САМОХОДНА ХАУБИЦА РОЕМ (ГРОМОВНИК) ИЗРАЕЛСКА ВЕРЗИЈА СРПСКЕ НОРЕ “НГ”

Циљ ове хаубице је уношење ефикасности у артиљерију, флексибилност и такође прецизнију, смртоноснију ватрену подршку на бојном пољу

НОРА (Ново оруђе артиљерије) је сваккао највећи понос Србије, са чиме смо сврстани у ред држава које самостално производе артиљеријска оруђа. Међу државама које се баве артиљеријом, а у које је своје знање пренео покојни контруктор хаубица и далекометних оруђа Др Џералд Бул била је осим некадашње СФРЈ и Јужноафричке Републике и Израел.

Израелска компанија Солтам, као и Елбит су узнапредовали и успели од вучних хаубица да направе и самоходне, али не гусеничаре, него точкаше, а најновији производ који некако подсећа на српску НОРУ верзију М-21, НГ. Нова израелска хаубица добила је назив  “Roem” у преводу “Громовник”

Roem је после трестирања 3. јуна 2024 године ушла у оперативну употребу израелске армије. Како се наводи ова хаубица је потпуно аутоматизована са већом брзином испаљених пројектила и дометом, јер војници не морају да буду у задњем делу возила утоварујући гранате и да све раде ручно.

Онио што је интересантно јесте да се спомиње да војска је преузела ову хаубицу, иако је било произведено тек неколико прототипова.

Када Роем уђе у оперативну употребу , биће распоређен са једним од артиљеријских батаљона из који чине 282. артиљеријску бригаду, која је у саставу 36. дивизије израелске војске.

Ова хаубица је намењена да замени застареле М-109 “Паладин” израелска верзија “Дохер” и представља потпуно нови концепт артиљеријског оруђа, који није више на гусеничарима него на точковима што му омогућава високи степен мобилности. Како се наводи циљ ове хаубице је уношење ефикасности у артиљерију, флексибилност и такође прецизнију, смртоноснију ватрену подршку на бојном пољу.

Roem је развила компанија Elbit systems. Хаубица је позната и као “SIGMA”. За носач узет је камион марке OSHKHOSH конфигурације 10×10 који се користе за превоз тешких терета и као мобилни ракетни лансери система ПВО и ПРО (противракетне одбране), ситерне, вучна возила, мобилне радионице.

Посада је како је саопштено трочлана. Ватром се управља из кабине засмог возила, док задњи део у коме се налази цев и обртни транспортер са гранатама у виду карусела је позади и у потпуности аутоматизован.

Калибар хаубице је 155 мм/Л-52 минималног домета 4 и максималног 40 км, а уатоматски систем пуњења омогућава испаљивање до 8 граната у минути. Са артиљеријским вођеним пројектилима домет је како се наводи чак и до невероватних 80 км, који ће да се нуди за извоз, док израелска верзија остаје на 40 км.. Већина унутрашњих компоненти ове самоходне хаубице остаје класификована као “војна тајна.

У зависности од мисије, СИГМА систем је способан да аутоматски бира и пуни потребни пројектил, као и да усмерава цев по елевацији за оптимално гађање циља.

Како се наводи прелазак из маршевског у борбени положај траје 60 секунди и хаубица делује по принципу испали и бежи што повећава вероватноћу преживљавања овог артиљеријског оруђа у условима савременог рата и превласти ФПВ дронова и дронова камиказа.

Оно по чему се ова хаубица разликује у односу на остале западне производње је могућност истовремног удара са више граната у низу које имају различите путање, тако да истовремено стигну до циља.

Вредност посла који је поверен Елбиту износи 106 милиона долара.

Основна тактичка ватрена једница је батерија која има 6 уместо 8 артиљеријских оруђа јер је аутоматизацијом повећана брзина ватре и број пројектила који се испали са овим хаубицама у односу на М-109. Такође број логистичких возила по батерији је смањен за 60 посто и износи једно возило за превоз и попуну хаубице поди меном “Alfas” исто се налази на камиону марке OSHKHOSH конфигурације 10×10


2 коментара на “САМОХОДНА ХАУБИЦА РОЕМ (ГРОМОВНИК) ИЗРАЕЛСКА ВЕРЗИЈА СРПСКЕ НОРЕ “НГ”

  1. Испада да ми имамо најслабију брзину испаљивања. Французи на “Цезару” шест граната по минуту. Израелци на овоме осам. Руси на своме исто шест или више. Једино ми, на “Нори” никако да одмакнемо од 4.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *