На друштвеним мрежама објављене су прве фотографије борбених авиона Рафал који ће бити предати хрватском ратном ваздухопловству. Ради се о половним борбеним летелицама које су биле у саставу француског ратног ваздухопловства, а сада ће бити предате на употребу Хрватској.
Фрaнцузи су из својих оперативних вишкова, издвојили за продају 24 авиона типа „Рафал“, 12 за Грчку и 12 за Хрватску из укупног фонда од 102 авиона. Два двоседа за Хрватску и два за Грчку „Рафал Б“ биће издвојена из 4. Ловачке ескадриле из Саинт Дизера, док ће 10 једноседа „Рафал Ц“ бити издвојени из 30. Ловечке ескадриле из Монт де Марсана. Хрватска своје прве „Рафале“ очекује до краја 2023, а преосталих 6 2024.
Иако купопродајни уговор није ни потписан Француска чврсто према овом извештају рачуна на тај посао јер како је наведено укупан број оперативних ловаца „Рафал“ са садашњих 129 требао би бити 117 ловаца. Упркос свему док се не парафира паир набавка за Хрватску остаје под знаком питања, док за Грчку уговор је почео да се спроводи већ и завршиће се све до краја 2025.
Као и Грчка, тако и Хрватска ће у свом уговору имати и ставку обуке пилота 4 до 6 пилота у периоду од 2021-2024. Французи се ограничавају додуше на обуку мањег дела пилота, механичара и специјалиста за поједине системе ловаца попут електорнике, система наоружања и ватрогасаца, док ће остатак извести због буџетских ограничеења компанија Дасо која производи ове летелице. Конкретно Хрватској би се обезбедила обука 12 пилота.
Кратки историјат „Рафала“
Развој борбеног авиона типа „Тафал“ започео је 1983. Први пртотип је полетео 1986. Развијен је у три верзије Ц и Б за РВ и М за морнарицу за употребу са носача авиона. Рафал Ц који добија Хрватска је једносед, вишенаменски борбени авион, који је како произвођач Дасо наводи употребљи подједанко и у ваздуху и за напад на копнене циљеве. Може да се користи и у извиђачким мисијама. Осим успешних, ова летелица има и неке негативне стране о којима се мало говори. Највећа је пренапрегнутост пилота и техничког особља. Са процечним годишњим налетом од 180-200 часова годишње тешко постижу завршетак обучености за широку палету борених задатака. За обуку пилота користи се „Рафал Б“ који је идентичан као и верзија Ц, од екелтронике до система наоружања, па се и он може користити у борбеним задацима. Верзија „Рафал Ц“ у оперативну потребу уведена је јуна 2006.
Радари кључ система
Најважњи део авиона „Рафал“ јесте радар Тхалес РБЕ2, ради се о ПЕСА радару који има непокретну антену и електронско скенирање. Радар може да прати истовремено 40 циљева у ваздуху и напада осам. Процењени домет је 180 км и може веома брзо да мења модове рада и открива циљеве осим у ваздуху и на копну и на мору. Постоји и верзија АЕСА радара, које добијају Грци, а због чега хрватски пук бесни да и њихови авиони морају имати тај радар. Наиме РБЕ2 у верзији АЕСА у спрези са ауто-пилотом омогућава аутоматско праћење конфигурације терена на малој висни уз помоћ ГПС базе података и дигиталне 3Д мапе без демаскирајућег укључења радара. Допуна радару је и уређај за ИЦ пасивну детекцију и праћење циљева. Да ли ће хрватски „Рафали“ добити и систем „Спектра“ намењен електронском ратовању и ометању више циљева остаје да се види, јер то нико за сад није ни споменуо.
Стандард Ф3
Оно што је за сад понато јесте да ће хрватски рафали бити испоручени на стандард Ф3 који се француском РВ испоручује од 2008 који омогућује употребу противбродских пројектила, као и кориштење нукеларних (само за Французе, да не буде замене теза). Може подвести и ласерске вођене бомбе ГБУ-24, а осветљавање циљева врши се уз помоћ контејнера ДАМОЦЛЕС.