Andrej Mlakar
Nemiri na Novoj Kaledoniji se ne stišavaju. Domorodačko stanovništvo postaje sve gnevnije i nikad odrešenije da se reši Francuza i ovaj prekomorski teritoriji oslobode uticaja Francuza od skoro dva veka.
Lokalnim snagama bezbednosti postalo je bilo 1.700 pripadnika specijalnih policijskih jedinica, mornaričke pešadije i Žandarmerije.
Pošto je Nova Kaledonija veoma daleko nekih više od 16.000 km udaljena od Pariza , Jelisejska palata je mogla da pošalje trupe koje su prebacili vojni transportni avioni Erbas A-330.
Međutim tešku tehniku ne koja ostaje da se pokazuje u epizodnoj ulozi pokazivanja mišića na Balkanu i u Rumuniji i potencijalnim pretnjama upadom u Rumuniju.
S druge strane na Novoj Kaledoniji ključno vozilo za suzbijanje nereda i ustanika, uklanjanje barikada ostaje lako oklopno vozilo Žandarmerije VXB-170 koje se još naziva udarna pesnica francuske Žandarmerije za suzbijanje nereda.
erliet VXB-170 koji je kad je nastajao trebao da postane lako oklopno vozilo francuske vojske, a na kraju vojsku nije video, ali se odomaćio u Žandarmeriji gde i službuje i danas.
VXB-170 spada u lako oklopno vozilo francuske Žandarmerije konfiguracije 4h4 i poznato je pod oznakom VBRG (Véhicule Blindé à Roues de la Gendarmerie) ili u prevodu Oklopno vozilo Žandarmerije na točkovima.
Ovo lako oklopno vozilo konstruisano je i proizvedeno u kompaniji Berliet kasnih 1960-tih godina 20 veka koja je kasnije nekoliko puta menjala ime i danas je poznata kao Arquus. Naime francuska vojska iskazala je potrebu za jednim lakim oklopnim vozilom, a glavna bitka se vodila između Berliet VXB-170 i Saviem VAB, koji je odneo pobedu, iako je Berliet VXB-170 bio jeftiniji.
Međutim, za utehu vozilo je preusmereno za opremanje Nacionalne žandarmerije u kojoj je poznat i kao Véhicule blindé à roues de la Gendarmerie čiji deo formacija postao je 1972 godine. Serija je jako brzo bila izrađena i ta vozila su pala u zaborav. Međutim, Žandarmerija se ovih vozila nije odrekla, a nekako su kad je talas nemira zahvatio Francusku posebno od 2005 postala su prepoznatljiva na ulicama Pariza.
Za potrebe Žandarmerije rađeno je u četiri verzije: 1. osnovno ili komadno vozilo na koje može da se postavlja dozer za sklanjanje barikada, kao i posedovanje vitla, 2. izviđanje i patroliranje 3. laku borbu, i 4 verzija sa vodenim topovima, ali ona nikada nije korištena.
VXB-170 sastoji se iz tri dela. upravljačko-borbeno prednje, centralni deo i motoorni koji se nalazi iza. Vozač na prednjoj strani sedi sa leve, a komandir sa desne strane. Na prednjem delu vozila nalazi se veliko vetrobransko staklo i jedan mali prozor sa svake strane mesta za vozača. Na svakoj strani trupa su postavljena po jedna vrata i treća vrata na zadnjem delu trupa sa desne strane. Vozilo može da nosi ukupno 12 osoba uključujući vozača i komandanta. Na prednjem delu vozila nalazi se veliko vetrobransko staklo i jedan mali prozor sa svake strane mesta za vozača. Na svakoj strani trupa su postavljena po jedna vrata i treća vrata na zadnjem delu trupa sa desne strane. Vozilo može da nosi ukupno 12 osoba uključujući vozača i komandanta. U samom oklopnom vozilu postoje tri pojedinačna sedišta napred i dve klupe pozadi.Oklop vozila je debljine 7 mm.
Vozila koja su namenjena za borbu imaju naoružanje imaju mitraljez kalibra 7,62 mm AANF1 i automatski bacač granata ALSETEX Cougar kalibra 56 mm. Mitraljez je inače montiran u kupoli na prednjoj strani VXB-170 koja se okreće kružno za 360 stepeni. Mitarljez ima elevaciju od +15 do +36 stepeni. Komandir ima periskop za dnevno-noćno osmatranje.
Oklopnjak VXB-170 pokreće dizel motor Berliet Model V 800 M V-8 jačine 170 Konjskih snaga. VXB-170 ima maksimalnu brzinu od 85 km/h sa maksimalnim radijusom kretanja od 750 km.Vozilo je amfibijsko i maksimalna brzina u vodi je 4 km/h.
Taktičko tehnički podaci:
Dimenzije: dužina: 5,99 m; širina: 2,5 m; i visina: 2,05 m
Težina 4.500 kg
Oklop: pancirne ploče debljine 7 mm
Dodatna oprema dozer, vitlo sa sajlom dužine 60 m , gume opremljene centralnim regulatorom pritiska.
Broj članova: 1+11
Žandarmeriji je predato 155 vozila.
Od inostranih korisnika to su: Tunis 10 vozila, Gabon 12 i Senegal 12 oklopnjaka.