ОТКРИВАМО КОЈИ МОДЕЛ Ф-16 ДОБИЈА УКРАЈИНСКО РАТНО ВАЗДУХОПЛОВОСТВО ЗА ОКРАШЈ СА РУСКИМ СУ-30 И СУ-35

Холандија и Данска су прве државе из чувене “Коалције Ф-16” које ће своје борбене авионе уз благослов Вашингтона дати Украјини. То је обелодањено јуче током сусрета украјинског председника Зеленског са холандским и данским премијером.

Ради се о цифри од укупно 71 авион типа Ф-16 и ЈАС-39 Грипен, који су у различитом оперативном стању.

На овим странама приказаћемо мало детаљније какве бробене авионе добија Украјина.

Холандски и Дански борбени авиони типа Ф-16 у верзијама Ф-16АМ и Ф-16БМ који су модернизовани у оквиру пројекта Mid Life Update у преводу би значило модернизација ловца Ф-16 на средини његовог животног века. Прогам је званично покренут 3. маја 1991 и у том програму је пет учесника Белгија, Данска, Холандија и Норвешка, са којим би се модернизовали ловачки авиони Ф-16А/Б. Европски пројекат је предвиђао модернизацију 301 Ф-16А/Б блок 10 и 15. Модернизација се односила на 48 белгијских, 61 дански, 136 холандских и 56 норвешких ловаца Ф-16.

Foto: Shutterstock

Главни циљ пројекта био је побољшати борбене могућности авиона Ф-16А/Б у свим условима и продужитит њихов животни век. Носилац пројекта био је Локид Мартин који је добио уговор за испоруку 301 комплета модернизације. Испорука пројекта почела је 1996 и трајао је до 1999. године.

Ова модернизација је за компанију Локид Мартин био је веома важан посао, јер је очувао проиозводњу авиона Ф-16 све до прве половине 21. века.

Ратна ваздухопловства четири државе са овом модернизацију према програму МЛУ омогућио је да се модернизвани авиони Ф-16А/Б и А/М пореде са авионима верзије Ф-16Ц/Д блок 50. Авиони Ф-16 су модернизовани да изведе ваздушне нападе изван визуелног домета и да могу да употребљавају ласерски вођена оружја бомбе фамилије payeway, ласерски вођене бомбе, ракете ваздух-ваздух, ваздух земља, лет у ноћним условима и на малим висинама.

Foto: Shutterstock

Пројекат модернизације Ф-16 по моделу МЛУ обухватио је пет подручја:

  1. Уградња Modular Mission Computer ili модуларног рачунара за борбене мисије који има повећану меморију и брзину деловања. Овај систем развила је компанијаTexas Instruments. Овај рачунар заснован је на технологији примењеној на развоју ловца 5. генерације Ф-22А. Овасј рачунар омогућава велике могућности даље модернизације примењено 2005. Овај рачунар замениће три постојећа система уз повећање величине меморије и брзине рада. Рачунар омогућава програмирање сваке мисије за летелице. Рачунар је ујединио три електорнске компоненте авиона у једно, Замењен је ХУД, рачунар за контролу ватре и управљачко централни рачунар авиона.
  2. Вестингхаусов радар APG-66 је побољшан на верзију Northop Grumman APG-66 (V2), на коме је оперативни домет радара повећан за 25 посто. Такође радар ће омогућити цео низ додатних функција и задатака. Повећан је број радних модова ваздух-земља, побољшане су могућности напада на циљеве на земљи. Радар делује у Х фреквентном подручју и скенира простор у зони 120 степени по азимуту и елевацији. Уградњом новог радара осим повећања могућности од 25 одсто у домету, 40 посто је повећана поузданост рада и 16 посто смањена укупна тежина. У моду тражења и праћења циљева укључено је праћење током скенирања. Сопособност вишеструког нишањења омогућава праћење до 10 циљева, два ПВО, праћење борбе и деловање ван визуелног домета.
  3. Побољшање авионике укључује дигитални систем за праћење контуре терена/избегавање препрека, ГПС навигациони систем, бољи мод за пренос података приликом напада на земаљске циљеве и микроталасни систем за слетање.
  4. Побољшања у кабини авиона укључују вишенаменске показиваче на инструментима табли авиона HDD, могућност ноћног гледања са наочарима (NVG Night Vision Goggle), побољшани систем за управљање системом за електронско ратовање (ЕW Electronic Warfare), побољшан систем HOTAS (Hands on Throttlle and Stick) руке на ручици за гас и управљачкој палици, који је преузет са ловца Ф-16Ц. Систем омогућава да пилот сво време лета има руке на управљачкој дугмади свих најважнијих функција летелице. Тако управљачка палица укључује управљање са оружјем, управљање са вишенаменским показивачима, вођење различитих самозаштитних противмера летелице, управљање аутопилотом, управљање са подацима о циљу. На ручици за гас су и прекидачи за комуникације контрола за циљеве на земљи, прекидач за активирање топа, ракета, контрола кусра, кочнице и брзине. Побољшан широкоугаони електрооптички заслон у висини пилотових очију, HUD (Head Up Display), побољшани идентификацијски исистем свој-туђи (AIFF -Advance Indetifications Friend Foe) и HMS (Helment Mounted Display)означивач циља на визиру пилотове кациге, што је олакшало рад пилота и контролу компоненти авиона и ситуацији око њега.
  5. Јача структура летелице, због омогућавања бољих способности ношења и примене оружаних система и олакшан приступ појединим ваздухопловним компнентама приликом земаљског одржавања.
Foto: Shutterstock

Погонска група авиона је остала иста већ пре вого програма авиони су добили мотор Pratt and Withney F-100 PW 220Е који има електричну контролу мотора који покреће Ф-16Ц/Д Блок 50 зато имају модернизовани Ф-16 у поређењу са њим слабије убрзање и мањи вишак моћи у маневрима.

Foto: Shutterstock

ТАКТИЧКО ТЕХНИЧКИ ПОДАЦИ АВИОНА Ф-16А/Б

Димензије: дужина: 14,52 м, размах крила 9,45 м, висина летелица 5,01м, површина крила 27,87 метара квадратних

Погон: мотор F-100-PW-220E

Masa: praznog 7.445 kg; masa u lovačkoj varijanti 11.500 kg, kao jurišnika 13.500 kg, maksimalna poletna 17.010 kg.

Наоружање: топ 1 калибра 20 мм, ракете ваздух- ваздух АИМ-9, АИМ 120 АМРАААМ, ласерски вођене бомбе, противрадарске ракете, противбродске ракете.

Један коментар на “ОТКРИВАМО КОЈИ МОДЕЛ Ф-16 ДОБИЈА УКРАЈИНСКО РАТНО ВАЗДУХОПЛОВОСТВО ЗА ОКРАШЈ СА РУСКИМ СУ-30 И СУ-35

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *