Priredio: Danko Borojević
Kraljevsko vazduhoplovstvo Tajlanda je izložilo svoje buduće aspiracije u dokumentu objavljenom 29. februara, sa sistemima protiv bespilotnih letelica, novim borbenim avionima i sistemima protivvazdušne odbrane srednjeg dometa među najhitnijim problemima.
Bela knjiga od 74 stranice, koju je služba predstavila tokom svog godišnjeg simpozijuma ove nedelje i koja se zasniva na sličnom dokumentu objavljenom pre četiri godine, sadrži detalje o planiranim nabavkama do 2037. godine.„Vazduhoplovstvo je svesno (važnosti) dugoročnog planiranja razvoja i trošenja nacionalnog budžeta kako bi se postigla maksimalna vrednost“, rekao je komandant službe, glavni maršal vazduhoplovstva Panpakdi Patanakul.
Zaista, deo razloga postojanja bele knjige je ulaganje potraživanja za dugoročno finansiranje kako zalihe aviona stare. Na primer, izdanje iz 2020. godine navodi da je flota lovaca imala prosečnu starost od 26 godina, što je brojka koja nastavlja da raste.
Ali vladin proces nabavke je nepovezan, kaže Greg Rejmond, stručnjak za azijsko-pacifička pitanja na Australijskom nacionalnom univerzitetu. On je naveo faktore kao što su politička nestabilnost, neadekvatno strateško planiranje, godišnje, a ne višegodišnje mere budžetiranja i slab civilni nadzor koji omogućava svakoj oružanoj službi da donosi sopstvene odluke.
U najnovijoj beloj knjizi, Vazduhoplovstvo daje prioritet sistemu protivvazdušne odbrane srednjeg dometa sa minimalnim dometom od 30 nautičkih milja od fiskalne 2025. do fiskalne 2028. godine. Nakon toga, od 2033. do 2037. godine, služba planira da sprovede drugu fazu za sistem protivvazdušne odbrane srednjeg ili dugog dometa.
Od 2028. do 2032. godine, snage planiraju da kupe sistem protivvazdušne odbrane kratkog dometa koji se može pohvaliti oružjem baziranim na topovima, projektilima i laserima. Verovanje se daje i sistemima protiv bespilotnih letelica, a devetogodišnji projekat nabavke treba da počne 2025. godine.
Služba takođe traži 12-14 novih lovaca koji će zameniti avione F-16 102. eskadrile sa sedištem u Koratu. Planirano je da se nabavka održi od 2025. do 2034. godine, dve godine kasnije nego što je prvobitno planirano. F-16 eskadrile iz kasnih osamdesetih godina prošlog veka treba da se povuku do 2028. godine.
Pojavila su se dva kandidata za potrebe aviona: Lockheed Martin’s F-16 Block 70/72 i Saab’s Gripen.
„Uvereni smo da će F-16 Block 70/72 dopuniti postojeću F-16 flotu kraljevskog vazduhoplovstva i isporučiti napredne bezbednosne sposobnosti 21. veka i performanse potrebne za rešavanje najhitnijih odbrambenih zahteva Tajlanda“, rekao je portparol Lockheed za Defense News.
Tajland je naručio svoje prve Gripen C/D lovce 2008. godine. Nakon ugovora iz januara 2021. godine, avioni su nadograđeni na ono što proizvođač naziva konfiguracijom MS20.
Robert Bjorklund, koji prodaje Gripen na Tajland za Saab, rekao je za Defense News da je postojeća flota integrisana u sistem podataka Link T koji je isporučio Saab i da letelica svojim korisnicima pruža „veoma širok spektar opcija oružja, uključujući i veoma efikasan Protivbrodska raketa RBS15.
Drugi projekat zamene lovaca za 12-14 aviona predviđen je za 2031 do 2035. godine kako bi se zamenili avioni F-5E/F 211. eskadrile u Ubonu koji će se povući krajem decenije. Potreban je identičan broj lovaca za zamenu F-16A/B 403. eskadrile u Takliju od 2037. do 2046. godine.
Tajland pokušava da održi odnose sa nekoliko konkurentskih zemalja, uključujući Sjedinjene Države, Kinu, Rusiju i Indiju, navodi se u belom dokumentu. Tajland je ranije kupovao materijale iz Kine, kao što su oklopna vozila, sistemi protivvazdušne odbrane i podmornice.
Upitan da li bi Kraljevsko tajlandsko vazduhoplovstvo razmotrilo kupovinu kineskog lovca kao što je J-10CE, Rejmond je rekao da ta služba previše ceni svoj odnos sa SAD i da ima istomišljenike da bi to uradili. Napomenuo je da tajlandsko-američki odnosi su se „u velikoj meri stabilizovali“, uprkos tome što je drugi prošle godine odbio zahtev prvog da kupi avione F-35A.
„Oni ne bi hteli da vide da su stavljeni u spoljašnji (krug) u smislu da ne dobijaju pozive za stvari poput (vežbe) Pitch Black u Australiji. Sklon sam da mislim da bi bili možda pažljiviji oko nabavke kineskih aviona nego što je tajlandska mornarica bila oko nabavke podmornice“, rekao je on.
Bela knjiga takođe detaljno opisuje napore koji počinju ove godine da se renoviraju transportni avioni C-130H Hercules. Izdanje iz 2020. godine preporučilo je servisu da kupi 12 zamena, ali je ta ideja odbačena.
Što se tiče obuke pilota, prošlogodišnja isporuka 12 trenera T-6TH omogućila je Vazduhoplovnim snagama da povuku svoju flotu Pilatus PC-9 prošlog meseca. Treneri CT-4E proizvedeni na Novom Zelandu će se penzionisati 2031. godine, tako da će osnovni trenažeri biti potrebni od 2033. godine. Novi početni borbeni trenažeri se takođe traže iz 2025. godine, a Tajland već koristi južnokorejski T-50TH u ovoj ulozi.
Nova bela knjiga je takođe naglasila bespilotne tehnologije. Jedan od napora koji je u toku je dron M Solar X na solarni pogon koji je razvio Tajland. Municija za lutanje je takođe planirana za kupovinu do 2026. godine, kao i srednje borbene bespilotne letelice od 2026. do 2029. godine i pseudo-sateliti na velikim visinama od 2024. do 2035. godine.
Vazduhoplovstvo je takođe pominjalo programe nabavke mikro – i nano-dronova za 2026. fiskalnu godinu i istraživačko-razvojne napore za naoružane taktičke dronove za 2029. fiskalnu godinu.
I dva aviona za rano upozorenje Saab 340B Erieye treba da dobiju poboljšane sposobnosti komandovanja i kontrole, sa njihovim dorzalnim radarima koji će biti zamenjeni. To bi se odvijalo od 2026. do 2029. fiskalne godine.
Vladin zakon o budžetu za odbranu za 2024. godinu predviđa fond od 198 milijardi bata (5,5 milijardi dolara), od čega je milijarda dolara namenjena vazduhoplovstvu. Služba je već podnela zahtev za dodelu približno 530 miliona dolara za prvu seriju od četiri lovca.