Многи извори данас говоре о томе да Кина посвећује велику пажњу стварању својих летелица са вертикалним полетањем и слетањем. Било је много изјава, понекад су биле у супротности једна с другом, али пошто нема ватре без дима, а сами Кинези знају да чувају тајне више него савршено (вероватно најбоље од свих на свету), постоји само један закључак који се може извести: рад у правцу развоја авиона Jiān-18 у Кини напредује.
Шта се зна о “Jiān-18”? Готово ништа. Извори (углавном јапански) кажу да ће према пројекту то бити летелица способна да лети суперсоничним брзинама и да има борбени радијус од око 2.000 км. Наравно, дизајн ће садржати елементе стелта, радарска опрема заснована је на AESA радару, генерално, испада нешто, на нивоу генерације 4+.
Једина слаба тачка нове летелице су мотори. Ахилова пета целе кинеске авијације. Можете да наведете гомилу аргумената, али нажалост, кинеска ваздухопловна индустрија до сада није у стању да понуди барем нешто мање-више слично АЛ-31Ф у смислу поузданости. А како ће се овај проблем решити – још нико не каже.
То је отприлике то, да. Одакле “Jiān-18”, ко зна? А ово је, у ствари, исто легло !!!Да ли ће пре или касније, Кина успети да подигне “Jiān-18” на небо? Наравно да. Имају све за ово, укључујући технологије које ће одговарати, чак и ако су старе више од пола века. Ф-35 је такође довољно позајмио од Јак-141 и без идеја Пројектног бироа Јаковљева никада не би летео.
Дакле, да, видите нови “Jiān-18” у Пекингу на паради 1. октобра? Што да не? Овде постоји само једна препрека – а то су мотори за њега. Више је него јасно, да ће кинески инжењери изаћи на крај и са тим проблемом. Овде је питање када. Чак и узимајући у обзир степен развоја који кинеска одбрамбена индустрија демонстрира, не пре 2030. године.