Иако је Lockheed Martin F-22 Raptor најмоћнији ловац за превласт у ваздуху икада конструисан, са комбинацијом стелт карактеристика, надзвучног крстарења, изузетне маневарске способности и напредне авионике, америчко ратно ваздухопловство постепено га повлачи из употребе.
Упркос технолошкој надмоћи и статусу „апекс предатора“ у авијацији, Raptor ће највероватније бити пензионисан без праве прилике да се испроба у директном ваздушном боју против равноправног противника.Основне карактеристике F-22 Raptor-а
- Уведен у употребу: 2005
- Изграђено: 195 примерака (187 оперативних + 8 прототипова)
- Дужина: 18,9 м | Распон крила: 13,56 м | Висина: 5,08 м
- Маса празног авиона: 19.700 кг | MTOW: 38.000 кг
- Мотори: 2 × Pratt & Whitney F119-PW-100 (~35.000 lbf сваки)
- Брзина: Мах 2+, крстарење без допунског сагоревања Мах 1.5
- Домет: 2.960 км (ferry range) | Плафон лета: 20.000 м
- Наоружање: до 6 AIM-120 AMRAAM + 2 AIM-9 Sidewinder, JDAM, SDB, топ 20 мм Vulcan (480 метака)
- Посада: 1 пилот
Превисоки трошкови – главни разлог за гашење производње
Производна линија F-22 затворена је још 2012. године, након што је направљено свега 187 оперативних авиона – далеко мање од првобитно планираних 750. Разлог је био једноставан: превисока цена производње и одржавања.
У време када је Пентагон био ангажован у два рата на Блиском истоку, приоритет је био у борби против побуњеника и терористичких група, а не у изградњи нове генерације ловачке флоте.
Како је серијска производња заустављена, цена по јединици додатно је скочила, док је у фокусу америчке војске био развој дронова, борба против тероризма и увођење F-35 Lightning II, мултирол ловца пете генерације.
Шта следи – NGAD као наследник
Америчко ваздухопловство планира да Raptor замени новим авионом Boeing F-47 NGAD (Next Generation Air Dominance) – првим ловцем шесте генерације, чије се увођење у оперативну употребу очекује 2030-их година.
NGAD ће морати да понуди још веће способности од F-22 како би оправдао огромне трошкове развоја. У супротном, ризикује да остави празнину у капацитетима.
Геополитички контекст
Развој новог ловца долази у тренутку када Кина и Русија интензивно раде на сопственим авионима пете генерације и системима ПВО. САД, као прва земља која је увела ловца пете генерације, настоје да одрже генерацијску предност над свим ривалима.
Међутим, превремено повлачење F-22 показује слабости дугорочног планирања одбране: војска мора да размишља не само неколико, већ и више деценија унапред.
Зашто их повлаче? Па због закона о тенденцијском паду просечне профитне стопе. Није јасно? Па запитајте се зашто се више не сервисирају телевизори, фрижидери, зашто у немачкој практично морате да продате потпуно употребљив аутомобил како бисте избегли огромно повећање дажбина после пар година употребе, зашто се више ништа не поправља него се купује ново… Е то је зато да би се капитал и даље обртао и доносио профит профитерима. Дошли смо до те фазе развоја капитализма када свега има превише па да би се и даље остваривали профити неопходно је измишљати нове потребе ради повећања потрошње и тиме омогућавања оплођавања капитала. Исто је и са овим ефовима. Ништа њима не фали али фали буржујима константан прилив профита. Е зато се мора покренути нови циклус стварања суштински непотребних, скупих, ултра, мега, гига фенси направа како би се опет мазнули профити и тиме очувао цео капиталистички поредак. Каква бљутава “цивилизација”! И ми томе упорно тежимо и желимо да им се придружимо?! Па ми смо још бљутавији!
lupetas po obicaju
zapad je bogat, i nece da dozvoli da se koriste stari uredjaji
da se voze automobili od 20 godina kao kod nas
ili cak i vise
bogatstvo, standard, uzivanje.. a ne beda kao u Rusiji, Kini i Koreji…