РУСКЕ РОБОТИЗОВАНЕ БЕСПОСАДНЕ БОРБЕНЕ И ИНЖЕЊЕРИЈСКЕ ПЛАТФОРМЕ У РАТУ У УКРАЈИНИ 2 ДЕО

Foto: Printscreen Izvestia/Twiter/Samuel Bendett/X

Андреј Млакар

Русија је од почетка прошле 2023. и у текућој 2024 години повећала знатно удео копнених роботизованих борбених платформи у борбеним дејствима у Украјини.

Број таквих платформи се знатно увећао, а осим оних на гусеницама појавили су се и на точковима како би се повећала брзина и проходност на земљаним путевима и лакше савладало расквашено земљиште.

Циљ оваквих платформи јесте настојање да се избегну људске жртве и да је лакше послати једну такву платформу са тешким митраљезима НСВ калибра 12, 7 са капцитетом од 270 метака или аутоматским бацачима граната АБГ 17 и 30 калибра 30 мм са 250 граната него пешадијско одељење.

Такав случај догодио се недавно када су у сукобу употребљене роботизоване беспосадне платформе у сукобу код Авдејевке са 47. оклопно механизованом бригадом. Од четири таква возила уништена су два. Руси гаранатују да је напад био успешен упркос губицима две платфроме који су уништене са два дрона.

Наводно за сад проблем представља електронско ометање, али произвођачи гарантују да је на оваква беспосадна возила могуће поставити системе за ометање дронова, као и код тенкова Т-72Б3М и Т-90М. Возило је опремљебо уређајем за разминирање УР-83П неутрализацију противтенковских мина, импровизованих експлозивних направа.

Челнок

Је ново аутономно безпосадно возило за разминирање које се налази у фази тестирања. Настало је на бази тела возила за истраживање Арктика Возило има електромотор. Возило се израђује у две верзије велико (протип) и мање. Ово возило има димензије: дужине 3.800мм, ширине 2.500 мм и виисне 3.400 мм, има тежину од 1350 кг. Возило има способност кретања по мањим воденим површинама и брзина износи 5 км/х. По копненим уређеним и неуређеним путевима брзина је 50 км/х, Јачина електромотора 240V, односно 105А часова, аутономија деловања до 6 часова. Ово беспосадно возило може да делује у температурним оквирима од -30 до +40 степпени.

Сталкер

Је ново беспосадно инжењеријско возило намењено за разминирање које се налази у фази опитовања на терену. Ово беспосадно возило се користи у близини Авдејвке . Циљ овог возила је уклањање противтенковских и противпешадијских мина после окончања борбених дејстава. Оваква возила су намењена да би се смањила опасност по деминере Министарства за ванредне ситуације.

Шмељ MGR-4

је беспосадно инжењеријско возило намењено за чишћење противпешадијских мина типа „Латица“. Ово безпосадно возило има уграђене додатне елементе за чишћење мина свих врста. Од опреме Шмељ има дискове за разминирање Ант-1000. Опремљен је витлом са хидрауличним погоном и ланчаним чекићем за чишћење за откривање и уклањање противпешадијских мина. Нема кабину нити ручне контроле. Даљински управљач је надограђен да ради дуже време.

Шкорпион

Шкорпион, најсавременије руско беспосадно копнено возило (УГВ), који је свој оперативни деби имало у сиријском грађанском рату. Првобитно дизајниран да одговори на сложене изазове урбаног ратовања и чишћења импровизованих експлозивних направа (ИЕД) у Сирији, Шкорпион је постао важан у руским војним операцијама. Његове способности у кретању тешким теренима, откривању скривених експлозива и извршавању задатака уклањања бомби на даљину показале су се непроцењивим. Шкорпион је тежак око 20 килограма. Делује у домету од 3 км од оператера што му даје предност у високоризичним мисијама уклањања бомби. Шкорпион може да носи екплозив од 25 кг како би неутралисао експлозивну претњу.