РУСИЈА ПРОШИРУЈЕ ФЛОТУ ТРАНСПОРТНИХ АВИОНА ИЗВЛАЧЕЋИ ИХ ИЗ СКЛАДИШТА

Foto: shutterstock/Art Konovalov

Русија је вратила у употребу најмање један тешки транспортни авион Ан-124 након деценија складиштења како би испунила све веће захтеве, пошто је земља прекинула своју демилитаризацију суочена са ратним условима.

Флота транспортера је једна од више области ваздушних и копнених снага Русије које се значајно повећава јер се земља суочава са ратом у Украјини и брзом ескалацијом тензија са НАТО савезом који се шири и са Јапаном који је оријентисан према Западу. Пажња је скренута на ово проширење када је транспортни Ан-124 извучен из складишта на аеродрому Уљановск-Исток ради опсежног реновирања и модернизације. Ан-124 је високо цењена имовина за Русију и представља далеко најтежи авион у флоти земље. Ослања се да служи као већа допуна лакшем, али шире коришћеном Ил-76. Док се Ил-76 производи на домаћем терену у Русији, након што су фабрике тамо премештене из Узбекистана где су изграђене у совјетско доба, Ан-124 је произведен у Украјини током совјетске ере, што је представљало кључну препреку за даље аквизиције. Осим Ан-124, остаје неизвесно који други авиони могу бити обновљени и у којим количинама.

Поред подршке логистици унутар Русије, два Ан-124 су, како се извештава, недавно распоређена за летове за Северну Кореју, што је подстакло спекулације о трансферу оружја велике вредности било из источноазијске државе у Оружане снаге Русије или обрнуто. Авиони су оптимални за испоруку борбених авиона и друге вредне имовине. Ан-124 користи не само руско ратно ваздухопловство, већ и авио-превозник Volga-Dnepr Airlines за цивилне сврхе, при чему је један од ових авиона изгубљен 10. јуна 2023. године када га је присвојила канадска влада уз сумњиву законитост. Авион је изнајмила канадска влада и слетео је у Торонто 27. фебруара 2022. године носећи брзе тестове на Covid-19 из Кине. Очекује се да ће бити достављен Украјини као канадска помоћ. Русија тренутно развија наследника Ан-124 у земљи, иако се не очекује да ће бити спреман за употребу до средине 2030-их. Русија и Украјина су раније заједнички развијале наследника који би требало да уђе у службу око 2020. године, пре него што је оборена украјинске владе 2014. године и окретање земље ка блиском повезивању са НАТО окончали програм. Русији тренутно недостају средства за набавку транспортних авиона упоредивих величина осим путем рестаурације совјетских конструкција авиона у складишту. Сједињене Државе су се суочиле са сличним проблемима након што су 1989. и 2015. године повукле из употребе своје тешке транспортне авионе C-5 Galaxy и C-17 Globemaster.