КРАЈ ВОЈНЕ СЛУЖБЕ ЗА ЛЕТЕЋИ ТАНКЕР KC-10 EXTENDER

Дана 26. септембра одржана је церемонија испраћаја у америчкој бази ваздухопловства Тревис за последњи војни авион за допуну горива McDonnell Douglas KC-10 Extender. Тог дана, једини авион који је још увек био у употреби полетео је последњи пут да одлети у базу Дејвис-Монтан и чувено 309. складиште AMARG ( 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group – 309th AMARG). Овим је окончана 43-годишња каријера авионаKC-10, који је ушао у службу америчког ваздухопловства 1981. године.

KC-10 Extender је тешки транспортни и авион за допуну горивом у лету (летећи танкер) заснован на комерцијалном путничком авиону DC-10-30CF. Авион је развијен да допуни велику флоту стратегијских танкера Boeing KC-135 Stratotanker, па их је према америчким стандардима произведено релативно мало, свега 62 примерка. Од тога је 60 авиона испоручено америчком ваздухопловству, а преостала два је купила Холандија. Холанђани су одлучили да их повуку раније, у октобру 2021. године.

Све у свему, KC-10 Extender се показао као вредна имовина и добро прилагођен својој примарној мисији подршке ваздушним операцијама великог домета. Његова главна предност била је у томе што је могао да носи скоро дупло више горива од KC-135. Поред тога, могао је да се пуни горивом у лету са другогKC-135 или КС-10 јер је имао резервоар за гориво. Још једна интересантна карактеристика КС-10 је била да је био опремљен флексибилним системом за пуњење горивом, што је повећало компатибилност са америчким савезницима.

Екстендер или продуживач је такође имао велике могућности за превоз робе и путника. Био је способан да понесе 75 људи или 77 тона терета на удаљености од 7100 км. Током операција Пустињски штит и Пустињска олуја 1991. године, флота КС-10 пунила је горивом у лету америчке и коалиционе авионе. Током раних фаза операције Пустињски штит, пуњење горивом из ваздуха је било кључно за брзи транспорт опреме и људства ваздухом. Да би подржали концентрацију трупа у региону Персијског залива, КС-10 су превезли хиљаде тона терета и хиљаде војника. Комбиновано, КС-10 и КС-135 су завршили приближно 51.700 мисија пуњења горивом без пропуштања ни једног планираног сусрета.

Место авиона Extender је већ заузео нови авион танкер Boeing KC-46 Pegasus. Од септембра 2024. године, откако су испоруке почеле 2019. године, америчко ваздухопловство је већ примило 88 КС-46 од 128 наручених.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *