Уједињени Арапски Емирати су 6. новембра 2023. године постали, други корисник кинеских школско-борбених авиона Л-15 које производи компанија CATIC China national aero-technology import and exsport corporations. Први инострани купац је била Замбија која је набавила 6 летелица
У питању су прва два авиона ознаке Л-15Б и ваздухопловство Уједињених Арапских Емирата користиће их за почетну обуку пилота борбене авијације.
УАЕ су тако постали прва блискоисточна земља која има у свом наоружању кинеске школско борбене авионе. Тим путем требало би да крене и Ирак који је заинтересован за куповину борбених авиона ЈФ-17.

Како ће утицати ова одлука на то да ова заливска држава добије борбене авионе Ф-35 остаје да се види, али највероватније од посла неће бити ништа јер овај Емират постаје оператер, односно корисник кинеских борбених авиона.
У пројектовању овог авиона учествовали су стручњаци Опитно конструкционог бироа Јаковљев који су призвели руски школско борбени авион ЈАК-130 коме је киснека верзија Л-15 слична.
Л-15 у својим каталозима кинески произвођач CATIC наводи као нову генерацију лаког школско- борбеног авиона намењеног за обуку пилота на летелицама 4. и 5. генерације за борбе у ваздуху, нападе на земаљске циљеве и ваздушну подршку. Званична кинеска ознака летелице је ЈЛ-10
За свој авион Кинези наводе да је Л-15 вишенаменска платформа која се одликује високим перформансама, поузданошћу и економичношћу. За обуку је способан да оствари напредну обуку за ловце 4 и 5 генерације, као и да предузме пратећу обуку у оперативним ескадрилама, подржану од постојећег система обуке, планирања мисије у ваздуху и на земљи.
Летелица има могућност допуњавања горива у ваздуху. У борбеним мисијама, Л-15 је способан је да изводи тактичке мисије као што су ваздушна борба, ваздушни напади, ваздушно извиђање, КРА, ЕЛИНТ, ЦАС и ФАЦ мисије.
За погон Л-15 користи украјински турбовентилаторски мотор Ivchenko Progress AI-222K са допунским сагоревањем. Заправо у питању је највероватније кинеска копија која носи ознаку ВС-17.
Летелица има напредну аеродинамику, млазни мотори имају уграђен FADEC, који је скраћеница Full Authority Digital Engine Control- односно компјутерски управљан систем паљења и контроле мотора авиона који се користи у савременим комерцијалним и војним авионима за контролу свих аспеката перформанси мотора дигиталних, уместо техничких или аналогних електронских контрола.
За овај авион се каже да има супериорне перформансе попут ловачког авиона.
Л-15 поседује снажан радар и друге сензоре на летелицом са фузијом података са поптуно дигиталним стакленим копкитом што омогућава свест о ситуацији и оперативној способности.
Тактичко технички подаци:
Димензије: дужина 12,7 м, ширина 9,48 м, висина 4,17 м
Тежина: нормална при полетању 7.745 кг, максимална тежина при полетању 10.700 кг
Мотор: ВС-17 копија украјинског Ivchenko Progress AI-222K
Максимална брзина 1.000 км/х
Радар: ПЕСА passive electronically scanned array
Наоружање:
Контејнерски топ који се веша испод крила калибра 23 мм, подвесни контејнер са митраљезом калибра 12, 7 мм, саћасти лансер невођених ракетних зрна калибра 90 и 57 мм, гравитационе авио бомбе од 250 и 500 кг, ласерски вођене авио бомбе 250 и 500 кг, ракете ваздух-ваздух кратког и дугог домета, ТВ авио бомбе, противрадарске ракете.
Корисник: Кинеска морнарица 12 комада, Замбија: 6, Уједињени Арапски Емирати 12 комада (испоручена прва два)
Остави коментар
View Comments