АМЕРИЧКИ Ф-16 КОЈИ ЈЕ ОБОРИО ТРИ СРПСКА ЈАСТРЕБА И ДАЉЕ ЛЕТИ, САДА ИЗНАД ПЕРСИЈСКОГ ЗАЛИВА ИРАНСКЕ ФАНТОМЕ И МИГОВЕ

A U.S. Air Force F-16 Fighting Falcon assigned to the 555th Expeditionary Fighter Squadron arrives at Al Dhafra Air Base, United Arab Emirates, July 17, 2023. The 555th EFS provides combat airpower on demand to U.S. and NATO Combatant Commanders as well as the National Command Authority in order to meet national security objectives. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Christian Silvera)

Сајт Air & Space Forces Magazin 21. јула ове године објавио је текст о томе како су Сједињене Америчке Државе у зону Персијског залива послали један необичан Ф-16 који иза себе има једну трагичну мисију изнад Балкана, када је учестововао у масакру српских пилота у Јастребовима са којима су се враћали са задатака.

Двојица пилота Ф-16 који су били у мисији контроле Зоне забране лета изнад БиХ пресрели су Јастребове В и ПВО Војске Републике Српске. Последњи дан фебруара далеке 1994. године одавно је уписан у историјске уџбенике, као дан када је Северноатланска алијанса први пут од свог оснивања априла 1949. године употребила оружје у оквиру једне званичне мисије. Улога жртве припала је пилотима В и ПВО Војске Републике Српске чија тројица припадника су трагично страдала, када су их сачекали амерички ловци Ф-16 и оборили, а да их претходно нису ни упозорили.

A U.S. Air Force F-16 Fighting Falcon receives fuel from a U.S. Air Force KC-135 Stratotanker above the Strait of Hormuz, July 18, 2023. In an ongoing effort to ensure the security and freedom of navigation in the region, U.S. Air Forces Central (AFCENT) reaffirms its unwavering commitment to maintaining stability and safeguarding global trade in this vital maritime route. U.S. Air Force photo by Senior Airman Jacob Cabanero

За тај авион карактеристично је то што је на себи имао три зелене звезде са ознаком Ј-21, што је званична ознаја јуришника југословенске производње Јастреб који су играли активну улогу од Словеније до БиХ у борбеним дејствима ЈРВ и ПВО, а касније и Војсци Републике Српске.

Све је почело када је осванула слика Ф-16 са три зелене звезде и број на репу 2137 чије фотографије је објавило Министарство одбране САД- Пентагон док је летело изнад Ормуског мореуза, као и из базе Ал Дафра у Уједињеним Арапским емиратима. Иначе овај борбени авион је пребачен из базе Авиано, где се налази у саставу 555. експедиционе ловачке ескадриле (555 Expeditionary Fighter Squadron Triple Nickel)“ и прераспоређен у зону Персијског залива којом командује Централна команда америчке војске.

Овај, али и остали ловци Ф-16 придружили су се јуришницима А-10 у патрплама како би одвратили морнарички део Иранске револуционарне гарде „Пасдарана“ и иранске морнарице.

Пентагон ће као додатну испомоћ у наредном недељама послати и борбене авионе Ф-35, десантни брод УСС Батан и монраричку експедициону бригаду.

Bob Wright, retired United States Air Force F-16 pilot, poses for a photo. After retirement his son Jett followed in his footsteps, becoming an F-16 pilot and getting the chance to fly the same aircraft. U.S. Air Force courtesy photo

Пилот који је у авиону Ф-16Ц блок 40 број 83-2137/РС оборио три авиона типа Јастреб био је тада капетан  Robert Dži „Vilbur“ Rajt, док је пилот који је био у другом Ф-16Ц блок 40 број 89-2009/РС оборио четврти Јастреб био капетан  kapetan Stiven L. „Jogi“ Alen. Ова акција обележена је као прва ратна акција коју су спровеле снаге НАТО савеза од његовог оснивања.

Иначе према подацима амерички ваздухопловних снага ова мисија је била прво тротруко обарање и смрт српских пилота од стране америчких после Корејског рата.

„Могу да потврдим да авион 555 експедиционе ловачке ескадриле Triple Nickel има на репу серијски број 2137, и да је специфичан ловац Ф-16 који има 3 обарања у ваздушној мисији изнад БиХ, рекао је портпарол ваздухопловства Централне команде (AFCENT) пуковник Мајк Андревс за Air & Space Forces Magazin.

Боб Рајт, који је у прављао овом летелицом је пензионисани пилот Ф-16 ваздухопловства Сједињених Држава. Након пензионисања, његов син Џет је кренуо његовим стопама, поставши пилот Ф-16, који је добио прилику да управља истим авионом на коме је био док се налазио на активној дужности до 2022 године указују подаци које је објавила ваздухопловна база Авијано.

Како наводи Air & Space Forces Magazin авиони који су унекад учестоввали у борбеним мисијама после скоро 29 година су реткост. Последња акција у којој је амерички авион учестовао у обарању неке летелице било је 2017. изнад Сирије када је амерички морнарички Ф/А-18 Супер Хорнет оборио сиријски ловац Су-22 за који су САД рекли да је бацао бомбе. Тад су САД саопштиле да је сиријски СУ-22 бацао бомбе на партнере САД курдске снаге и Сиријске демократске снаге.

Пентагон је тада саопштио да је то први пут да су амерички пилоти оборили летелицу са посадом од 1999. године.

A U.S. Air Force pilot assigned to the 555th Expeditionary Fighter Squadron prepares to disembark an F-16 Fighting Falcon after arriving at Al Dhafra Air Base, United Arab Emirates, July 17, 2023. U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Alex Fox Echols III

Последњи дан фебруара далеке 1994. године одавно је уписан у историјске уџбенике, као дан када је Северноатланска алијанса први пут од свог оснивања априла 1949. године употребила оружје у оквиру једне званичне мисије. Улога жртве припала је пилотима В и ПВО Војске Републике Српске чија тројица припадника су трагично страдала, када су их сачекали амерички ловци Ф-16 и оборили, а да их претходно нису ни упозорили.

Према НАТО верзији у 6.35 часова вођа патроле обавестио је надређене да је уочио формацију од шест борбених авиона. Истог тренутка, официр из АWАЦС радио везом наредио је летелицама да напусте ваздушни простор БиХ у супротном биће нападнути. Према НАТО верзији на упозорење нико из формације од шест авиона није договорио, напротив наставили су лет спуштајући се веома ниско и пратећи терен. После обављеног бомбардовања вођа НАТО патроле ловаца Ф-16Ц у 6.42 затражио је од претпостављених дозволу да нападне. Директном радио везом у 6.43 пуковник Џејмс Чемберс из командног центра НАТО у Вићенци је издао дозволу за напад.

Наиме, тог 28. фебруара 1994. године два америчка ловца Ф-16Ц, који су патролирали Зоном забрањеног лета над БиХ оборили су у ваздуху четири јуришника Ј-21 „Јастреб“ Ваздухопловства и противваздушне одбране Војске Републике Српске, који су се враћали са задатка бомбардовања складишта муниције у Бугојну и фабрике аритљеријских система “ Братство“ у Новом Травник.

НАТО верзија каже да је три ракете испалио један од два Ф-16Ц. Прва је ласнирана у 6.45, друга у 6.47, а трећа у 6.48 сати. Четврта ракета испаљена је из авиона друге ловачке патроле НАТО у 6.50 сати. Један за другим оборена су четири авиона: први код Шипова, други код Мркоњић Града и трећи код Санског Моста, а четврти код Капуљаха. Два српска авиона су ипак измакла НАТО патролама. Један Јастреб се успео спустити на аеродром Маховљани код Бањалуке, а други се вратио на аеродром Удбина одакле је полетело свих шест авиона. Погинула су три пилота кад су се њихови авиони претворили у ватрене лопте, а четвртом је некако успело да искочи из авиона.