on bi bio apsolutno prvi sa oko 4 min. Ima puno video priloga na JuTjubu pa koga zanima…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *