Развој VBM Freccia започет је као одговор на потребу италијанске војске за модерним борбеним возилом пешадије које би комбиновало мобилност са ватреном моћи и заштитом оклопног борбеног возила.
Италијанско оклопно борбено возило точкаш VBM Freccia (итал. Veicolo Blindato Medio Freccia) је модерно борбено возило пешадије (IFV) које је развијено за италијанску војску. Оно представља кључни део италијанских механизованих јединица, посебно у експедиционим и мировним мисијама.
Развој VBM Freccia започет је као одговор на потребу италијанске војске за модерним борбеним возилом пешадије које би комбиновало мобилност са ватреном моћи и заштитом оклопног борбеног возила.
Идеја за развој Freccia произишла је из успеха оклопних возила точкаша као што је Centauro B1, који је био главни точкаш ловац тенкова који се налази у италијанској војсци. Направити универзално возило засновано на платформи Centauro, али прилагођено за пешадију као борбено оклопно возило точкаш.
Il Consorzio Iveco – Oto Melara (CIO) ha firmato un contratto per la fornitura all'Esercito Italiano di 76 veicoli VBM Plus, 60 Combat e 16 Counter-Tank, oltre a veicoli integrati di supporto logistico e di supporto al combattimento.
Il contratto fa parte della fornitura di… pic.twitter.com/0lYkrgta34— Aurelio Giansiracusa (@AurelioGiansira) January 1, 2025
Први прототипови су развијени у сарадњи компанија Iveco и OTO Melara (сада Leonardo). естирања су обухватала проверу мобилности, ватрене моћи, и заштите у различитим условима, укључујући тежак терен и урбане средине.
Оклопна заштита
VBM Freccia има напредну оклопну заштиту, која је дизајнирана да пружи свеобухватну заштиту посаде и пешадије унутар возила од разних претњи на бојном пољу. Њена заштита се заснива на модуларном приступу који омогућава прилагођавање нивоа заштите у зависности од оперативних захтева. Основни оклоп је направљен од висококвалитетног челика који штити од ватре из стандардног пешадијског оружја (калибра 7.62 мм) и шрапнела. Могућност додавања керамичких или композитних плоча за заштиту од већих калибара (до 14.5 мм) и мањих противтенковских пројектила.
Под је обликован у “V” форми како би се смањио утицај експлозија мина и импровизованих експлозивних направа (IED).
Прва серија Freccia возила испоручена је италијанској војсци као део програма модернизације механизованих јединица. Циљ је био заменити застареле оклопне траспортете M113 са мобилнијим и свестранијим решењем. Италијанска војска је убрзо захтевала више варијанти Freccia возила за различите улоге и задатке. До сада је произведено око 630 јединица VBM Freccia у различитим варијантама.
VBM Freccia је способан да издржи експлозије мина од 6 до 8 кг ТНТ испод точка или шасије, у складу са STANAG 4569 нивоима 3-4.
Побољшана верзија VBM Plus уводи најновије модуларне панеле који омогућавају брзу замену или надоградњу оклопа у зависности од захтева мисије. Ово омогућава лаку конфигурацију за различите типове мисија, од мировних операција до интензивних борбених операција.
VBM Freccia IFV: Основна борбена верзија пешадије.
Командно возило: Са напредним комуникационим системима.Инжењерско возило: За подршку у изградњи и рушењу.
Минобацачка варијанта: Наоружана минобацачем 120 мм.
Противоклопна варијанта: Опремљена противтенковским системима.
Прва дивизија у којој је Freccia оперативна је Бригада “Гарибалди”.Тренутно је ово оклопно возило у употреби у најмање четири механизоване бригаде италијанске војске, укључујући “Аоста” и “Пинероло”. Италијанска војска планира да повећа број VBM Freccia како би потпуно заменила застарела возила у својим механизованим јединицама. Циљ је и мати преко 700 јединица до 2030. године.
Иако Freccia није продата као нека друга борбена возила, неколико земаља је показало интересовање за њену куповину.
Шпанија је испитивала могућност куповине за своје механизоване снаге, а воде се разговори са државама у Северној Африци и Блиском Истоку.
BM Freccia је често поређивана са сличним возилима из других земаља:
- Patria AMV (Финска): Пружа већу модуларност, али је нешто скупља.
- Pandur II (Аустрија): Нешто мање добро оклопљена, али лакша и јефтинија.
- Stryker (САД): Популарније на глобалном тржишту, али са слабијом ватреном моћи у основној верзији.
Модернизација
Конзорцијум Iveco – Oto Melara (CIO) потписао је уговор за испоруку италијанској војсци 76 возила VBM Plus, од којих је 60 борбених и 16 противоклопних, као и интегрисаних возила за логистичку и борбену подршку. Уговор је део испоруке средњих оклопних возила за Другу средњу бригаду и укључује надоградњу платформе VBM на верзију „PLUS“.
Надоградње обухватају:
- Мотор: Примена технологије common rail.
- Шасија: Нови дизајн шасије, заснован на искуству других платформи.
- Побољшања мобилности: Унапређена трансмисија и суспензије.
- Заштита: Унапређење балистичке и противминске заштите применом најсавременијих технологија.
Оружје и системи:
- Топ: Купола на VBM ће бити опремљена новим оружјем X-GUN калибра 30 мм компаније Leonardo, способним за коришћење различитих типова муниције, укључујући и борбу против дронова.
- Систем управљања ватром: Надоградња са најновијим електронским компонентама у складу са новим NGVA стандардом.
- Комуникација и команда: Возило ће имати побољшане системе комуникације и командовања.
Особине нове верзије:
- Повећана мобилност.
- Побољшана заштита.
- Већа убојитост.
- Боља интеграција C4I система (команда, контрола, комуникација, рачунар и обавештајни системи).
Додатна опрема:
- Експериментална сателитска навигациона технологија која комбинује амерички GPS и европски систем Galileo PRS.
Нови VBM PLUS представља напредно возило које обезбеђује италијанској војсци супериорну способност у различитим оперативним условима.
Тактичко технички подаци:
Произвођачи: Iveco Defence Vehicles и Leonardo.
Тип: Борбено возило пешадије на точковима (8×8).
Употреба: Транспорт и подршка пешадији, како у борбеним операцијама тако и у мировним мисијама.
Маса: Око 28 тона.
Димензије:
- Дужина: 8 м.
- Ширина: 2,9 м.
- Висина: 3,1 м.
Посада: 3 члана (возач, нишанџија, командир) + 8 пешадинаца.
Мотор:
- Iveco Cursor 8, турбо-дизел мотор.
- Снага: 550 КС.
Брзина: Максимална на путу: 110 км/ч.
Радијус: Око 800 км.
Погон: 8×8 систем, са независним суспензијама за кретање у тежим теренским условима.
Наоружање
Топ25 мм Bushmaster топ у интегрисаној куполи HITFIST OWS (једна од најсавременијих турела на даљинско управљање), коаксијални митраљез калибра 7,62 мм.
Систем за управљање ватром:
Напредни систем са термовизијом и ласерским даљиномером, омогућавају борбу дању и ноћу.
Противтенковске ракете (опционо).
Оклопна заштита
Модуларни оклопни панели са заштитом од малокалибарске ватре, минобацачке ватре и експлозија мина.
Остали системи заштите:
- НБХ заштита (нуклеарно, биолошко и хемијско оружје).
- Систем за детекцију и супресију пожара.
- Опција за уградњу активних система заштите (APS).