RATNO VAZDUHOPLOVSTVO PERUA U BORBI S NARKO MAFIJOM

Posle nešto više od dve decenije, Peru i Sjedinjene Države, postigli su sporazum o saradnji kako bi ukinuli blokadu nametnutu oko zabrane letenja koje koriste trgovci drogom koji svakodnevno ulaze u zemlju, posebno u Dolini reka Apurimak, Ene i Mantaro i oblasti Putumajo, na granici sa Kolumbijom.

A iskustvo avijacije Perua u borbi s trgovcima narkotika nije malo.

Operacije RV Perua u borbi protiv trgovaca drogom datiraju još iz 1985. godine, kada su pokrenute operacije Kondor I, II, III i IV. U ovim operacijama, koje su uključivale bombardovanje na malim visinama, uništeno je nekoliko tajnih pista i laboratorija, što je primoralo trgovce drogom u Alto Hualagi da promene svoj način rada.

Avion za obuku AT-27 tukano pred poletanje (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

U aprilu 1990. godine, avioni A-37B dragonflaj i Embraer T-27, kao i helikopteri Bel 212 koji su bili raspoređeni na aerodromu Santa Lucia, angažovani su u operacijama Čubasko I, II i III. Kasnije je izvedena operacija Halkon, sa samo 16,5 efektivnih sati leta, koja je uključivala eskadrilu aviona A-37B dragonflaj baziranih na aerodromu Andoas od strane Perua i sa strane RV SAD avion Boing E-3B AVAKS, dok je Lokid P- 3 AEV Orion korišćen od strane carinske službe SAD. Američki avioni su poletali iz tadašnje vazduhoplovne baze Hauard (Panama). Rezultati su bili skromni: jedan avion je oboren, a dva uništena na zemlji. Tokom izvođenja ovih operacija korišćen je radar P-37F u Ikotosu.

Tokom 1991. godine izvedena je operacija Dragon, koja je posle 128 operativnih sati postigla dobar rezultat, presreli su 11 malih aviona, od kojih su četiri prinudno sletela, šest oboreno i jedan uništen na zemlji. Do tada je RV SAD već postavilo radare Vestinghaus AN/TPS-43 u Ikitosu i Andoasu kako bi se optimizovalo otkrivanje ciljeva i kontrola vazdušnog prostora. Dana 10. aprila 1992. godine RV Perua je preuzelo kontrolu nad švercerskim aerodromima Ajakučo, Huanhui, Pukalpa, Santa Lusija, San Ramon, Tarapoto, Tingo Marija, Tokače, Učiza i Jurimaguas.

Suhoj SU-22M na stajanci (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

Krajem aprila meseca, tačnije 24. aprila 1992. godine, dva aviona Suhoj Su-22M presrela su i pucala na američki C-130H herkul, koji je angažovan u operaciji za otkrivanje i lociranje tajnih tragova, poznatoj kao Farti Ber. Herkul je leteo neovlašćeno i ignorisao sva upozorenje, nalog za identifikaciju i sletanje.

Kao posledica incidenta, u kojem je poginuo član posade aviona C-130H, a povređeno troje, kombinovane operacije sa RV SAD su privremeno prekinute, a radari AN/TPS-43 su povučeni. Uprkos tome, RV Perua je izvelo operacije Čubasko IV i V, koristeći avione Aermaki MB-339A. Zaustavljeno je 11 aviona: četiri prinuđena da slete, šest oborenih i jedan uništen na zemlji.

Avion za obuku MB-339AP (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

Počevši od 1993. godine, kombinovane operacije sa RV SAD su nastavljene. Postavljeni su radari AN/TPS-43 u Ikitosu i Jurimaguasu, i ponovo korišćeni avioni E-3B AVAKS – povećavajući broj presretanja na 25.

Na kraju Kombinovane operacije, pridružili su im se avioni iz Uprava za borbu protiv droge (DEA) i Centralna obaveštajna agencija (CIA). Broj presretanja iznosio je 15 u 1994. godini, 20 1995. godine, tri 1996. godine i deset 1997. godine.

Između 1998-2000. godine, letovi trgovaca drogom, zbog efikasnosti dejstava Ratnog vazduhoplovstva Perua u Alto Hualagi, drastično su smanjeni. Presretena su samo dva aviona: jedan oboren, a drugi uništen na zemlji od strane posade. Uopšteno govoreći, tokom perioda 1985-2000. godine, presretnut je 101 avion, dodajući još 223 koja su odvraćana od ulaska u nacionalni vazdušni prostor.

U to vreme nabavljeni su iz Belorusije avioni Suhoj SU-25, koji su postali poznati kao “ubice kokaina”.

Jurišni avioni SU-25K u letu (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

U aprilu 2001. godine, dogodio se ozbiljan incident koji je pokrenuo otkazivanje Kombinovanih operacija sa Sjedinjenim Državama. Dva aviona A-37B oborena su, zbog niza proceduralnih grešaka, neidentifikacije cilja, nerazumevanja jezika i zasićenosti komunikacionih sistema. Obaranje aviona Cesna A-185E skajvagon (registracija OB -1408) prouzrokovalo je smrt misionarke i njene sedmomesečne ćerke i povrede još tri osobe.

Uprkos činjenici da je incident propisno razjašnjen, Sjedinjene Države su zadržale suspenziju, zbog čega je RV Perua bilo ozbiljno ograničeno, osim za prikupljanje obaveštajnih informacija, za sprovođenje operacija zabrane leta. Situacija je potvrđena obaveštajnim izveštajima, koju su iskoristili trgovci drogom, koji su izgradili nepoznat broj tajnih aerodroma, posebno u dolini reka Ene, Apurimak i Mantaro i u zoni Putumajo, odakle je mesečno vršeno najmanje 60 tajnih letova – uglavnom avionima Cesna 206 – od kojih je svaki prevozio između 400 i 500 kg droge za Brazil, Boliviju i Kolumbiju.

Tako je nesporazum između SAD i Perua, potrajao više od dve decenije, koji su iskoristili narko trgovci, da bi nesmetano prebacivali kokain u susedne države i dalje put SAD.

Međutim, nesporazum je nedavno uspešno “izglađen” i SAD i Peru, ponovo kreću zajedno u borbu protiv narko kartela.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *