Андреј Млакар/Данко Боројевић
Вест да је Србија наредни купац борбених авиона Рафал, иако ће финализација уговора доћи у наредна два месеца, изазвала је велику пажњу, како у региону, тако и на Западу. Полемике су већ почеле, о сврсисходности једне такве набавке, до тога да ли смо могли проћи јефтиније.
Сага о набавци борбених авиона РВ Србије почела је 2008. године, када се по први пут озбиљно размишљало о куповини нових борбених авиона. Та прича траје 24 године, а за то време спомињало се много тога, од мађарских мигова 29 који су половни и 1993 годиште, преко Јурофајтера који је био једно време озбиљан продавац са плаћеним рекламама и планом учешћа Ербаса у модернизацији Супергалеба Г-4 у верзију МД (модернизовано-дигитализовани). Спомињао се и руски МИГ-29 М2, па донекле и пртотип МиГ-35, али на томе се све зваршило.
Међутим, Русија је Србији испоручила шест ловаца МиГ-29, од којих су 4 једноседа у верзијама 9.12 и 9.13 и двоседна верзија 9.51, док смо из Белорусије добили још 4 МиГ-29, сви једноседи.
Заједно са 4 преостала МиГ-29. који су годиште 1986, прво су ремонтовани, па модернизовани на стандард СМ+.
Премијерно су приказани у пролеће 2022 године и од тада чине окосницу ловачке заштите Србије.
Са причом да ће Србија постати купац борбеног авиона Рафал који се сматра најскупљом, али и најбољом вишенамеснком борбеном летелицом, почела је и утрка у томе ко ће више да “напљује“ МиГ-29. До јуче најбоља летелица, одједном преко ноћи постала је најгора летелица, малтене летећи крш који не може ни бомбе да баца, а камоли да лети.
Сви „аналитичари из нашег сокака“ одмах су похрилили да тумаче причу о авиону МИГ-29 који сад , слаб је, а који је, што су сви заборавили, био изнуђено решење и најбоља опција за спасавање српског ваздухопловства до куповине нових авиона, што је процењено да би, оквирно, требало да се деси до 2023- 2035 године, када истиче последњи ресурс МиГ-у 29 СМ+, који би после отишли право у Музеј ваздухопловства и у историју спрске војне авијације.
Прелазак са источне технологије на западну није нимало лак. Пред пилотима и ваздухопловно техничким особљем, када се уговор потпише и финализује, почиње нимало лак посао. Комплетна филозофија постојања борбене авијације на небу Србије се мења. Следи прилагођавање и мењање инфрастурктуре на земљи, учење кадра француском језику и полазак на школовање и обуку у Француској. За то време, у односу на првих 12 пилота и механичара, остали ће вршити свакодневне авијацијске задатке и припремати се за преобуку у другој и трећој фази.
Оно што се прећуткује, за сада, јесте да ће са набавком нових Рафала морати доћи и нови школско-борбени авион, који ће имати двоструку улогу. Обука пилота и јуришни задаци на земљи за оно што је вишенаменски борбени авион је прескупа.
МиГ-29 СМ +, пре модернизације стара верзија Б, користила се подједанко за ловачке и бомбардерске задатке. Пилоти у ЈРВ и ПВО су летели и извршавали двојаке задатке и обучавали се. У грађанском рату ретко су кориштени МиГ-29 у бомбардерским задацима због неисплативости гађања циљева, а ЈРВ је имала солидну јуришну авијацију у авионима Ј-21 Јастреб и Ј-22 Орао, па су се тако МИГ-21 и МиГ-29 ретко користили за нападе. После НАТО агресије 1999. потребе за кориштењем МиГ-29 у јуришним задацима није било, а већ тада су реформатори сањали да Србија нема авијацију и са тешком муком се намакао новац за ремонт 5 летелица МиГ-29 од којих је 2012 летела само једна.
Упоређивати МиГ-29 и борбени авион Рафал је као упоредити небо и земљу. Два авиона, две различите генерације, као и различита филозофија употребе.
Рафал је авион намењен за мрежноцентрични рат и сукоб високог интензита где се користи савремена електроника. Рафалова примена није само, оно што би медијски посленици навели, „ваздушна полиција“, односнио термин „Air policing“ за шта се користе у 90 посто случајева ловачки борбени авиони. За овакве задатке платформа попут Рафала скоро је неисплатива, посебно на простору Србије. Када би причали о „Air policing“ у региону, то би још можда била друга прича. Овакава платформа каква је Рафал, кад се погледају тактичко-технички подаци, опрема, наоружање, погонска група је идеална , али финансијски аспекти су веома упитни, с обзиром на цену сата лета летелице, као и годишњи трошкови ескадриле, али и налет, јер заправо да би летелице попут Рафала биле максимално исплативе, пилоти морају да имају годишње сате налета од 180-220, док је просек од 90 за такву убитачну платформу каква је Рафал, премало.
Упоређивање по сатима летењаЗа борбени авион МиГ-29СМ+ који се налази у наоружању Војске Србије, према званичним подацима, сат времена летења и одржавања кошта 5.500 долара.
Цена француског Рафала – сат времена летења и одржавања кошта 16.500 евра.
За упоређивање, Аустријанце њихов Јурофајтер Тајфун 2000 кошта од 20.000-40.000 евра по сату.
Упоређивање по тежини
Маса празног Рафал Ц износи 9.850 кг, а маса наоружања је једнака маси авиона, а не да Рафал носи више наоружања од његове масе. Заправо 9,5 тона Рафал носи при пуном оптрећењу, док стандардна тежина износи 6,5 тона летелице.
Што се тиче МиГ-29 верзије СМ+ маса празног авиона износи 11.600 кг, а убојни терет који носи је 4 тоне.
Разлог лежи у томе што су у конструкцији Рафала кориштене легуре алуминијума и титанијума и композити који су узимали 25 посто масе летелице, док се у конструкцији МиГ-29 користе легуре алуминијума, челика, литијума и титанијума и много мање комозита него код Рафала, па са тиме Рафал може да носи више убојних средстава него МиГ-29+ и сама летелица је лакша.
Упоређивање радара
Француски Рафал користи RBE-2 PESA или RBE-2AA AESA . С тим што су верзије F-4 RBE-2AA AESA домета до 200 км. За упоређивање, верзија радара RBE-2 PES које имају хрватски Рафали у верзији F-3 има домет 140 км и може да прати 40 циљева у ваздуху и гађа осам.
МиГ-29СМ+ има радар NO19 Žuk ME dometa 120 km који може да прати 10 циљева и симултано да гађа два.
Погон летелице
Погон борбеног авиона Рафал чине два мотора SNECMA M88-4 потиска 50,04 kN сваки без допунског сагоревања, а са допунским сагоревањем 75 kN сваки.
МиГ-29 СМ+ има два двопроточна турбомлазна мотора РД-33 серија 3 који има потисак од 49,39 kN без допунског сагоревања, а са допунским сагоревањем 81,4 kN.
Брзина
Борбени авион Рафал – максимална брзина на 10 км висине 1912 км/х или 1,8 маха, на нивоу мора 1.390 км/х или 1,1 мах.
Српски СМ+ максимална висина на 10 км брзина 2.450 км/х или 2,35 маха, а на нивоу мора 1.500 км/х или 1,2 маха
Наоружање:
За блиску борбу, авион Рафал користи топ NEXTER GIAT 30/M791 калибра 30 мм са 125 граната. МиГ-29СМ+ топ Гријазев Шипунов ГШ калибра 30 мм и 150 граната.
Ракете ваздух ваздух: Оно што се зна, српски Рафали за блиску борбу добиће MAGIC-2 домета 20 км.
Српски МиГ-29СМ+ користе ракете ваздух ваздух Р-60МК домета 8 км и Р-73 км домета 30 км.
За средње даљине Рафал има ракете МICA -EM и IR. МICA -EM су домета 60-80 км.
На МИГ-29 СМ+ користи се Р-27 домета 50 км.
Постоји тврдња, али не и потврда да ће српски Рафали верзије F-4 добити верзију MICA NG домета 150 км
Српски МИГ-29СМ+ има ракету Р-77М домета од 110 км.
Од прецизног оружја Рафали користе пројектиле AASM (Armement Air-Sol Modulaire) makсималне масе 340 kг koја koрисити стандардну авио бомбе Mk-82 ili 250 kг верзију MBDA BANG (Bombe Aeronavale de Nouvelle Genaration).
Ласерски вођене ракете АS-30L домета 12 км
Српски МИГ-29СМ+, после модернизације, носи ракету H-29T домета 30 км. Бомбе КАБ 500КР или КАБ-500 ОД домета 10 км. Затим противрадарске ракете H-31P масе 600 кг домета 110 км.
Трка с временом
После свега набројаног, свако ко погледа побројано даће свој суд о овом авиону, који је Србија изабрала за свој нови борбени авион. Право питање остаје да ли ће Србија добити своје Рафале до 2032 када ресуси мигова 29 истичу. Последњим белоруским истиче рок 2035 године.
Ma nema potrebe da mi šalješ li kove, znam raketu u detalje. Kompletan rasklop. To sto ti misliš da su mlaznice, zapravo nisu. Vec sam ti objasnio. Inace, inače, i RVV-AE i RVV-SD mozes lansirati i sa AKU-170 i sa AKU-170E, ali možeš i sa APU-140 kao i sa АКU-140
Nema. pojima odakle ti te priče za AKU, Pretpostavljam negde sa MCMa gde si svašta mogao da pročitaš i ostaneš živ. Nemoj da veruješ u sve što pročitaš, u koliko nemas pristup nekoj zvaničnoj ili ozbiljnijoj dokumentaciji koja dolazi sa izvora
французи нам НИКАДА нису били пријатељи, памет у главу СРБИ!
Za nas je bolji MIG-29.
Dalji komentari nisu potrebni.
Наши Срби из ВРС у околини Пала обоаришмо један фанцуски „Mirage 2000N-K2“ са 2K12 Kub-M системом.
Даће Бог да и ове нацистичке француске авионе неки Србин обори, невезано што квислинг лети у њему.
Iskljucivo ulaganje u kadar i pravljenje svog aviona. Sve ostalo teska budalastina. Ima ljudi koji bi to radili ali razni kurtoni ne dopustaju to. Gadite mi se.
У ово доба вештачке интелигенције, од непријатеља се не купује савремено оружје. Ко зна колико линија софтверског кода на тим Рафалима су у ствари вируси, који се покрећу радио сигналом. Другим речима, не дај боже неког рата, Рафал који је продат нама неће да погоди ништа у ваздуху, зато што ће радити софтверски вируси. А онда ће да нам говоре како су наши пилоти глупи, да им недостаје обука, да нам је лоше одржавање и тако то …
Sad je sve vec gotovo ali mislim da je Rafal velika greska. Ako smo vec hteli „zapadni“ avion mislim sa bi F16 blok 70 ili F18 super hornet bili mnogo bolji izbor. Grancuska je u odnosu na SAD patuljak na svetskoj pozornici. Ovako za vise novca dobijamo avion koji nece moci da ispuni pun potencijal kako se komsije ne bi naljutile.
Ako cemo bas da gledamo opremu „Francuska pudlica“ Rafal je opremljena opremom generacije 2017-2019. A dok su Srpski MIG ovi opremljeni opremom generacije 2010-2014. ali I ovaj grupni Sex nad ukrajinom ce se zavrsiti I Srpski MIG ovi bi dobili top opremu iz Rusije I mogli bih se remontovati na nivo 35tice a uz malo „potraznje I amortizacije“ zato sto nismo uveli sankcije mogao bi povoljno da doleti I koja eskadrila Checkmate za „Policijske potrebe“ a svi koji Prater ovu industriju da su Ruski lovci I njihovi radari svedeni na standard 400 km tako da radare u stilu 150…200 km su vec odavno poceli da zamenjuju…samo strpljenja na kraju krajeva I Kineski Radar su kompatibilni sa Ruskom tehnologija samo treba to da pojedini ukapiraju…jer Problem sa Ruskom opremom za održavanje imaju I drugi pa zaobilaze sankcije I nabavljaju iz Kine…i nista im nefali…
Zasto ste uporedjivali sa MIG 29
Zasto niste sa SU 35 ili MIG 31
SAMO BUDALA ili UCIJENJEN moze pristati na kupovinu francuskih umjesto ruskih aviona
Куповином Француза би у много чему више изгубили него добили..у осталом ми нисмо богата земља да се разбацујемо парама..друго Француска нам никада није била пријатељ то су лажне приче историја показује друго…према томе мани се жвалави ћорава посла када ниси способан ни за шта само знаш да лајеш…
Случајно или не у овој анализи није поменуто најважније а то је чињеница да се најскупље стратешко наоружање купује од непријатељске државе. Такав потез није забележен у записаној историји света и војске. Ко жели да оспори исказану чињеницу нека наведе пример. Што се тиче преиспитивања става да ли су нам Французи пријатељи или непријатељи такође једноставан начин провере. Познато је да су у последњих 40 и више година у свим ситуацијама били против нас а на страни наших непријатеља. Критеријум је дакле веома јасан и очигледан и такође лако проверљив. О самом авиону и нема потребе говорити јер ова једноставна изнесена чињеница руши све друге!
Srbija je dobila rakete izvozne oznakr RVV-AE Izd. 190 (R-77 Izd. 170 je oznaka samo za rusko RV) dometa 80-90km. Verzija R-77M uopste kao oznaka ne postoji – ima K-77M Izd. 180, ali je to namenska verzija za smeštaj u unutrašnjem oružanom prostoru aviona Su-57.
Ako ste hteli da se referirate na verziju RVV-SD Izd. 190-1 (ruski pandan je sa oznakom R-77-1 Izd. 170-1) dometa 110km, onda cisto kao info je da ne postoji potvrda da smo njih dobili. Sirija je kupila RVV-SD za svoje MiG-29SM, ali one prikazane kod nas su starije RVV-AE. Ako smo kupili i RVV-SD, još nisam imao priliku da ih bilo gde vidim ili da znam da ih je neko video.
Takodje, koliko sam ja upoznat, naši migovi ne koriste stari analogni N010ME Zhuk-ME (Koliko MI je poznato on se i ne proizvodi ine znam odakle bi ga Rusi iskopali da ga ugrade kod nas) , vec N019M1, sto je slican radar. N019M1 je komplet za nadogradnju za postojeće radare uključujući nadogradjivanje N019ME verzije. N019M1 je potpuno digitalni radarski sistem nakon nadogradnje. Od starog radara je ostalo jedino antena i predajni modul. Sve ostalo je novo. Primljeni analogni signal se prvo pretvara u digitalni pomoću AD pretvarača visoke rezolucije. I sada taj signal dalje obrađuje digitalni računar. Inicijalna verzija N019M1 je bila opremljena računarom za obradu signala C400, ali je kasnije zamenjena bržim C600 (Mada su ga Rusi i sa tim oznakama kompjutera zakukuljili do daske). Većina komponenti su direktni derivati radara N010 Žuk-M, sto Vas je možda navelo da pobrkate oznake I nazive. Instalacija N010M Žuk-M radara bi podrazumevalo ozbiljnije zahvate i još ni u jednom slučaju mi nije poznato da su N019 menjali sa N010 (Indijski su iz fabrike izlazili sa N010). Ova dva radara imaju i slične karakteristike, osim zone zahvata cilja po azimutu, gde zbog stare antene N019M1 ima zahvat od 140°, dok N01M Zhuk M ima zahvat od 160°
Elem, kako je ovaj upgrade kit poboljšao radar? Stari analogni računari su bili prilično spori u obradi signala. Da bi se osiguralo da će biti u stanju da pravilno obradi signal, mora se postaviti prilično visoka margina praga, što znači da se obrađuju samo signali koji se uklapaju u ovu marginu. To je ograničilo ne samo domet već i rezoluciju radara. Sada, novi i 10.000x moćniji (verovatno čak i više) računar omogućava obradu i najslabijih signala. Savremeni softverski algoritmi omogućavaju preciznu obradu čak i slabih signala, a algoritmi pametnog filtriranja pružaju pouzdaniju trijažu lažno negativnih i lažno pozitivnih podataka. Sposobnost učenja i analize signala pruža određeni nivo otpornosti na ometanje.
Pa kako je to poboljšalo radar? Sada je domet N019M1 120 km (više za veće mete), može da prati 10 ciljeva i da angažuje i napada 4 mete. Štaviše, poboljšava se čak i sposobnost poluaktivnih raketa R-27P/EP. Zahvaljujući svojoj procesorskoj snazi, sada može da osvetli 2 mete istovremeno i da usmeri 2 R-27 do dve različite mete.
– pored radara, OLS sistem je zamenjen novim sofisticiranijim sa većim dometima. Novi je takođe omogućio integraciju sa novim digitalnim SUV-om
Mislim da bi kao stručni sajt morali da povedete računa o preciznost i iznetih informacija.
Kucaju I na mobilnom promakle su mi se greške zbog nepreglednosyi. „stari analogni N010 Zhuk-M“, nit je stari nit je analogni. To se odnosilo na N019M
U potpunosti ista saznanja imam kao i Vi što se tiče radara samog aviona pisao sam na više portala moja saznanja i tako je nije u pitanju ZHUK-ME radar već duboka duboka modernizacija N019M radara, i domet za veličinu lovca 4 generacije 3m2 je oko 120km, jedino niste naveli da je dobio i mod za mapiranje terena za napad na ciljeve na zemlji. Što se tiče rakete RVV-SD dobili smo je jer se razlikuje od RVV-AE po tome što iza glave za samonavodjenje ima otvore za mlaznice a tu raketu smo mogli da vidimo na više prikaza, samo sa plastičnim zaštitnicima namontiranim na otvorima mlaznica. Inače sve ostalo ste izuzetno precizno i dobro napisali, i taj i takav avion ne zaostaje za Rafale F3R mnogo u vazdušnoj borbi ukoliko je sa PESA radarima i raketama MICA ( ne NG). Takodje treba naglasiti da su avioni dobili i signalizator radarskog ozračenja(Pastelj) i mogućnost lansiranja antiradiacionih raketa.
Najebacemo sa te rafsle
Drago mi je da ima nekoga ko poznaje detaljnije, ali… Što se tiče RVV-SD, mislim da grešiš. To sto ti misliš da su mlaznice, su zapravo senzori. Ta sekcija kod obe rakete sadrziinercijalni sisterm za navodjene, Kao i kontaktne I laserskesenzore za blizinsku aktivaciju. Kod obe rakete se taj deo zaštiti za prikaz.
Jedina sigurna razlika koje će tinedvosmisleno ukazati koji tip rakete je u pitanju je aktuatorski deo zadnjih resetkastih krilaca I deo rakete iza krilaca koji je konusniji kod RVV-SD. To je bas primetna I značajna razlika. Sve sto sam video da je kod nas izloženo je bila RVV-AE.
Da ti ne objašnjavam puno, pogledaj dva Rosbronoeksport videa na Jutubu gde je prezentacija raketa i obrati pažnju na značajnu razliku izmedju dve sekcije oko i iza resetkastih zakrilaca I uporedi sa našim raketama i videćeš. Ako imas negde sliku da je stvarno RVV-SD, molim te uputi me na nju
Pokušao sam nekoliko puta da postavim linkove ka izgledu raketa RVV-SD i RVV-AE gde se jasno vidi da RVV-AE nema mlaznice. Medjutim nije mi se odobrio komentar ni jednom. Poenta je da svi naši MiG-29 SM+ naoružani raketom R-77 imaju pirohidraulične lansere AKU-170E koje se NE koriste na RVV-AE (za njih se koristi AKU-170) već samo za RVV-SD
Да ли намерно или случајно сте из арсенала МиГ – а 29 изоставили ракете в – в
Р 27 ЕР1 домета 100 км
Р 27 ЕТ1 80км
Р 27 Т1 80 км
Р 27 Р1 75 км
Такође сте изоставили ракете в – з
Х 31 П домета 110 км
Х 31 А 70 км
Х 29 10 – 30 км
Х 25 10 км
Pokušao sam nekoliko puta da postavim linkove ka izgledu raketa RVV-SD i RVV-AE gde se jasno vidi da RVV-AE nema mlaznice. Medjutim nije mi se odobrio komentar ni jednom. Poenta je da svi naši MiG-29 SM+ naoružani raketom R-77 imaju pirohidraulične lansere AKU-170E koje se NE koriste na RVV-AE (za njih se koristi AKU-170) već samo za RVV-SD
Dobar i korektan članak. I Dušanov komentar je na mestu. Kad se sve sabere i oduzme jasno je ki dan da je Rafal i pored kvaliteta preskup avion, preskup sat leta preskupo održavanje i plus kupujemo avion po paprenoj ceni od neprijateljske države. Bez obzira na obmanjivanje javnosti o navodnoj nemogućnosti kupovine Ruske tehnike, treba od Rusa kupiti savremene avione, a oni nam dosta toga daju ispod tržišne cene. Neće zanavek trajati rat u Ukrajini. Treba kupiti savremene avione od Rusije.
Avio ni iz Rusije i Belorusije nisu remontovani (samo jedan ruski je vraćen na remont), samo su modernizovani na standard SM+…Obuka pilota i tehničkog sastava – na engleskom jeziku…kao i za H-145…dokumentacija vazduhoplova takođe na engleskom jeziku…Problemi koje treba rešavati i pripremnom periodu – obezbediti dovoljan broj školovanog vazduhoplovnog kadra (pilota, inženjera, tehničara) zbog prirodnog odliva postojećeg kadra, nastaviti sa izgradnjom infrastrukture (hangari, kaponiri, skladišta), prilagođavanje logistike, obezbediti kontinuitet finansijskog obezbeđenja.
Francuzi jako teško daju licence u smislu višeg stepena održavanja, servisiranja i obučavanja ljudstva. u odnosu na ruse..takođe, jedna eskadrila ne obezbeđuje dovoljnu raspoloživost vazduhoplova zbog potencijalnih kvarova, redovnog servisiranja, 80% je visoka raspoloživost. Simulator leta za obuku ima veliku važnost za pilote, kao i analitički deo registratora parametara leta..Uzgred, najgora varijanta je da vam nebo čuva neka druga država – to je nebezbedno a i plaća se 60-80 mil dolara godišnje. Naravno, svašta se može pročitati u komentarima, uglavnom onih koji nikada nisu radili u vazduhoplovstvu i „analitičara“ koji se bave problematikom emotivno, poluinformisani i opterećeni politikom i „večnim neprijateljem“…imali smo mi nekada vojnu tehniku i zapadnog i istočnog porekla, koristili uspešno obe. Prva linija odbrane nije vojska već mudra i pametna politika.
Svi su prvo remontovan 0a upgrejdovani. Bez remonta ne bi mogli ni da lete
Rusi savremenih aviona nemaju ni za sebe a kamoli za druge, država koja je okružena NATO zemljama da kupuje od Rusa naoružanje je bukvalno pucanje samom sebi o glavu.Da smo pametni kao što nismo da se sa Amerima dogovorimo i kupimo F16 varijantu viper i tako rešimo pitanje potrebe avijacije em je jeftiniji od Rafala em je provjeren u svim uslovima eksploatacije.U svakom slučaju ako gledamo bez emocija Rafal je za 29-tku u svakoj varijanti nadogradnje svemirski brod jedina prava mana mu je preskupa cena održavanja i nabavke.
Nije mu preskupo održavanje. Kod F3R je drastično snižena cena sata naleta, ali kod F4.1 još i više. Ne mogu sada da kucam ovde detalje, ali grešiš. Veća je cena u odnosu na MiG-29, ali recimo jeftiniji je sat leta (u šta ulazi i održavanje) nego kod bugarskih F-16 Block 70, I to ne baš za malo jeftinije
MiG 29 u ovoj našoj modifikiciji je i dalje potentan avion, naročito sa raketom R-77 SD, i ne zaostaje previše za Hrvatskom verzijom Rafale aviona naročito ukoliko njima bude isporučen sa PESA radarom.
I to ste vi zaključili na osnovu usporedbi dvaju radara i raketa v-v?
👍
Obično tako i porede 😉
Pa poenta vazdušne borbe je u modernom ratu je u tome ko koga može sa veće razdaljine da gadja i uništi. Prevedeno ako MiG-29SM+ ima R-77 rakete dometa 110km, a Rafale MICA dometa 60 km, jasno je ko je tu u prednosti. Naravno da tu igra veliku ulogu i situaciona svesnost, i naoružanje kojim su avioni naoružani, pa jednačina nije tako jednostavna, ali je odnos mogućnosti obaranja otprilike podjenak. Na manjim daljinama teško da Rafale sa isto obučenim pilotom može da pobedi MiG-29SM+ jer su rakete R-73 bolje od raketa Magic-2, sa MiG je manevrabilniji od Rafala.