Јерменско-Aзербејџански рат на Кавказу облежили су израелски дронови камиказе Хароп који су самлели јерменску војску, пре свега оклоп, али и пешадију која се приближавала фронту, што је довело до губитка већег дела Нагроног Карабаха, где је Азербејџан повратио суверенитет на територијом, коју је изгубио далеке 1993. године.
Две године касније руско-украјински рат поново обележавају дронови камиказе, али не руски и не западни, него ирански. Иран је земља која је последњу деценију захваљујући томе што су успели да по разним основама прикупе неколико типова америчких дронова направе целу флоту својих верзија. Праћењем трендова у свету успели су да направе и своје дронове камиказе који су успешно проверени на арабијском полуострву, где су извели неколико удара у протеклих пар година по рафинеријама нафте у Саудијској Арабији, УАЕ, али и аеродромима.
Јеменски Хути су унели праву револуцију у ратовање, да саудијсцима није остало ништа друго него да скупим ракетама АМРААМ АИМ-120 и АИМ-9 Сајвандер скидају дронове у лету. Исти сценарио употребили су сад Руси у Украјини.
Искуство на терену утицало је да руски планери потврде да су дронови камиказе пун погодак, много јефтинији у односу на фронтовску авијацију, а ефгекти много већи него што би то било са авијацијом. Такође и стопа губитака је била веома мала, занемарљива, а цена ситница у односу на трошкове лета једног Су-34.
Зато је Русија средином септембра 2022. почела да добија испоруку дронова камиказа из Техерана. Наиме, из иранске престонице до амеродорма Внуково полећу до сад неколико пута дневно карго авиони Боинг 747 иранске револуционарне гарде са дроновима, али и руски Ан-124.
У рату у Украјини прва масовна употреба дронова камиказа Шахид -136, који је добио руски назив Геран -2 била је напад на Одесу 23. септембра 2022.
Иначе званични датум кад је овај дрон употребљен на територију Украјине узима се 12. септембар код Купјанска у Харковском региону.
Затим све масовнија употреба следила је 10. октобра 2022 када су покренути поново масовни удари на циљеве у Украјини због експлозије на Кримском мосту. У овој операцији одмазде, запажену улогу су одиграли дронови камиказе Шахид -136.
Колика је цифра набављених дронова, за сад нико не зна. Познато је да их има доста и да знају да одиграју пресудну улогу у заустављању украјинске војске, а сад им се придружује и руска верзија са слабијом бојевом главом.
Шта ми уопште знамо о дроновима Шехид-136?
Знамо да личе на израелски Хароп, али за разлику од њега немају тај спцифични звук као немачки Јункерс ЈУ-87 са завијањем када се обрушава што код противника леди крву жилама. Долазе изненада на малој висини, скоро су непримећени, а савремени ракетни ПВО системи су недовљни због никго лета да их оборе, а стрељачко наоружање за сад не даје неке јаче резултате.
Подаци о дрону Шехид-136 (руски Геран-2)Ови дронови код Руса носе нумеричку ознаку М-214. У ствари ради се о преименованом дрону-камикази иранске производње Шахид-136. О овом дрону западна штампа навелико је писала почетком октобра 2022, да је руска војска покуповала извесну количину ових дронова камиказа и користи их у нападу на украјинску војску.
Овај дрон има цилндрични труп који има крило дуж целе дружине трупа са којим чини јединствену целину. На крајевима са леве и десне стране налазе се два вертикална стабилзатора. Ови дронови камиказе користе делта крило, идентично као израелски Хароп. Овај дрон камиказа користи веома гласан кинески мотор МД550, који се чује неколико километара даље, а због чега су Украјинци ове дронове назвали „мопеди“. Мотор МД550 је кинеска копија немачког мотора Лимбацх Л550Е, који је уграђиван на мотцикл Волксваген Бокер, произведен од 1936. до 2006. године и инсталиран на легендарним „Бубама“! Овај мотор има снагу од само 50 КС, али је веома економичан, што омогућава Схахед 136 да пређе велике удаљености.
Мотор мале снаге укразује да ови дронови имају малу брзину од 180 км/х. А то, заузврат, доводи до чињенице да су сирене за ваздушну опасност који се најављују током напада Шахид-136 толико дуги.
Дронови камиказе се лансирају са копнених лансера хоризонтално, са благим углом нагоре, а у почетној фази лансирања користи се ракетни мотор, да дрон добије додатно убрзање, а онда се у другој фази одбацује.
Вођење како се тврди је уз помоћ инерцијалне или сателитске навигације, а управљање се врши преко управљачке станице.
Прве неке информације говоре, да је тактика употреба ових дронова следећа, лансира се јато од 5-10 примерака. Сваки лансер у стандардном аутомобилском контејнеру садржи 5 дронова. Изузетно је тешко оборити све беспилотне летелице у роју. Поред тога, Шахид-136 су прилично мали, имају композитну структуру и раде на малим висинама, што их чини тешким за откривање уз помоћ радара.
У носу дрона, налази се бојева глава за коју се процењује да има тежину до 50 килограма
Верује се да је дрон настао 2020. јер су се први примерци на бојном пољу у Јемену појавили већ 2021. Неки дефинишу да ови дронови имају по летним карактеристикама сличност са ракетама средњег домета. Осим што има могућност да нападне, дрон захваљујући и оптици може да се користи као осматрачко средство.
Тактичко-технички подаци о дрону камиказа Шахид-136 Геран-2
Дужина – 3,5 м;
Распон крила – 2,5 м;
Тежина – 200 кг;
Мотор – Мадо МД550 или 3В;
Снага — 50 КС. (37 кW);
Домет минимални 1.000 км;
Максимални до 2500 км;
Брзина 185 км/х;
Висина лета – 60-4.000 м;
Главно наоружање — високо-експлозивна фрагментација, тежине 40-50 кг