AZERBEJDŽAN ĆE SVOJE JF-17-C Block III OPREMITI SA TURSKIM RAKETAMA VAZDUH-VAZDUH BOZDOGAN I GOKDOGAN!

Integracija turskih raketa na pakistansko-kineski avion ostvarena je zahvaljujući saradnji turskih kompanija i pakistanske vazduhoplovne industrije

Azerbejdžan je nedavno za svoj novi lovac izabrao pakistanko-indijski JF-17-C Block III Thunde koji 24 letelice (dve esakdrile) očekuje 2025, a 2027 godine završetak kompletne isporuke letelica.

To i nije neka vest posebna, da ovi avioni neće imati turske rakete Bozdogan i Gokdogan sa čime će znatno biti ojačan arsenal ovih letelica koje će postati čuvari neba nad Azerbjedžanom i Kaspijskim jezerom.

Cilj Azerbejdžana koji sa Turskom ima veoma blisku vojnotehničku saradnju je smanjenje zavisnosti stranih dobavaljača i da se ojača izvozni potencijal turske odbrambene industrije.

Turski arsenal raketa vazduh-vazduh

Bozdogan je truska raketa vazduh-vazduh namenjena za blisku vazdušnu borbu nudeći veću preciznost kako je navedeno zahvaljujući infracrvenom sistem navođenja. Ova raketa dužine je 3 m, sa raketnim motorom na čvrsto gorivo koja može da gađa ciljeve na daljino do 25 km. Ove rakete imaju fragmentovanu bojevu glavu koja se aktivira u blizini cilja.

Gokdogan je raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa za gađanje ciljeva van vizuelnog dometa. Raketa je dužine 3,7 m, pokreće je raketni motor na čvrsto gorivo. Sistem vođenja je kombinovani inercijalni i radarski. Gokdogan ima opciju ažuriranja podataka o cilju tokom leta preko data veze. Domet ove rakete je 65 kilometara, a težina bojeve glave je oko 25 kg.

Integracija turskih raketa na pakistansko-kineski avion ostvarena je zahvaljujući saradnji turskih kompanija i pakistanske vazduhoplovne industrije. To je ostvareno zahvaljujući transferu tehnologije u Pakistan, obuku pakistanskih inženjera i tehničara i govoor oko zajedničkih projekata u raketnoj tehnologiji.

Kako je navedeno cilj jeste stvaranje projektila koji su po performansama jednakih zapadnim, a s druge strane kupcima i obema zemljama omogućuju nezavisnost od inostranih dobavljača.

Azerbejdžansko Ratno vazduhoplovstvo raspolaže sa jednom esakdrilom lovaca MiG-29 Fulcrum A; MiG-29UB Fulcrum B i jedan puk jurišnika Su-25 Frogfoot; Su-25UB Frogfoot B. U brojnom stanju to izgleda ovako: 14 lovaca MiG-29 i to u verzijama 11 MiG-29 Fulcrum A; 3 MiG-29UB Fulcrum B, 38 jurišnika Su-25 Frogfoot od čega 33 Su-25 Frogfoot; 5 Su-25UB Frogfoot B. Ovo će biti prva nabavka lovačkih aviona od samostalnosti Azerbejdžana od Sovjetskog Saveza 1991. godine.

Što se tiče ubojnih sredstava za avione raketni arsenal projektila vazduh-vazduh izgleda ovako: IR R-27T (RS-AA-10B Alamo); R-60 (RS-AA-8 Aphid); R-73 (RS-AA-11A Archer); SARH R-27R (RS-AA
10A Alamo), ASM Barrier-V.

Ukratko o JF-17 Thunder Block III

JF-17 Thunder Block III, je faktički nadogradnja starije verzije JF-17A Block II, a modernizacija letelice se ogleda 1000+ TRM AESA radar KLJ-7A sa mogućnošću otkrivanja cinjeva na daljinama od 150-220 km. Ugradnja heads up display koji se koristi na lovcu 5. generacije J-20, novi displej na pilotskoj kacigi za praćenje leta rakete, isti HMDCS koristi se i na lovcu J-20. napredni IR i UV sistem za upozorenje o približavnju raketa vazduh-vazduh, spoljni i unutrašnji senzori radi utvrđivanje jasne situacije u i oko letelice, nove rakete vazduh-vazduh velikog dometa , 3- osni FBW sistem, poboljšana fuzija senzora, integrisane, umrežene i sa podacima povezane mogućnosti izvođenje vazdušnih operacija, novi kokpit, povećan kapacitet nosivosti i više podvesnih tačaka za oružUkupna težina letelice iznosi 13.607 kg.

U konstrukciji letelice ugrađeno je više kompzitnih materijala, letelicai ma manju težinu, na spoljne tačke moguće je okačiti rakete i druga ubojna sredsdstva do težine 5 kg. Borbeni dolet letelice je 1.450 km, a maksimalni dolet 2.500 km. Avion ostvaruje maksimalnu brzini od 1,7 maha i maksimalni palfon leta je 17.000 metara.

PAC JF-17 Thunder Block III zadržale su identičan ruski motor kao i prethodne verzije ove letelice RD-93, dok su kineski motori viših performansi trenutno u različitim fazama testiranja i predviđa se zamena na svim verzijama ovog aviona

Kombinacijom raketa dugog dometa PL-10 HOBS i PL-15 VLRAAM sa AESA radarom, kao i ugrađenim paketom za elektronsko ratovanje pokriće svaki deom modernog vazdušnog ratovanja.

Kompletan avion se proizvodi u pakistanskim pogonima i kako ga proizvođači označavaju predstavlja letelicu koja je spremna da odgovori na sve izazove ratova i sukoba u regionu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *