Zbog svojih osobina u pogledu prikrivenosti i opremljenosti, F-35 će biti glavna platforma sa posadom u tranziciji ka združenim rojevima dronova. Međutim, ovaj avion ne može preuzeti ulogu u suprotstavljanju Kini i zaštiti Evrope ako nadogradnja za upravljanje toplotom uskoro ne bude nadograđena.
F-35 Lightning II je, po mongima jedan od najmoćnijih borbenih aviona na svetu. Izraelski F-35 avioni su predvodili napad u oktobru na iransku PVO, a prošle godine su ih koristili za praćenje i uništavanje krstareće rakete. Dva F-35 iz američkog vazduhoplovstva su sletela na auto-put u Finskoj, dok je japanski F-35 presreo ruski patrolni avion. Dodatni američki F-35 su raspoređeni na Bliskom istoku, a F-35C američkih marinaca nalazi se na nosaču aviona USS Abraham Lincoln u oblasti odgovornosti Centralne komande SAD.
F-35 “na žaru”
U narednim godinama, vazduhoplovstvo, mornarica, marinci i 18 savezničkih i partnerskih zemalja oslanjaće se na F-35 za različite zadatke, od elektronskog ratovanja do saradnje sa dronovima. Međutim, ove napredne misije su ugrožene ukoliko kancelarija za zajednički program F-35 ne pronađe brzo rešenje za sistem hlađenja.
„Zbog ogromnog povećanja potrebe za hlađenjem i snagom neophodnom za podršku nadogradnjama sistema posle 2029. godine, postojeći Power and Thermal Management System (PTMS) moraće da bude ili značajno nadograđen ili zamenjen,“ navodi američko vazduhoplovstvo.

Naravno, ovo je F-35 program, gde ništa nije lako. Iako je sam avion izvanredan, ceo F-35 program ponovo predugo čeka na konkretan potez. Ministarstvo odbrane je finansiralo program nadogradnje u fiskalnoj 2024. godini i zatražilo 126,3 miliona dolara za 2025. godinu. Plan je da se prva faza ugovora dodeli u jesen 2024. godine. Zagonetka je: zašto ovaj program nadogradnje ne napreduje brže?
Power and Thermal Management System na F-35 je energetski paket za pokretanje motora, rad kontrole klime i upravljanje toplotnim opterećenjem koje generišu složeni sistemi aviona. Postoji široko rasprostranjeno mišljenje da se F-35 pregreva. Napredni procesori, senzorski uređaji, radarski elementi, sistemi za elektronsku borbu i druga oprema nalaze se u prednjem delu aviona. Sve ovo čini F-35 informativnim centrom, pod uslovom da se sistemi ne pregreju.
F-35 je dizajniran pre skoro 25 godina, kada su zahtevi za upravljanje toplotom bili mnogo manji. Prvobitno je očekivano da će sistem proizvesti oko 15 kilovata toplotne energije. Danas F-35 generiše oko 30 kilovata. Da bi to nadomestio, F-35 koristi dodatni „bleed air“ iz motora. Ovo donekle funkcioniše, ali istovremeno povećava habanje motora i troškove održavanja. Nedavni izveštaj GAO je pokazao da „ograničenja sadašnjeg kapaciteta hlađenja mogu uticati na sposobnosti posle Block 4 i napredne sisteme već od 2029. godine.“
Sada je potreban novi kapacitet hlađenja od 62 kilovata, a vlada SAD želi da dostigne ili premaši 80 kilovata. Sledeći korak je da se zahtevi PTMS usklade sa Block 4 kako bi se konačno definisali zahtevi za sistem upravljanja snagom i toplotom, što bi omogućilo dalje napredovanje projekta.
Sama tehnologija nije problem. Dve kompanije, Collins i Honeywell, spremne su da ponude konretna rešenja. (Izbor pobednika biće na glavnom izvođaču, kompaniji Lockheed Martin.) Honeywell je u programu od početka, sa integrisanim paketom za upravljanje snagom i toplotom i drugim sistemima poput sistema za proizvodnju kiseonika (OBOGS). Collins, sa dugom istorijom u upravljanju toplotom na komercijalnim avionima poput 787, nudi Enhanced Power and Cooling System (EPACS), koji je već demonstrirao kapacitet hlađenja od 80 kilovata tokom industrijskog testiranja u februaru.
Rokovi su prilično tesni. Vlada SAD je najavila da bi PTMS bio spreman za ugradnju u F-35 u periodu 2030–2032. godine. Svako kašnjenje moglo bi da dodatno oteža nadogradnju na nove F-35 i prolongira njihovu proizvodnju.
Rešenje za hlađenje je dobra prilika za promenu pristupa u programu F-35.
„Želim da svima bude jasno da moramo promeniti način na koji razvijamo F-35 program i postavimo se tako da možemo istinski ispuniti naša obećanja,“ rekao je rukovodilac programa F-35, general-potpukovnik Majkl Šmit, na simpozijumu u septembru.
Hlađenje je idealan početak za novi pristup.
Zbog svojih osobina prikrivenosti i informativnosti, F-35 će biti glavna platforma sa posadom u tranziciji ka timovima saradničkih dronova. Međutim, ne može preuzeti ulogu u suprotstavljanju Kini i zaštiti Evrope ako nadogradnja za upravljanje toplotom ne bude sprovedena. Američki i saveznički F-35 moraju biti spremni za upotrebu kompletnog paketa senzora, oružja i kontramera za buduću odbranu.
Nisu se setili!😕 Treba da kontaktiraju kompjuterske overklokere, i da mu ture vodene kulere u RGB koloru!🧐☝☝☝
Kanta koja je mnogo izreklamirana bez pokrića. Kao i sve sa kolektorskog zaprda, čelendžeri, abramsi, dževlini, patriot, himars…i na kraju se ispostavi prereklamirane bez pokrića preskupe igračke za veliku maloumnu decu.
Strašan avion, ispao mnogo bolji nego što se očekivalo. Već sada je proizvedeno preko 2.000 komada. Ovo oko pregrevanja se misli na elektronske sklopove koji se stalno proširuju i poboljšavaju. Netreba zaboraviti da je F35 lovac bombarder koji nosi i nuklearno naoružanje a sposoban je i da bude bespilotna letilica. Dva nanometarska tehnologija je u pitanju.