НАТО ЛЕТЕЋЕ ПЛАТФОРМЕ ЗА ОСМАТРАЊЕ СРБИЈЕ

Американци највише у извиђачким мисијама користе летелицу  CL-650 АРТЕМИС и MQ-9 Reaper, Французи Beech 350 King Air ALSR

На проширеној седници колегијума Генералштаба Војске Србије којој је присуствовао и председник Србије по први пут се јавно говорило оно о чему је Телевизија Фронт писала неколико месеци детаљно наводећи да се Србија налази под интензивном осматрањем.

О осматрању Србије говорио је и командант Савезничких снага и Америчких снага у Европи генерал Кристофер Каволи.

Иначе и командант Америчких снага у Европи генерал Кристофер Каволи у свом сведочењу пред америчким конгресом пре пар месеци у покушају да Сенат и Конгрес одобровољи да се одблокира новац за војну помоћ Украјини оштро је говорио о Србији .

Каволи је оптужио Русију да сада жели да дестабилизује регион западног Балкана, као и да је НАТО пакт као одговор на ескалацију тензија, послао 146 војника из Уједињеног Краљевства (УК) и Румуније да појачају своју мировну мисију. Према Каволију ” улога Србије у овим операцијама утицаја остаје отворена за питање, од којих ниједна није добра”.

И сам генерал Каволи је поменуо да ће НАТО на простору западног Балкана појачати осамтрачке летове, што се и види посебно како се приближава круна и завршетак војне вежбе “Вихор 2024” која је изведена била на Пештерској висоравни.

Безбедносне структуре у региону занима, пре свега, српска противваздушна одбрана.  Оно што њих највише занима је ‘ФК-3’, ‘HQ-17’ и ‘репелент’ – како функционишу посаде, који су ракетни положаји, какви су комуникација, електронски саобраћај, степен приправности посаде ракетних јединица, где најчешће бораве.

Летеће осматрачке платформе НАТО пакта за извиђање Србије.

Американци највише у извиђачким мисијама користе летелицу  CL-650 АРТЕМИС и MQ-9 Reaper, Французи Beech 350 King Air ALSR . Шведска је у НАТО арсенал унела специјализоване летелице Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) за електронско извиђање и праћење комуникација.

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS 
Photo: BlueBarronPhoto / Shutterstock.com

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS 

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS  користи се над Европом од новембра 2021 године. У питању систем за извиђање и праћење циљева на више мисија. Наиме, то је сензорска платформа смештена у пословни авион типа Bombardier Challenger 650 ARTEMIS .

Овај авион за сад интензивно користи Европска команда америчке војске.

Летелица је настала у оквиру Пентагонове визије летелице која ће пружити путем мреже сензора све потребне информације за командовање и управљање једнициама на терену.

Летелица је опитована више месеци пре доласка у Европу почетком новембра 2021. Највише је испитиван у Аризони.

Заправо АРТЕМИС је замена за одслужени RC-12 Guardrail, који је такође ангажован на пословима у осматрању руске војске на истоку Европе. Оно што је за сад познато о овом авиону јесте, да летелица има више сензора за прислушкивање. Артемис, којим управља америчка приватна војна компанија Леидос, опремљен је сензорима за обављање ових врста мисија.

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) ELINT/SIGINT

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) је летелица за електронско извиђање и праћење комуникација. Шведско РВ располаже са две летелице овог типа .

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) има главни задатак да спроводи праћење радио сигнала и комуникација над зоном осматрања. Ради се о модификацији пословног авиона Gulfstream G4 S.

У њему је монтирана електронска опрема тежине три тоне. Максимална брзина летелице је 900 км на час.

Шведско РВ користи ове летелице као мобилни извиђачки центар који прати електронске комуникације. Главни задатак S 102 B је техничко извиђање и праћење сигнала. База за ове летелице налазе се у Малмеу одакле је руска ексклава Калињинград најближа и до ње има 547 km.

Beechcraft King Air 350
Photo: InsectWorld / Shutterstock.com

Beechcraft King Air 350

Француски осматрачки авион Beech 350 King Air ALSR Француског РВ изводе интензивне осматрачке летове око Србије. У априлу 2024 авион је летео простором БиХ и Црне Горе осматрајући простор Пештерске висоравни, где Војска Србије је изводила војну вежбу  “Вихор 2024”.

Дана 2. децембра, француске ваздушно-космичке снаге су добиле своју другу лаку летелицу за осматрање и извиђање Light Surveillance and Reconnaissance Aicraft (ALSR, Avion Léger de Surveillance et de Reconnaissance). Ово је други од два ALSR-а које је у јуну 2016. наручио Генерални директорат за наоружање Directorate General of Armaments (DGA) од компанија Sabena Technics and Thales.

Систем ALSR је скраћеница за означавање, посматрање и извиђање у ваздуху (ВАДОР). Састоји се од двомоторног авиона типа Beechcraft King Air 350 опремљеног најсавременијим обавештајним системима. Ова летелица треба да ојача француске војне обавештајне ресурсе. ALSR је способан да обавља обавештајне мисије са малим логистичким отиском и великом лакоћом постављања.

Ови авиони стационирани су у бази Евре.

EP-3E Aries

EP-3E Aries ( Airborne Reconnaissance Integrade Electronics System)  односно авион за прикупљање обавештајних података и анализу сигнала који се налазио у саставу америчке морнарице имао је задатак прикупљање комуникација у реалном времену дубоку унутар посматраног подручја. Овај авион је преуређени морнарички патролни авион P-3 orion.

Иначе овај авион има на трупу округлу антену  OE-319 „big look“.

Осим велике има још две мање антене и на горнем средњем делу летелице пред репом авиона и доњем средњем трупу. Осим те три има и низ мањих додатних антена по целом трупу и крилима.

Иначе са овог авиона уклоњен је магентни детектор за откривање подморница. Иначе овај авион зову и „летећи магнетофон“ јер се сви снимљени подаци обрађују током лета и помоћу рачунар шаљу прислушној станици која те податке обрађује и анализира.

RQ-9 „Reaper” „General Atomics Aeronautical Systems
Foto: Shutterstock/Mike Mareen

Беспилотна летелица RQ-9 „Reaper” „General Atomics Aeronautical Systems

Ова беспилотна летелица настала је као производ компаније „General Atomics Aeronautical Systems као савремена борбена беспилотна летелица која је настала из извиђачке беспилотне летелице МQ-1 „Предатор“.

Конструисана је као борбена летелица за дејства по покретним и непокретним циљевима са великих висина и у сложеним метео ситуацијама.

Иако је примарна намена борбено деловање ова беспилотна летелица може да се користи и у секнударним мисијама, пре свега извиђачким задацима прикупљању обавештајних података и надзору територије.

Од опреме ова бесиплотна летелица поседује: вишенаменски нишански систем  MTS-B (Multi Spectral Targeting System-B), у коме је интегрисан инфрацрвени ИЦ сензор, дневна монохроматска колор ТВ камера, као и телевизијска камера са појачивачем сигнала, обележивачем циљева и ласерским даљиномером. Ова беспилотна летелица поседује радар N/APY-8 Lynx II  радар са два основна мода рада – SAR (Synthetic Aperture Radar) и GMTI/ DMTI (Ground/Dismount Moving Target Indicator)

Ову беспилотну летелицу покреће турбопропелерски мотор ТРЕ331-10. Борбени радијус ове беспилотне летелице је 2.200 км, а максимална висина лета 15.200 м. Летелицом се управља из командног центра и врше је два члана посаде, пилот и оператер сензора и склопова.

Што се тиче борбене верзије RQ-9 „Reaper” на четири поткрилна носача може да постави: 1.361 кг наоружања, које обухвата ласерски навођене ракете ваздух –земља АГМ-114 „Хеллфире”, ласерски вођене бомбе ГБУ-12/Б „Павеwаy ИИ”, као и вођене ГПС авио бомбе ГБУ-38 ЈАДАМ, уз могућност интеграције телевизијски вођене ракете ваздух–земља АГМ-65 „Маверик”.

Беспилотна летелица МQ-9 „Reaper” до сад има неколико модификација познатих као Блок 1-5. Последња верзија Блок-5 има нови оптоелектронски склоп дигитални електронски контролни систем за управљањем мотора беспилотне летелице, додатни заштићени линк за комуникацију и пренос података, као и нове носаче наоружања и палету убојних средстава.

Тактичко-технички подаци

Димензије: дужина 11 м, висина 3,7м; распон крила 20,1 м.

Маса: празна: 2.223 кг, пуна 4.760 кг

Погон: Турбо-пропелерски мотор ТРЕ331-10- војна ознака Т-76 јачине 900 коњских снага.

Брзина: максимална 480 км/х, крстарећа брзина 313 км/х,

Летелица у ваздуху може да остане 27 часова ако је у питању извиђачка платфрома, односно 14 часова ако је наоружана.

RC-12 Guardarail

Име датира из 1970-тих година прошлог века када су у НСА добили прве резултате на поруџбину система за пресретање противничких радио-веза. За конфигурацију узет је пословни авион „кингер 90“. Већ тад ови авиони кориштени су за извиђање дуж граница блоковске поделе у Европи. Авион је од средине 1980- тих па до краја 1990-тих имао низ модификација. Иначе овај авион током грађанског рата на простору екс СФРЈ постао је наш сатри знанац, који је полетео из мађарске базе Тасар

ТТ подаци

Произвођач: Beac aircraft

Намена: Авион за електронско и радио-техничко извиђање

Погонска група: Два турбоелисна мотора Pratt and Whitney јачине сваки 634 кW

Димензије: дужина 13,34м. размах крила, 17,63 , висина 4,57 м

Маса празан 3.327 кг

Врхунац лета 10.000 м

Носивост 1.043 кг

Један коментар на “НАТО ЛЕТЕЋЕ ПЛАТФОРМЕ ЗА ОСМАТРАЊЕ СРБИЈЕ

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *