ПРОБЛЕМИ са прегревањем ПРИЗЕМЉУЈУ F-35

Због својих особина у погледу прикривености и опремљености, F-35 ће бити главна платформа са посадом у транзицији ка здруженим ројевима дронова. Међутим, овај авион не може преузети улогу у супротстављању Кини и заштити Европе ако надоградња за управљање топлотом ускоро не буде надограђена.

F-35 Lightning II је, по монгима један од најмоћнијих борбених авиона на свету. Израелски F-35 авиони су предводили напад у октобру на иранску ПВО, а прошле године су их користили за праћење и уништавање крстареће ракете. Два F-35 из америчког ваздухопловства су слетела на ауто-пут у Финској, док је јапански F-35 пресрео руски патролни авион. Додатни амерички F-35 су распоређени на Блиском истоку, а F-35C америчких маринаца налази се на носачу авиона USS Abraham Lincoln у области одговорности Централне команде САД.

F-35 “на жару”

У наредним годинама, ваздухопловство, морнарица, маринци и 18 савезничких и партнерских земаља ослањаће се на F-35 за различите задатке, од електронског ратовања до сарадње са дроновима. Међутим, ове напредне мисије су угрожене уколико канцеларија за заједнички програм F-35 не пронађе брзо решење за систем хлађења.

„Због огромног повећања потребе за хлађењем и снагом неопходном за подршку надоградњама система после 2029. године, постојећи Power and Thermal Management System (PTMS) мораће да буде или значајно надограђен или замењен,“ наводи америчко ваздухопловство.

izraelski F-35 na stajanci© Israeli Air Forceזְרוֹעַ הָאֲוִיר וְהֶחָלָל

Наравно, ово је F-35 програм, где ништа није лако. Иако је сам авион изванредан, цео F-35 програм поново предуго чека на конкретан потез. Министарство одбране је финансирало програм надоградње у фискалној 2024. години и затражило 126,3 милиона долара за 2025. годину. План је да се прва фаза уговора додели у јесен 2024. године. Загонетка је: зашто овај програм надоградње не напредује брже?

Power and Thermal Management System на F-35 је енергетски пакет за покретање мотора, рад контроле климе и управљање топлотним оптерећењем које генеришу сложени системи авиона. Постоји широко распрострањено мишљење да се F-35 прегрева. Напредни процесори, сензорски уређаји, радарски елементи, системи за електронску борбу и друга опрема налазе се у предњем делу авиона. Све ово чини F-35 информативним центром, под условом да се системи не прегреју.

F-35 је дизајниран пре скоро 25 година, када су захтеви за управљање топлотом били много мањи. Првобитно је очекивано да ће систем произвести око 15 киловата топлотне енергије. Данас F-35 генерише око 30 киловата. Да би то надоместио, F-35 користи додатни „bleed air“ из мотора. Ово донекле функционише, али истовремено повећава хабање мотора и трошкове одржавања. Недавни извештај GAO је показао да „ограничења садашњег капацитета хлађења могу утицати на способности после Block 4 и напредне системе већ од 2029. године.“

Сада је потребан нови капацитет хлађења од 62 киловата, а влада САД жели да достигне или премаши 80 киловата. Следећи корак је да се захтеви PTMS ускладе са Block 4 како би се коначно дефинисали захтеви за систем управљања снагом и топлотом, што би омогућило даље напредовање пројекта.

f-35© Copyright (c) Bill Chizek/Shutterstock

Сама технологија није проблем. Две компаније, Collins и Honeywell, спремне су да понуде конретна решења. (Избор победника биће на главном извођачу, компанији Lockheed Martin.) Honeywell је у програму од почетка, са интегрисаним пакетом за управљање снагом и топлотом и другим системима попут система за производњу кисеоника (OBOGS). Collins, са дугом историјом у управљању топлотом на комерцијалним авионима попут 787, нуди Enhanced Power and Cooling System (EPACS), који је већ демонстрирао капацитет хлађења од 80 киловата током индустријског тестирања у фебруару.

Рокови су прилично тесни. Влада САД је најавила да би PTMS био спреман за уградњу у F-35 у периоду 2030–2032. године. Свако кашњење могло би да додатно отежа надоградњу на нове F-35 и пролонгира њихову производњу.

Решење за хлађење је добра прилика за промену приступа у програму F-35.

„Желим да свима буде јасно да морамо променити начин на који развијамо F-35 програм и поставимо се тако да можемо истински испунити наша обећања,“ рекао је руководилац програма F-35, генерал-потпуковник Мајкл Шмит, на симпозијуму у септембру.

Mike Mareen/Shutterstock© Mike Mareen/Shutterstock

„Нашим припадницима хитно је потребан надограђен систем за хлађење и управљање на F-35 како бисмо пратили континуирану модернизацију способности авиона,“ изјавио је представник Џо Кортни, члан Одбора за оружане снаге Представничког дома.

Хлађење је идеалан почетак за нови приступ.

Због својих особина прикривености и информативности, F-35 ће бити главна платформа са посадом у транзицији ка тимовима сарадничких дронова. Међутим, не може преузети улогу у супротстављању Кини и заштити Европе ако надоградња за управљање топлотом не буде спроведена. Амерички и савезнички F-35 морају бити спремни за употребу комплетног пакета сензора, оружја и контрамера за будућу одбрану.

3 коментара на “ПРОБЛЕМИ са прегревањем ПРИЗЕМЉУЈУ F-35

    1. Kanta koja je mnogo izreklamirana bez pokrića. Kao i sve sa kolektorskog zaprda, čelendžeri, abramsi, dževlini, patriot, himars…i na kraju se ispostavi prereklamirane bez pokrića preskupe igračke za veliku maloumnu decu.

  1. Strašan avion, ispao mnogo bolji nego što se očekivalo. Već sada je proizvedeno preko 2.000 komada. Ovo oko pregrevanja se misli na elektronske sklopove koji se stalno proširuju i poboljšavaju. Netreba zaboraviti da je F35 lovac bombarder koji nosi i nuklearno naoružanje a sposoban je i da bude bespilotna letilica. Dva nanometarska tehnologija je u pitanju.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *