ИРАНСКИ БЕЛ 212/214 ШАХОВО НАСЛЕЂЕ СА КОЈИМ ЛЕТЕ ИРАНСКИ ПРЕДСЕДНИЦИ

Андреј Млакар

Трагедија у којој је жвот изгубио ирански председник Ибрахим Раиси после пада хеликоптера Бел 212/412 вест је дана јер у тој хеликоптерској несрећи живот је изгубио и иранси шеф дипломатија и двојица високих верских и политичких руководилаца.

Сви хеликоптери типа Бел са којима лете ирански функционери припадају наслеђу Шаха Резе Пахлавија, који је те летелице набавио i правио по лиценци, а онда их користило иранско верско руководство после Исламске револуције.

Ови хеликоптери су остали најупечатљивији у самој Исламској револуцији када су превозили верске лидере на митинге широм Ирана и првог иранског председника после Исламске револуције Бани Садра.

Из тог периода остала је једна упечатљива слика на којој се виде грађани како висе на скијама хеликоптера који полеће са једног митинга.

Касније су ови хеликоптери у значајној мери кориштени за време осмогодишњег ирачко-иранског рата када су превозили трупе и рањенике у делти реке Шата-ел-Араб и свих осма операција “Свитање”.

Хеликоптер Бел 212/214 настао је из своје изворне верзије Бел 205 познат и као Хјуи или брзи који постао обележје десетогодишњег Вијетнамског рата. Из ове верзије настале у усавршене верзије хеликоптера, али су рађене више за иностранство, а међу њима купац је био и Иран.

Верзија 212 разликовала се и по опреми и кабини. Развој усавршених верзија био је лакши јер је много компоненти кориштен из Бела 205. Конструкција хеликоптера је од алуминијума са челичним ојачањима. Главни ротор је двокруки, са две елисе.

Иран је купио велики број хеликоптера, који су специјални рађени за Иран и који се разликују од класичне верзије са проширеним трупом. Иранци су под палицом Шаха Резе Пахлавија били на ивици да усвоје комплетну серијску производњу летелице у Исфахану где се налази и хеликоптерска школа иранског РВ.

Уследила је Исламска револуција и крај лабудове песме. У почетку ирансци су имали велики број хеликоптера и резервних делова. Међутим како је време одмицало број оперативних хеликоптера се смањивао са деценијама. Да би сачували колико толико хеликоптерску флоту Иранци су се окренули обрнутом инжењерингу и копирању делова. Међутим то није богло да спречи да летелице старе по 40 и више година не буду избачене из оперативне употребе.

Од неколико стотина ових хеликоптера у 2024 години остало је само укупно у РВ Bell
214C (AB-214C), а у Морнарици 10 у верзији 10 Bell 212.

У председничкој флоти Ирана до трагедије су била три хеликоптера Bell
214C продужена верзија, а такође присутна су били и хеликоптери Ми-8 и Ми-17. Остало је нејасно зашто је трагично настрадали председник Рохани користио управо острале Bell 214 у салонској верзији.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *