ТЕХЕРАН ЧУВАЈУ ЛОВЦИ МИГ-29: “ДА ЛИ ГА МОГУ САЧУВАТИ?”

Као дугогодишњи противник Сједињених Држава и ширег западног блока, ирански ваздушни простор се годинама суочава са неким од највећих претњи противничких упада, од почетка 2000-их када су Сједињене Државе и њени савезници били близу покретања напада на њихова нуклеарна постројења, до 2024. године када су израелски званичници више пута претили да ће покренути нападе на Иран.

Иако се Иран првенствено ослања на своју копнену противваздушну одбрану да би се одбранио од таквих акција, као и на могућности одвраћања својих арсенала беспилотних летелица и балистичких пројектила који могу да покрену масовну одмазду, Иран такође има17 ескадрила борбених авиона који имају секундарну улогу у заштити ваздушног простора и способности за напад.

Као један од модернијих и способнијих ловаца у иранској флоти, одбрана главног града Техерана додељена је двема ескадрилама совјетских ловаца МиГ-29 – процењује се да главни град чува 35 ових ловаца. Могућности ових авиона имају значајне импликације на способност иранског ваздухопловства да брани град у време великих регионалних тензија.

После смрти иранског оштро антисовјетског врховног вође Рухолаха Хомеинија 1989. године, брзо побољшање совјетско-иранских односа довело је до тога да се Исламска Република Иран брзо појавила као водећи клијент за совјетску војну опрему.

Однос је брзо напредовао у прве две године, а Иран је добио обе своје ескадриле МиГ-29 и ескадрилу фронтовских бомбардера Су-24М. МиГ-29 се придружио совјетском ваздухопловству 1982. године, а поред извоза широм Варшавског пакта, овај ловац је испоручен у Југославију, Индију, Северној Кореји, Куби, Ираку и Сирији. Напредни авиони МиГ произведени су у масовној производњи од преко 100 авиона годишње, што је омогућило СССР да брзо испуни нове наруџбине, док је своје старије борбене авионе брзо заменио новим авионима.

МиГ-29 је био ловац средње тежине из исте класе као и амерички F-18 Hornet – већи од F-16, али мањи од F-15. Ловац је имао далеко супериорније летне перформансе у односу на било који западни ловац, као и посебно импресивне перформансе базирања на импровизованим аеродромима које су му омогућавале да се распореди даље од главних ваздушних база. Његова најистакнутија карактеристика била је интеграција ракете ваздух-ваздух Р-73, која је олакшала нишањење на визиру у визуелним дометима, а током тестирања деведесетих година прошлог века, показало се да пружа огромну предност у односу на западне ловце.

Док је МиГ-29 почетком деведесетих година прошлог века, пружио Ирану врхунски ловац способан да озбиљно изазове најбоље флоте својих противника, распад Совјетског Савеза 1991. године, не само да је спречио даља унапређења, већ је такође ускратио Ирану приступ било већим напреднијим верзијама ловца или напреднијим руским борбеним авионима као што су пресретач МиГ-31 и ловац Су-27.

За разлику од Совјетског Савеза, који је од 1991. године почео да пласира своје најспособније нове борбене авионе Ирану, постсовјетска Русија се доследно показала веома осетљивом на притисак Запада, при чему су се договори о наоружању из совјетске ере у складу с тим прекидали, док су се нови послови доследно повлачили.

Према томе, иако се очекивало да ће Иран набавити МиГ-29 у великим количинама током деведесетих година прошлог века, како би формирао нови ослонац своје флоте, то се никада није остварило. Иако модерне варијанте МиГ-29, као што су МиГ-29М и МиГ-29УПГ, задржавају донекле огромне способности, Иран није добио ниједну од њих и уложио је само конзервативне напоре да модернизује своје авионе у земљи.

Ирански МиГ-29 су данас међу најспособнијим ловцима у његовој флоти, али их у великој мери надмашују врхунски ловци које су набавили његови противници као што су амерички и израелски F-35.

Израелска ваздухопловна група© Israeli Air and Space Arm/זְרוֹעַ הָאֲוִיר וְהֶחָלָל

Иако МиГ-ови и даље имају супериорне летачке перформансе од оних на Западу, њихово наоружање и авионика су данас скоро застарели. Без обзира на то, ловци могу да играју важну улогу у подршци локалној противваздушној одбрани, јер својим присуством приморавају потенцијалне нападаче да доделе делове својих ловачких флота у операције ваздух-ваздух како би пратили потенцијалне операције бомбардовања.

Приметно је да је израелска флота F-15 на сличан начин застарела као ирански МиГ-29 и да се и даље ослања на авионику из доба хладног рата и ракете ваздух-ваздух AIM-7 које су чак старије и мање способне од иранских МиГ-ова који користе ракете Р- 27. С обзиром да је F-15 једини тип израелских ловаца који може да делује дубоко унутар Ирана без допуњавања горива из ваздуха, старост авиона би могла бити фактор који омогућава иранским МиГ-овима да буду заиста опасни у операцијама противваздушне одбране.

Чињеница да ирански МиГ-29 имају високе могућности због нишана на кациги и способности које пружају ракете Р-73 – способност која данас недостаје многим западним ловцима, укључујући F-22 америчког ратног ваздухопловства и све израелске F-15 – посебно је важан фактор у њиховој употреби.

Док је положај иранске ловачке флоте с људском посадом и даље ограничен чак и на ширем Блиском истоку, МиГ-29 наставља да пружа капацитете ваздух-ваздух далеко супериорније од већине авиона у својој флоти и конкурентан је само онима F-14 које су испоручиле САД.

7 коментара на “ТЕХЕРАН ЧУВАЈУ ЛОВЦИ МИГ-29: “ДА ЛИ ГА МОГУ САЧУВАТИ?”

  1. ajde, bre, kakvo baljezganje, kakav MiG 29……

    pa tu limenu kantu su i sami Rusi izbacili iz upotrebe jer se pokazala kao totalni promasaj, jedan od najgorih aviona koje je SSSR napravio..
    ..
    ta gvojzdena krntija je dobra samo za slikanje, za aeromitine..

    taj nazovi avion nema nijednu vazdusnu pobedu

    radar mu je dometa 40 km… smesno!!

    krila mu se ljuljaju kad rula po pisti… ko da su od lima sa otpada

    gledan otpozadi, ruzan ko da mu je preko repa presao neki valjak!!!

  2. bio neki miting u bg, valjda pre desetak godina..
    ..
    i onda kao napad… napala nas neka avijacija i kao sad digli se MiG-ovi 21 i presreli ih
    ..
    a iza njih poleteli MiG-ovi 29 i oni kao ciste akoje nesto preostalo …
    ..
    kakve nebuloze su radili….

  3. Imaju par komada starih F-14 koji doletom mogu nešto uraditi u Izraelu … ako se dobro pripremi akcija.
    Ne verujem da su u nekom dobrom stanju avioni MiG-29 obzirom da su teški za održavanje i nepouzdani, verovatno su u stanju kao i srpski 1999.godine.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *