Андреј Млакар
Посета председника Србије војном аеродрому Батајница у етар је поново вратила причу о набавци ногих борбених авиона Рафал пошто ће свим МиГ-29 који се налазе у саставу РВ и ПВО Војске Србије до 2025 истећи Ресурси.
Прича о набавци борбених авиона због авих дешавања чинило се да је стављена ад акта, пре свега због високе цене француских борбених авиона Рафал у верзији Ф-4 које би требала да купи Србија.
Иначе на Балкану ове летелице, али у верзији Ф-3 имају Грци, а ускоро и првих 6 хрватских треба да слети у Загреб где су већ у француској поечеле интензивне припреме пилота и земаљског особља.
Rencontre à la Résidence entre l’ambassadrice de 🇷🇸 & M. Éric Trappier, DG de @Dassault_OnAir – développer le partenariat stratégique entre 🇫🇷 et 🇷🇸 dans tous les domaines reste notre priorité. pic.twitter.com/Ik7nqQo2Gr
— Serbia in France (@SRBinFrance1) March 25, 2024
Председник је рекао да ће о набавиц Рафала да тек разговоара са француским председником Емануелом Макроном приликом његове наредне посете Паризу, али да још ништа није коначно решено и дотеа коначна одлука.
Иначе војна делегација Војске Србије посетила је била током своје посетепосетила погоне за производњу Рафала, као и ексадрилу која корисити те летелице. Са Рафалом је српска војна делегација била упозната и током посете Атини Грчким оружаним снагама.
Да се нешто шушка узказује и Твит од 25 марта 2024 године који је објављен на Х налогу амабасаде Србије. На објављеној фотографији виде се амбасадорка Србије у Паризу Ана Хрустановић и председник компаније Dassault .“Ambasadorka Ana Hrustanović sastala se sa predsednikom i generalnim direktorom kompanije „Daso avijacija” g. Erikom Trapijeom radi konstruktivnih razgovora o saradnji Francuske i Srbije. Razvijanje strateškog partnerstva u svim oblastima ostaje naš prioritet, zaključeno je na sastanku u Rezidenciji ambasadora u Parizu.”
Ово више него очигледно указује да се ствар са могућом куповином борбених авиона Рафал захуктава. Оно што ће бити сквакао интересантно остаје да се види да ли ће председник Србије можда приликом посете Француској посетити компанију Dassault.
Иначе СФРЈ је са француском компанијом Дасо још почетком 1980 тих планирала посао са набавком борбени авиона типа Мираж 2000, али је избран био МиГ-29. Компанија Dassault укључила се такође у развој новог борбеног авиона НА четврте генерације са којим је СФРЈ планирала да постане произвођач суперсоничних млазних борбених авиона. Рат у СФРЈ зауставио је овај пројакт. Монги и данас кажу да је НА заправо био једномотрна копија млазног боребног авиона Рафал.
Kupovina tih aviona bi nam bila fatalna greška. Ne zato što Rafal nije dobar avion, on je dobar ali preskup. Kupovati tehniku koja u današnje vreme može lako da se blokira je pogrešan potez. Francuska nam nije prijatelj, avion je preskup, uz avion idu i drugi prateći sadržaji. Mi decenijama nabavljamo Rusku tehniku i preorjentidanje bi nas strašno skupo koštalo. Francuska kao neprijateljska država bi u eventualnom sukobu a koji može biti samo protiv zapadnih država imala mogućnost da blokira elektroniku na avionu, kao što je slučaj sa Jordanskim f-16 koji imaju blokadu i ne mogu da dejstvuju protiv Izraelskih aviona. Da zaključimo nabavka Rafala bi bila VELEIZDAJA.
француска нам је НЕПРИЈАТЕЉ.