КАТАСТРОФА ЗВАНА F-35. ДОК СУХОЈ СУ-57 РАТУЈЕ, F-35 “РЕЂА ЈЕДИНИЦЕ”

У извештају Америчке Канцеларије за државну ревизију, програм борбених авиона F-35 америчког ваздухопловства оцењен најгором оценом. Извештај обухвата све три варијанте авиона: F-35А, F-35B и F-35C. У извештају је указан низ проблема, од софтверских недостатака до механичких кварова, што угрожава оперативне способности једног од најскупљих пројекта. Ђачким језиком, могло би се рећи да F-35 на тестовима “ређа јединице”. Ипак, Америкацни су још строжији, па тако F-35 добија “нуле”.

Током последњих шест година, од 2018. до 2023, ниједан од авиона F-35 није достигао предвиђене циљеве способности, добијајући алармантну оцену „0 од 6“. Ова процена поставља озбиљна питања о ефикасности и оправданости једног од најскупљих војних пројеката у историји САД. Процењује се да је сума коју су поднели порески обвезници премашила 1,5 билиона долара. Проблеми нису ограничени само на овај апарат — и други авиони као што су F-15Е, F-22 Раптор и поморске верзије нису постигли оперативне циљеве у овом периоду.

Све ово је значајно у смислу безедносних изазова са којима се САД суочава. Некада светски полицајац, који жели да буде доминантно присутан на свакој тачки планете се суочава са конкуренцијом у виду Русије и Кине. Њихови авиони 5 генерације могу постати такмац америчком програму. Американце свој адут правдају квалитетом, тешко се мирећи са чињеницом да је у питању “рупа без дна”. Руси и Кинези нуде сјајане апарате 5 генерације по оправданим ценама, уз прихватљиву свеукупну вредност пројекта. Руски Су-57 већ активно служи у рату у Украјини. Он је сигурно 3 пута јефтинији од америчког авиона. О вредности пројекта не вреди трошити речи.

Сви ти недостаци F-35 могли би ометати стратегијску позицију САД-а у погледу доминације у ваздушном простору. Растући трошкови одржавања F-35 су такође шокантни. Трошкови по сату лета достижу око 36.000 долара! Ова финансијска оптерећења не само да угрожавају одрживост програма, већ и ограничавају инвестиције у нове технологије и модернизацију. То значи да се енормна средства и даље троше на одржавање система који је у међувремену постао пунолетан!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *