Andrej Mlakar
Tragedija u kojoj je žvot izgubio iranski predsednik Ibrahim Raisi posle pada helikoptera Bel 212/412 vest je dana jer u toj helikopterskoj nesreći život je izgubio i iransi šef diplomatija i dvojica visokih verskih i političkih rukovodilaca.
Svi helikopteri tipa Bel sa kojima lete iranski funkcioneri pripadaju nasleđu Šaha Reze Pahlavija, koji je te letelice nabavio i pravio po licenci, a onda ih koristilo iransko versko rukovodstvo posle Islamske revolucije.
Ovi helikopteri su ostali najupečatljiviji u samoj Islamskoj revoluciji kada su prevozili verske lidere na mitinge širom Irana i prvog iranskog predsednika posle Islamske revolucije Bani Sadra.
Iz tog perioda ostala je jedna upečatljiva slika na kojoj se vide građani kako vise na skijama helikoptera koji poleće sa jednog mitinga.
Kasnije su ovi helikopteri u značajnoj meri korišteni za vreme osmogodišnjeg iračko-iranskog rata kada su prevozili trupe i ranjenike u delti reke Šata-el-Arab i svih osma operacija “Svitanje”.
Helikopter Bel 212/214 nastao je iz svoje izvorne verzije Bel 205 poznat i kao Hjui ili brzi koji postao obeležje desetogodišnjeg Vijetnamskog rata. Iz ove verzije nastale u usavršene verzije helikoptera, ali su rađene više za inostranstvo, a među njima kupac je bio i Iran.
Verzija 212 razlikovala se i po opremi i kabini. Razvoj usavršenih verzija bio je lakši jer je mnogo komponenti korišten iz Bela 205. Konstrukcija helikoptera je od aluminijuma sa čeličnim ojačanjima. Glavni rotor je dvokruki, sa dve elise.
Iran je kupio veliki broj helikoptera, koji su specijalni rađeni za Iran i koji se razlikuju od klasične verzije sa proširenim trupom. Iranci su pod palicom Šaha Reze Pahlavija bili na ivici da usvoje kompletnu serijsku proizvodnju letelice u Isfahanu gde se nalazi i helikopterska škola iranskog RV.
Usledila je Islamska revolucija i kraj labudove pesme. U početku iransci su imali veliki broj helikoptera i rezervnih delova. Međutim kako je vreme odmicalo broj operativnih helikoptera se smanjivao sa decenijama. Da bi sačuvali koliko toliko helikoptersku flotu Iranci su se okrenuli obrnutom inženjeringu i kopiranju delova. Međutim to nije boglo da spreči da letelice stare po 40 i više godina ne budu izbačene iz operativne upotrebe.
Od nekoliko stotina ovih helikoptera u 2024 godini ostalo je samo ukupno u RV Bell
214C (AB-214C), a u Mornarici 10 u verziji 10 Bell 212.
214C produžena verzija, a takođe prisutna su bili i helikopteri Mi-8 i Mi-17. Ostalo je nejasno zašto je tragično nastradali predsednik Rohani koristio upravo ostrale Bell 214 u salonskoj verziji.