Kina i Rusija sada MOGU DA OTKRIJU F-35 lovce

Šta se može učiniti povodom ovog problema? Nije jasno. Ali da bi se problem rešio, prvo se mora priznati da postoji.

Američka dominacija u vazduhu zasniva se na sposobnosti da se bilo koja meta pogodi, u bilo kom trenutku, sa bilo kog mesta — sve to bez otkrivanja. Upravo ta poslednja stavka — „stelt“ sposobnost — predstavlja ključ američke vazdušne moći koja noću drži budnima protivnike SAD.

Još od 1980-ih, Pentagon se sve više oslanjao na svoje napredne, gotovo naučnofantastične stelt avione kako bi zadržao prednost nad protivnicima. Vašington je decenijama bio uveren da mu te sposobnosti daju nadmoć. Ali, dok se Amerika oslanjala na stečene pozicije, njeni rivali — posebno Kina i Rusija — naporno su radili da tu prednost anuliraju.

Prvi stelt avion oboren je nad Srbijom

Najbolji primer za to je agresija NATO-a nad SRJ 1999. godine.

U noći 27. marta, F-117 Nighthawk je poleteo u misiju bombardovanja ciljeva u Srbiji. U to vreme, F-117 je važio za najnapredniji stelt avion na svetu — praktično nevidljiv za radare. Ali, srpski komandant baterije PVO sistema sovjetske proizvodnje, iskoristio je dovitljivu taktiku i oborio ovaj avion.

Te noći, F-117 je leteo bez uobičajene pratnje elektronskih ometača EA-6B „Prowler“, koji su inače gušili neprijateljske radare. Bez njih, rizik po stelt avion bio je znatno veći.

Srpski sistem PVO oslanjao se na dva radara. Prvi je bio P-18 „Spoon Rest D“, radar veoma niske frekvencije (VHF) koji može da otkrije avione na oko 370 km. Srpski operateri su shvatili da podešavanjem radara na najnižu frekvenciju i najširi opseg mogu otkriti čak i stelt letelice.

Zatim su uključeni i drugi radari: P-15 „Flat Face“, SNR-125 „Low Blow“ za upravljanje vatrom, i PRV-11 „Side Net“ za precizno određivanje visine. Iako je P-15 bio praktično beskoristan protiv F-117, P-18 je uspeo da ga locira na 24 km udaljenosti — malo po radarskim standardima, ali dovoljno.

Pilot F-117 otvorio je vrata od bacača bombi, što je značajno umanjilo stelt zaštitu. Sistem SNR-125 ga je tada precizno uhvatio, i dve rakete su ispaljene. Avion je oboren.

Američki analitičari obaranje pripisuju „sreći“. Ali, zar sreća nije samo spoj pripreme i trenutka? Srpska taktika bila je niskotehnološka, ali je dala rezultate — i Kina i Rusija su pažljivo beležile lekcije. Danas su i Moskva i Peking daleko napredniji nego srpske snage 1999. godine.

Američki stelt avioni više nisu nevidljivi

Još jedan primer ranjivosti stelt aviona F-35 pojavio se tokom operacije Rough Rider nad Jemenom. Američka mornarica godinama se sukobljava sa Huti pobunjenicima, koje podržavaju Iran, Rusija i Kina. Prema zapadnim medijima, jedan F-35 je nedavno zamalo oboren iznad Jemena. Detalji nisu objavljeni, ali se veruje da su Huti koristili taktiku sličnu onoj srpskoj iz 1999.

Rusija je, u međuvremenu, razvila VHF radare kao način za otkrivanje stelt letelica poput F-35. Ti radari rade u frekventnom opsegu od 30 do 300 MHz, pri čemu talasne dužine odgovaraju veličini samog aviona, što izaziva „rezonantni efekat“ — i time povećava šansu za otkrivanje.

Ruski sistem „Nebo-M“ istovremeno prati avione u VHF, UHF i L opsezima. Smatra se da može da otkrije F-35 pri direktnom prilazu. Sistem „Rezonans-NE“ navodno može da prati i F-35 i strateški bombarder B-2.

To je samo početak: Rusi razvijaju celokupni integrisani sistem otkrivanja stelt aviona, koji makar ograničava slobodu dejstva američkih stelt aviona — što im je osnovna prednost.

Kina ide još dalje

Kineski sistem JY-27A takođe se oslanja na VHF radare, ali koristi naprednu AESA tehnologiju, što mu omogućava otkrivanje stelt aviona na većim daljinama. JY-27A je modularnog dizajna, prilagođen za područja poput Tajvanskog moreuza.

Pored toga, na veštačkim ostrvima u Južnom kineskom moru postavljen je sistem SIAR — koji koristi sintetičke impulse u VHF opsegu radi neutralizacije stelt kapaciteta na srednjim visinama. Ovi podaci se kombinuju sa informacijama iz aviona i satelita, dajući PVO jedinicama kompletnu sliku bojišta.

Amerika upozorena — ali ne reaguje

Naravno, Vašington će tvrditi da su ove pretnje preuveličane. Ali ako su Srbi 1999. oborili F-117 u Evropi uz malo sredstava, šta tek mogu Kina i Rusija danas?

Tehnologija otkrivanja značajno je napredovala. I taktika protivnika postaje sve sofisticiranija. Dominacija američke stelt tehnologije je završena.

Šta se može učiniti? Nije jasno. Ali dok SAD troše 1 bilion dolara godišnje na vojsku, njihovi rivali sa manje novca ali više inovacija — prete da ih izbace iz igre.

Upozorenja su svuda. Incident sa F-35 nad Jemenom je samo najnoviji u nizu. SAD bi uskoro mogle doživeti svoj prvi veliki strateški poraz — a upravo opisane tehnologije i taktike biće razlog za to.

2 komentara na “Kina i Rusija sada MOGU DA OTKRIJU F-35 lovce

  1. ovakvi napisi u kojima se velicaju nekakve ruske kante i kineski lavori kao napredna tehnologija… paaa,… cemu zapravo sluze?

    da ohrabre rusofile?

    da donesu neku lovu od sponzora

    legalno je i jedno i drugo

    samo…

    toliko pisanje i hvaljenje rusko-kineskih limenih kanti ce na kraju da se pokaze kao kontraproduktivno…

    tolika tehnologija, toliki radari, sateliti, eS-ovi, a tek kineski avioni ovi-oni, ovakvi-onakvi… a u ukrajinskom blatu ruski vojnik se od drona brani neko neodeljanom toljagom

    zakljucak je da Ameri moraju malo da prikoche, ako ovako nastave, ode sve u tandariju…

  2. a sto se tice obaranja tog americkog nocnog pacova… a sta je drugo bilo nego cista sreca ili bolje reci slucajnost, kao sto je Dani i rekao – Nismo znali sta smo oborili.

    pa, dobro, i kauboji su imali srece kad su kod Midveja ispustili one bombe na japanske nosache…

    i veliki Cegevara je slucajno poginuo…

    bilo je jako naporno, bljutavo i odvratno gledati kampanju penz. oficira koji su se iz petni zila trudili da obaranje nocnog letacha slepog misa americkog pripisu nekakvom srpskom oficiru a ne tamo nekom madjaru…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *