ЛЕТЕТИ СА САМОПОУЗДАЊЕМ: ЗАШТО АМЕРИЧКИ ПИЛОТИ ВОЛЕ АВИОНЕ F-15 И F-16?

Амерички пилоти ловачких авиона више од 50 година рачунају на моћну снагу мотора Pratt & Whitney F100 који им омогућавају да изврше своје задатке и безбедно се врате кући.

Звук почиње као тиха тутњава изнад главе у даљини.

Мења се како се приближава. Споро, равномерно зујање уступа место оштром, резастом звуку – као масивни, невидљиви лист папира који се полако цепа на два дела.

Више од 50 година, тај звук – звук мотора Pratt & Whitney F100– сигнализирао је америчким и савезничким снагама да је помоћ стигла, у облику борбених авиона F-15 или F-16. Противницима је то била порука да било какве предности које су некада имали више нема.

А за авионске посаде – које још увек то могу да чују док носе заштиту за уши – то једноставно значи да раде свој посао.

Мој посао је био да се постарам да се мушкарци и жене на земљи безбедно врате кући“, рекао је пензионисани потпуковник америчког ваздухопловства Ник „JDAM“ Грејем, бивши официр за системе наоружања на F-15E, а сада виши програм менаџер у Pratt & Whitney, RTX компанији. „Одржавање мотора F100 омогућило је нашу војној способност.

Мотор F100 је међу више од 120 компоненти – укључујући радаре, седишта за избацивање и прецизно оружје – којима компаније RTX подржава авионе F-15 и F-16, а све у име помоћи ваздухопловним посадама да одраде своје борбене задатке и безбедно се врате.

Мотори: Покрећу авионе

F-15: Два мотора Pratt & Whitney F100 са накнадним сагоревањем (три варијанте).

F-16: Један мотор Pratt & Whitney F100 са накнадним сагоревањем (три варијанте).

Поузданост мог мотора је била невероватна“, рекао је пензионисани пуковник америчког ратног ваздухопловства Дејл „Хаос“ Хетке, бивши пилот F-16, а сада водећи интегратор борбених ваздухопловних снага у компанији Pratt & Whitney. „Од 1.000 сати колико сам имао у авиону, никада ми мотор није штуцао. То је сведочанство о мушкарцима и женама који праве тај мотор и о квалитету и изради који су у њега уложили.”

Хетке се присећа налета адреналина који је доживео када је, током једног борбеног налета, гађан пројектилом земља-ваздух. Морао је да пронађе излаз – брзо.

„Ставио сам мотор у накнадно сагоревање и одмах сам имао потисак и способност маневрисања да побегнем од непријатеља“, рекао је он. „То је нешто што ћу увек памтити и на чему ћу бити захвалан – имао сам ту додатну моћ када ми је најпотребније.

Радари: откривање претње

Пензионисани пуковник америчких ваздухопловних снага Џо „Грип“ Бејснер има 3.000 сати налета у F-15, од којих је 750 летело у борбеним мисијама у F-15E Strike Eagle. Такође је служио као заменик команданта 455. ваздушног експедиционог винга у Авганистану, предводећи сквадроне F-15 у и ван борбе. Он је сада виши лидер у групи за тактичке ваздушно-десантне системе у компанији Raytheon, RTX компаније. Један од његових синова лети на F-15. Други лети на F-16.

Он и његови синови говоре о томе колико су њихови радарски системи важни када је у питању успех мисије. Једна од квалитета које највише цене код RTX радара је његова свестраност. Пилоти воле да имају опције.

Радар користите за ствари које су једноставне као што је одлазак из радарске стазе када је лоше време или поновно придруживање танкерима ради допуњавања горива у ваздуху“, рекао је Бејснер. „И, наравно, за изазовније делове мисије. Радар је од суштинске важности када је у питању пресретање непријатељских авиона са позицијом предности”.

Такође је рекао да је поседовање радара RTX APG-82 и ракета AIM-120 веома моћна комбинација.

Прво, морамо да пронађемо претње, а то је одговорност радара“, рекао је он. „Онда идентификујемо претњу и доносимо тактичку одлуку. Хоћемо ли да се ангажујемо или не? Снага и домет радара омогућавају посади да донесу такве одлуке у делићу секунде пре него што напредују до циљаног подручја и заврше мисију.”

AMRAAM ракетни систем: Ангажовање и одвраћање непријатеља

Системи наоружања F-15 и F-16 укључују ракете RTX AIM-9X SIDEWINDER и AIM-120 AMRAAM.

Ракета AMRAAM има способности и ваздух-ваздух и земља-ваздух. Такође има уграђени радарски систем који омогућава пилотима да нападну непријатеља са екстремних удаљености, а затим брзо напусте подручје пре него што буду откривени.

Хетке је то подсетио као „пројектил који су сви широм света желели да се дочепају“.

Као пилоти, имали смо највеће поверење у пројектил“, рекао је он. „Ако бисмо икада морали да гађамо лошег момка у другом авиону, знали смо да ће се тај пројектил побринути за посао“.

Бејснер је испричао једну борбену мисију у Авганистану. Позван је да пружи ваздушну подршку америчким снагама које су се бориле и претрпеле значајне губитке. Он и његов сквадрон су дошли и пружили подршку средствима ваздух-земља, и то је направило разлику.

Док сам летео назад у базу, позвао ме је један припадник копнених снага и рекао: ‘Хвала, спасили сте нам животе’ Оружје које правимо у RTX верујете у то да ради посао. Први пут, сваки пут. И они то раде.”

Седиште за избацивање ACES: Одржавање безбедности посаде

Бејснер, Грахам и Хетке су се ослањали на Collins Aerospace ACES (Advanced Concept Ejection Seat) II катапулт седиште током своје летачке каријере. Иако никада нису морали да се катапултирају из својих авиона, рекли су да им је сазнање да је технологија уграђена дало мир који им је потребан да се фокусирају на своје мисије.

Никада нисам морао да бринем да ли ће моје седиште радити“, рекао је Грејем. „Знао сам да хоће. Када планирате мисију, своју енергију трошите на ствари које мисија захтева – не бринући о седишту на коме седите.”

Поуздање да ћете се вратити кући

Сваки пилот, у различитим улогама у различитим авионима, рекао је да знају да могу да заврше своју мисију, јер су имали поверења у своју обуку, у људе који праве, подржавају и одржавају своје авионе и поверење у способности које имају у авиону.

Када сам полетео у F-15“, рекао је Бејснер, „није било сумње да ћу се безбедно вратити кући. Никада нема питања. Био сам одлучан да помогнем и свима осталима да се врате кући.”

Трејси Бејснер, његова супруга и мајка тројице пилота америчких ваздухопловних снага, зна боље од већине колико су ти улози високи.

Верујем у ове летелице и предност коју нам дају над нашим противницима“, рекла је она. „Ми не штитимо само нашу земљу и наше савезнике; ми штитимо наше људе. И ово је за нас лично – животи наше деце су у опасности.”

Како се платформе разликују
radni-konji-američkog-vazduhoplovstva-lovci-f-15-strike-eagle-odigrali-su-ključnu-ulogu-u-zaštiti-izraela© U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Daniel Asselta

F-15 (Eagle/Strike Eagle) 

Први лет: 1972

Варијанте: F-15C/D; F-15E Strike Eagle; F-15EX

Посада: F-15E – један пилот и један официр за системе наоружања

Погонскa група: Два мотора Pratt & Whitney F100 са накнадним сагоревањем (три варијанте: -200, -220, -229)

Носи: До осам ракета ваздух-ваздух и 15 типова разног наоружања ваздух-земља.

F-16 Fighting Falcon Fires Missle© U.S. Air Force photo by Senior Airman Joshua Hoskins

F-16 (Fighting Falcon)

Први лет: 1974.

Варијанте: F-16 A/B; F-16 C/D

Посада: F-16C – један пилот

Погон: Један мотор Pratt & Whitney F100 мотор са накнадним сагоревањем (три варијанте: -200, -220, -229)

Носи: До шест ракета ваздух-ваздух и 12 типова разног наоружања ваздух-земља.

6 коментара на “ЛЕТЕТИ СА САМОПОУЗДАЊЕМ: ЗАШТО АМЕРИЧКИ ПИЛОТИ ВОЛЕ АВИОНЕ F-15 И F-16?

    1. To još niko nije potvrdio osim nekih suspektnih telegram kanala. Da je istina, ukrajinska TV bi stvorili jedan kanal samo gde bi ta vest išla. A sve drugo pripada pod rubriku perverzija. Pošto samo oni sa veoma kratkim pamćenjem mogu da uzdižu letelice koje su 1999 sejale smrt po SRJ.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *