УКРАЈИНСКИ ЦРНИ ЈАСТРЕБОВИ: UH-60 И S-70 У РАТУ НА ИСТОКУ ЕВРОПЕ!

Editorial credit: Michael Fitzsimmons / Shutterstock.com

Борбено транспортни хеликоптер UH-60 Black Hawk се повремено појави у вестима да се користи у рату у Украјини. Обарање хеликоптера Ми-24П за који се веровало прво да је украјински UH-60 поново је покренуо причу о овим хеликоптерима.

За хеликоптере UH-60 Black Hawk у Украјини сазнало се почетком 2023. када је био виђен први усликани који је имао украјинску заставу на боковима, и две дебеле беле траке на репу.

Касније се сазнало и како су летелице стигле у Украјину?

Први UH-60 Black Hawk, односно цивилни S-70 купљен је за 6 милиона долара од приватне компаније Ace Aeronautics LLC. Међутим, од које државе је купљена друга летелица, која је UH-60 је и даље непозната.

Претпоставка је да је купљена пре неколико месеци, у новембру 2023 од непознатог приватног продавца, негде у Европи. Новац је обезбеђен из фонда чешке групе „Darek pro Putina“, односно „Поклон за Путина“, који је успео да прикупи неколико милиона долара за куповину UH-60 Black Hawk.

За ову другу летелицу познат је и назив „Честимир“. У питању је половни хеликоптер који је плаћен 4.6 милиона долара. Иначе летелица датира из средине 1980-тих година и прегледана је од стране украјинских стручњака пре него што је купљена.

Летелице после доласка у Украјину нису дате регуларним једницама него их су преузеле и користе специјалне снаге Украјинске војне обавештајне службе ГУР која је и једини корисник ових летелица за специјалне задатке.

Снимци ових летелица су веома ретки, али је доста њих испливало кад се појавила прво вест да је руска ПВО системом „Верба“ оборио овај хеликоптер док се пребацивао 20 људи на руско-украјинску границу.

Вишенаменски борбено-транспортни хеликоптер УХ-60 настао је почетком 1980 тих година када је копнена војска САД расписала конкурс за развој лако транспортног хеликоптера који би требао да замени ветерана Вијетнамског рата UH-1. У ужи избор ушле су две комапније Boing Vertol (model YUH-61A) и Sikorsky (model YAH-60A). Обе компаније направиле су по три прототипа будућег хеликоптера. Затим се приступило тестирању летелица обе компаније, а после вишемесечног тестирања посао је проверен Сикорском, који је своју летелицу означио са UH-60 Black Hawk.

На конкурсу копнена војска САД захтевала је да летелица буде отпорна на поготке калибра 7,62 мм и 12, 7 приликом дејства са земље на саму летелицу и могућност пребацивања хеликоптерским десантом до 11 војника са пуном борбеном опремом по летелици, могућност транспорта до 6 хеликоптера велимим транспортним авионом C-5 Galaxy, отпорност кракова главног ротора на директне поготке калибра 23 мм, функционисање главног ротора до 30 минута без подмазивања, заштита седишта и резервоара за гориво од погодака, издржљивост стајног трапа при удару од земљу.

UH-60 Black Hawk у почетку је био идејно заснован као вишеманемски транспортни хеликоптер, али посебно посе Пустињске олује 1991 године и низа интервенција у локалним ратовима ове летелице су постале вишенаменске платформе: за електрoнски рат и спровођење електронских противмера EH-60G, за специјалне једнице Војске САД у верзијама HH-60D опремљен Доплеровим и метеоролошким радаром , дисплејом мапа, за корпус морнаричке пешадије UH-60N опремљен метеоролошким радаром и кабином отпорном на песак, за противподморничку борбу и употребу летелице са носача авиона SH-60 F, UH-60 A/L са двочланом посадом, превозом до 10 војника и уграђена два спољна додатна носача за гориво и систем за претакање горивом у ваздуху као и противоклопни модели као носачи противоклопних ракета Хелфајер.

Иако UH-60 Black Hawk нема посебни систем за наоружање, хеликоптер је опремљен с два носача, на које је могуће поставити пушкомитраљезе. UH-60 Black Hawk може бити опремљен са до 16 противоклопних ракета, као и ракетама ваздух-ваздух ФИМ-92 стингер.