КАТАСТРОФА ЗВАНА F-35. ДОК СУХОЈ СУ-57 РАТУЈЕ, F-35 “РЕЂА ЈЕДИНИЦЕ”

У извештају Америчке Канцеларије за државну ревизију, програм борбених авиона F-35 америчког ваздухопловства оцењен најгором оценом. Извештај обухвата све три варијанте авиона: F-35А, F-35B и F-35C. У извештају је указан низ проблема, од софтверских недостатака до механичких кварова, што угрожава оперативне способности једног од најскупљих пројекта. Ђачким језиком, могло би се рећи да F-35 на тестовима “ређа јединице”. Ипак, Америкацни су још строжији, па тако F-35 добија “нуле”.

Током последњих шест година, од 2018. до 2023, ниједан од авиона F-35 није достигао предвиђене циљеве способности, добијајући алармантну оцену „0 од 6“. Ова процена поставља озбиљна питања о ефикасности и оправданости једног од најскупљих војних пројеката у историји САД. Процењује се да је сума коју су поднели порески обвезници премашила 1,5 билиона долара. Проблеми нису ограничени само на овај апарат — и други авиони као што су F-15Е, F-22 Раптор и поморске верзије нису постигли оперативне циљеве у овом периоду.

Све ово је значајно у смислу безедносних изазова са којима се САД суочава. Некада светски полицајац, који жели да буде доминантно присутан на свакој тачки планете се суочава са конкуренцијом у виду Русије и Кине. Њихови авиони 5 генерације могу постати такмац америчком програму. Американце свој адут правдају квалитетом, тешко се мирећи са чињеницом да је у питању “рупа без дна”. Руси и Кинези нуде сјајане апарате 5 генерације по оправданим ценама, уз прихватљиву свеукупну вредност пројекта. Руски Су-57 већ активно служи у рату у Украјини. Он је сигурно 3 пута јефтинији од америчког авиона. О вредности пројекта не вреди трошити речи.

Сви ти недостаци F-35 могли би ометати стратегијску позицију САД-а у погледу доминације у ваздушном простору. Растући трошкови одржавања F-35 су такође шокантни. Трошкови по сату лета достижу око 36.000 долара! Ова финансијска оптерећења не само да угрожавају одрживост програма, већ и ограничавају инвестиције у нове технологије и модернизацију. То значи да се енормна средства и даље троше на одржавање система који је у међувремену постао пунолетан!

48 коментара на “КАТАСТРОФА ЗВАНА F-35. ДОК СУХОЈ СУ-57 РАТУЈЕ, F-35 “РЕЂА ЈЕДИНИЦЕ”

    1. Isto radi i Su-57 za mnogo manje para. Takodje napad na Iran je bio čista namestaljka, Izrael je dva sata pre napada najavio gde će da udari, ovi su se evakuisali i kao Izrael je nešto uradio. Takodje mesta u Iranu koja su gadjana su neka ne toliko važna, inače Izrael ne sme sa udari na Iran inače bi bio sravnjen.

    2. Avion ne opravdava troškove koje pravi.. ima naviše otkaza od svih trenutnih borbenih aviona .. američki pilo ti zovu Udovičar .. jer je nekoliko pilota vec poginulo .. često se kvari .. letačke performase jako slabe .. najmanji radarski odraz ima .. i moze da gadja sa velike daljine .. al pri otvaranju kontejnera ka vidi istog momenta svaki avion 4++ generacije sa AESA radarom … a isti domet raketa imaju ako ne i veci jer nemaju problem sa veličinom rakete jer ne ide u kontejner nego na krila .. mnogi stručnjaci polako sumljaju u tom segmwntu mnogo je izgubio zarad smanjenog radarskog odraza

    3. Upravo to.
      Ta katastrofa je nemoguće da se itkrije na radaru, posebno na većoj udaljenosti
      Već su dokazali da orolazi pored svake PVO, a i S300 i 400 da ga ni ne vide a ne da gadjaju
      Samo nek bude i dalje najgori.

      1. Pa da i Izraelci nosu bas sigurni u njega, pokazuje da su Iran gadjali sa veleke daljine. Nisu ulazili u domet S-400 recimo. Rusi u Ukraini, tj. SU-57 ima protiv sebe od S-300, Patriota, IRIS-a do gomile starih sovjetskih PVO sistema. Ogromna razlika. Pri tome F-35 ima manji radarski odraz od SU-57.

      2. A to si procitao?Ne lupetaj.F117 ima radarski presjek 0.001 po m2 a F-35 0.005.S-400 bez problema prati f117.F-22 i F-35 nikad nisu usli u ofset djelovanja S-400.Cuvaju ih kao zmija noge.Sto dalje od ruskog PVO sistema.Cist dokaz toga je banovanje Turske iz programa F-35 nakon kupovine S-400.S-400 umrezen sa niskofrekventnim radarom NEBO-M i projektilom 40N6E F35 pada na 400km bez problema.E sad,opet se malo edukuj zasto i kako, skim i cim da nedavim.Ne velicam nikog al sto se tice ruskog PVO tu definitivno nema pandama.

        1. Добро си ово написао !!
          Познајем материју , и тврдим да си апсолутно рекао истину!
          Не вреди навијати , већ бити реалан !
          С – 400 не дозволи ни муви да пролети,а о још напреднијим рус системима не би ни умели говорити,!Ванземаљска технологија!
          Пустите Израел и ф-35
          То може у јадни Либан и Газу
          да прође , мала је то земљица!
          А што се Ирана тиче
          Са два најновија балистичких кадер пројектила , буквално би ообрисао малецки Израел!

      1. Svi avioni su bili izvan dometa PVO.Ni jedan nije usao u vazdusni prostor Irana.Mislim da ni jedan F35 nije ucestovao.Inace F35,F22,B2 gadjaju ciljeve poput kineskih balona,nevinih civila u Gazi i sad vec Huta.Naucili Ameri lekciju iznad SRJ gdje su oboreni(ili tesko osteceni) par nevidljivih F117(posle dobili naziv teze uocljivi) i jedan B2 a sve sa PVO sistemom Neva konstruisan 50ih a pocet koristit 1960 i neke.Da je bio S300 imali bi i mi u Bosni par primjeraka za izlaganje.

    4. Ф35 није ни видео ваздушни простор Ирана најдаље што оде је Јордан, а лако је бомбардовали тамо где ти не прети никаква опасност као у Либану.

    5. ni jedan F-35 nije ni prisao granicama IRANA nego je mnogo ranije ispalio projektile…a inace vidimo kako unistava ciljeve..kad ih napadne IRAN moraju sve zemlje u okruzenju da im pomonu u presretanju plus USA i Francuska pomogla bi i Britanija ali ona uvek nekako ostane po strani prvljavi Britanci…

  1. Давно је Ајзенхауер говорио о злу које лежи у војноисторијском комплексу. Већи део тог зла дуго сада подносили “савезници” а сада се то болно остварује у самим САД!

  2. И једне и друге ће да престигну Кинези, као што су у другим областима технологије. Русе већ јесу по питању авиона пете генерације, јер имају и иновативност и квалитет и способност масовне производње по нижој цени. Можда кинески авиони новијих генерација још увек нису тестирани у борбеним условима (мада неки јесу посредно, у краткотрајном сукобу Пакистана и Индије и можда ће бити сада, преко ангажовања севернокорејских трупа у одбрани територије и ваздушног простора Русије), али они су одабрали мудар приступ – најпре да их произведу на стотине, можда чак и хиљаде, па онда да се сукобе, а не као Руси да уђу у рат са свега пар десетина расположивих авиона пете генерације и онда у ходу “секу уши да би закрпили дупе”.

    1. Rat u Ukrajini je pokazao nešto sasvim drugo. Glavni baja na terenu je SU34 uz podršku SU35, koji rade posao samo tako, bez obzira na namodernije PVO sisteme u Ukrajini. Inače su Kinezi kupili 24 komada SU35, da bi imali pouzdan i proveren borbeni avion, zlu ne trebalo. I po njihovom starom dobrom običaju kopirali što se može kopirati.

    2. A kad su se to Kinezi s nekim vojno sukobili i to još s povoljnim ishodom po sebe? Oni mogu pobede samo ako protivnik ostane bez bambusovih motki. Sva savremena tehnologija im je pokradena ili kopirana i retko kad bolja od originala. Otkad Amerima ne ide, svi su počeli da preuzimaju njihovo proseravanje o visokim tehnologijama. Te Japanci napravili lovac 6. generacije, te Turci, te Iranci, a i Željko Mitrović se zdao u poslednje vreme. Mi najbolje da sedimo na miru i jedemo kokice i uletimo na kraju kad se svi ispucaju.

    1. Tako je Dule sve što ova nabeđena viša rasa napravi papreno ih košta mi to s praćku skinemo samo projekat nevidljivog F 117 je koštao Amere 360 milijardi dolara lično su rekli našim oficirima kad su bili u poseti Oxaju

  3. Budimo realni,neostrašćeni..jer tehnika ne poznaje “navijače” rusofile ili anglofile.
    F22 je bez premca.F35 je jeftinija varijanta koja se izvozi.Svakako je manji i slabiji aparat od F22 koji je savršeniji i skuplji.
    SU 57 je perspektivni prototip koji još treba doradjivati kao i Kineski avion 5 generacije.Dakle,Amerikanci su q5-20 godina ispred konkurencije;ako mogu da istaknem lični istav i ocenu:nažalost!

  4. Ne zanosite se Amerikom i zapadom. Obični su bleferi. Pokazao je Hitler koliko su snažni. Da nije bilo slabo naoružanih i opremljenih Rusa Nemci bi uzeli i London. Iskrcavanje saveznika u Normandiji je bila samo farsa. Rusi su bili već pred Berlinom. Ameri su započeli niz osvajačkih ratova i uprkos štete koju su nanosili na kraju nisu ništa osvojili. Džabe im sva ulaganja u oružje. Srž im je slaba. Rusi imaju kučmu i nadživeće sve svoje neprijatelje i njihovu pokornu gamad.

  5. Што се Ф-35 тиче ,довољно је прочитати ова документа из септ 2023 и маја 2024.

    https://www.gao.gov/assets/gao-23-105341.pdf
    https://www.gao.gov/assets/gao-24-106909.pdf

    Што се Су-57 тиче ,мора се отворено признати да је то убедљиво ‘најискуснији’ стелт-ловац 5 технолошке генерације на свету.Врло је занимљиво да и данас након толико година светска јавност иако зна да је Су-57 имао борбену премијеру још фебруара 2018,заправо не зна шта је био прави разлог да два прототипа тзв друге пробне фазе ( бројеви 509 и 511 плави) изведу свега 10 борбених летова и са којим циљем уствари.Прво ,сам одлазак тј лет ка бази Хмејмим у Латакији-САР је био тајан и они су откривени ( сликани,снимљени ) тек у фази слетања.Исто тако и једини задатак којег су имали је дуго био тајан као и тај прелет све док вероватно водећи руски војни аналитичар Игор Коротченко није јавно изнео информацију да су два прототипа Су-57 били у Сирији у исто време кад су Амери и Израелци својим стелт-ловцима 5 ген Ф-22А Раптор и Ф-35И Адир изводили заједничке вазд. вежбе у ВаП Израела.Ово су познати кадрови настали у режији МО РФ ,10 летова је изведено у периоду 21-23 феб 2018

    https://www.youtube.com/watch?v=IJTCewLTCLE

    Су-57 су имали задатак да пропрате своје могуће противнике а у ту сврху су како је Игор навео користили поред система пасивне радио-пеленгације ( радио-гониометрије) и веома иновативне тзц дециметарске далекометне осматрачке радаре са АФАР ознаке Н036Л ( први пут на неком ловцу уопште).Тактичка -борбена група од 4 оперативна Су-57 се користила од самог почетка СВО за уништавање укр далекометних ( метарских и дециметарских) радара из система ВОЈИН.То су изводили летећи високо у стратосфери чак и изнад тзв Армстронгове линије ( 19км) при чему је Су-57 поред МиГ-31БМ/K једини ловац ( пресретач) који може да лети,патролира изнад те линије.Укр радаре су ракетирали сасвим новим тешким далекометним хиперзвучним ПР-ракетама типа Х-58УШК-ТП које поред пасивног радарског имају и пасивно ИЦ тј топлотно самоновађење у завршној фази лета.Макс даљина гађања зем. радара овом ракетом из више стратосфере при великој надзвучној брзини је преко 400км.Макс стварна брзина исте је 6 Маха. Зашто је потребно пасивно ИЦ-самонавођење? Једноставно зато што је рефлектор радарске антене велики извор ИЦ зрачења пре исијавања-зрачења радарских сигнала у етар ( режим ЕКВ),за време исијавања и неко време након искључења радара на зрачење.

    Поред ових борбених дејстава Су-57 је дошао у жижу интересовања посебно западне стручне јавности у пролеће 2024 након ракетирања термоелектране Трипољ код Кијева новим нисколетећим стелт крилатим дозвучним ракетама типа Х-69 макс даљине гађања око 400км. Онда је дошао шок након што је један прототип само лакше оштећен деловима обореног укр дрона у АБ Ахтубинск 8 јуна о.г. Међутим врло брзо након тога је Су-57 више тајно него јавно дошао у жижу интересовања западне вазд.стручне јавности након обарања првог укр Ф-16АМ 26 авг 2024г у којем је погинуо ппук. пилот-ловац Алексеј Сергејевич Мес. Његов ловац је погођен и оборен сасвим новом тешком далекометном хиперзвучном ракетом типа Р-97 ( Производ 810 ) а како се наводи ,даљина гађања је била преко 200км. Ова скоро 5 м дуга,безмало 750 кила тешка ракета са пречником тела око 450 mm има макс стварну брзину 8 Маха и макс могућу даљину гађања до 600км.

    ВКС тренутно имају скоро 30 оперативних Су-57 а први пук је већ попуњен тим ловцима,то је 23 Гв ИАП у АБ Дзјомги поред Комсомољска на Амуру ( Хабаровски крај ,Далеки исток РФ).До краја 2027 биће оперативна 3 ловачка пука,у сваком по 2 ловачке ескадриле са по 12 ловаца.Поред 2 ескадриле Су-57 , у сваком пуку ће бити по једна ескадрила тешких борбених БПЛ типа С-70 Охотњик-Б.Да се наведе а везано за Охотњике да се они оперативо користе заједно са Су-57 од самог почетка СВО.Примерак који је оборен 5 окт 2024 је био 4ти летни прототип са броје 074 црвени и њега је оборио ловац Су-35С а не Су-57 како се наводило од почетка. Тешка борбена БПЛ се сво време контролисала и њом се управљало са земље а не са Су-57 како су многи мислили.Тога дана на заданом борбеном лету је изгубљена контрола и одлучено је да се иста пресретне и обори да не би пала непријатељу у руке. Одлука и сама реакција су закаснели па је олупина пала на део територије код града Константиновка која је била под контролом ОСУ.

    Су-57 као стелтни ловац 5 генерације је практично једини за којег се може рећи да има право борбено искуство стечено током практично почетне оперативне употребе а да још званично није ни уведен у наоружање ВКС .

  6. Како коментаришете прилично добру сутуациону свест у ВаП у УА и поред јаких против радарских дејстава ВКСРФ.
    Како би било без западне помоћи?

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *