РАДНИ КОЊИ АМЕРИЧКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА, ЛОВЦИ F-15E STRIKE EAGLE ОДИГРАЛИ СУ КЉУЧНУ УЛОГУ У ЗАШТИТИ ИЗРАЕЛА

U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Daniel Asselta

Приредио: Данко Боројевић

После извођења напада Корпуса исламске револуционарне гарде (КИРГ) у оквиру операције Истинско обећање 13. априла, циљајући на израелске војне базе у знак одмазде за израелски напад на ирански конзулат у Сирији дванаест дана раније, војска Сједињених Држава била је одговорна за већину од наводног обарања иранских ракета и дронова како би заштитила свог савезника.

Док је борбено дејство оба америчка разарача класе Arleigh Burke у источном Медитерану привукло посебну пажњу и заслужни су за прву оперативну употребу антибалистичке ракете SM-3 током ове операције, о америчким ловцима F-15E Strike Eagle који су такође одиграли веома важну улогу у ПВО Израела, јако мало се говори. F-15E америчких ваздухопловних снага распоређени су на Блиском истоку у оквиру 494. ловачког сквадрона и 335. ловачког сквадрона, који су стално базирани у ваздухопловној бази британског ваздухопловства у Лакенхиту у Уједињеном Краљевству, односно у бази Сејмур Џонсон у Северној Каролини. Обе јединице су распоређене на Блиски исток у другој недељи октобра 2023. године у оквиру ширег пораста војног присуства САД у региону. Ово је покренуто после избијања отворених борби између израелских снага и палестинских милицијских група у Појасу Газе.

U.S. Air Force photo by Senior Airman Juliana Londono

F-15E је примарни радни коњ америчких ваздухопловних снага и класа ловца је са најдужим долетом у западном свету. Авион је у великој мери модификовани дериват F-15C/D Eagle ловца за превласт у ваздуху са два седишта, са више функционалних спољашњих резервоара за гориво и авиоником која је боље оптимизована за мисије ваздух-површина. Авиони су мање специјализовани за борбу ваздух-ваздух од F-15C/D Eagle, али су знатно свестранији и сматрају се више него способним да се супротставе било којој врсти борбених авиона које имају блискоисточне државе.

Тако је 335. ловачки сквадрон почео да користи F-15E од почетка 1990. године, а 494. сквадрон од почетка 1992. године, заменивши своје F-4 и F-111 из доба Вијетнамског рата. С обзиром да се америчко ратно ваздухопловство бори да набави нови побољшани дериват Strike Eagle, F-15EX у бројкама или према распореду, а пошто су се домаћи ловци пете генерације F-22 и F-35 суочили са значајним недостацима у њиховој поузданости и стопи доступности, на F-15Е ће се наставити ослањати далеко у будућности.

USDoD, USAF

Док је F-15 далеко најстарија класа ловаца на свету који се још увек производи, F-15Е је значајно модернизован авиоником и наоружањем XXI века. Једно од најзначајнијих побољшања је интеграција Raytheon AN/APG-82(V)1 радара са активном електронско скенираном низом (AESA) с почетка 2010-их, после првог сквадрона америчког ратног ваздухопловства, експерименталног F-15C/D сквадрона, постао је први у свету који је користио AESA радаре 2000. године. Од 2022. године F-15Е су такође опремљени системима за преживљавање AN/ALQ-250 Eagle Passive/Active Warning Survivability Systems. Кључни фактор који олакшава способност F-15E да се исплативо интегришу надоградње је веома дуг радни век змаја авиона до 16.000 сату уз одговарајуће реновирање, што је дупло више од старијих модела F-15. Ово у комбинацији са чињеницом да су Strike Eagle направљени много касније од других F-15 значи да класа може да настави да служи деценијама дуже.

USDoD, USAF/U.S. Air Force photo by Master Sgt. Thomas Meneguin

F-15Е је знатно способнији ловац од било ког у израелском арсеналу, осим његових новоиспоручених ловаца F-35 нове генерације, и док Израел распоређује 25 модификованих деривата F-15Е означених као F-15I, они су произведени у 1990-их и користе механички скениране радаре који се данас сматрају ефективно застарелим. Упркос старости, F-15Е се и даље сматра елитним ловцем и једним од најспособнијих у западном свету, са својом издржљивошћу, величином радара, носивости оружја и перформансама лета који далеко надмашују оне F-16 и F-35 који данас чине окосницу флоте. Ово се одразило на одлуку да се ослања на летелицу која ће преузети највећи део посла на Блиском истоку у временима високих тензија, као и у наставку производње класе као F-15ЕX деценијама након што је америчко ваздухопловство изгубило интересовање за набавка свих других ловаца пре пете генерације.