ТВ ФРОНТ/РЕВИЈА ОБРАМБА
Због погоршања војно-политичке ситуације у Европи, руководство француске државе намерава да повећа издатке за одбрану. Предлаже се постепено повећање војног буџета. Први кораци у овом правцу су већ направљени, а коначни циљеви биће постигнути почетком наредне деценије. Претпоставља се да ће повећани буџет омогућити не само одржавање постојећег стања војске, већ и активније пренаоружавање.
Према садашњим плановима француске владе, у 2019-2025. години укупни издаци земље за одбрану требало би да износе 295 милијарди евра. Од тога је прошлогодишњи војни буџет изгубљено 51,5 милијарди евра, а ове године Министарство одбране ће добити добрих 55 милијарди евра.
Прошле године, у вези са дешавањима у Украјини, у Паризу су се поново чули предлози за повећање издатака за одбрану и јачање војске. Неко време се о овој теми само причало, али су се пре неколико месеци појавили конкретни предлози и планови, штавише, ове идеје је подржало највише руководство земље.
Тако је средином јануара ове године председник Емануел Макрон говорио о раду на „закону о војном програмирању” за период 2024-30. Једна од кључних одредби овог пројекта је повећање потрошње за потребе одбране – У овом периоду се очекује да ће укупна таква потрошња премашити 410 милијарди евра, што је за трећину више од буџета текућег планског периода (2019-25.) , а истовремено ће потрошња за одбрану достићи ниво од 2% БДП-а.
У наредних неколико месеци председничка администрација и војни ресор развили су конкретне планове, а о будућем закону се расправљало на различитим нивоима. Изнети су нови предлози, али и критике. Као резултат ових процеса, до сада је коначна верзија документа припремљена и достављена Скупштини. Пре неколико дана је објављено да је предлог закона без значајнијих измена одобрио доњи дом Законодавне скупштине, а за њега је гласала већина посланика. Супротно очекивањима и неким прогнозама, опозиција није одолела, сада ће буџет проћи кроз преостале инстанце, што ће трајати неколико недеља, а француски председник може да га одобри већ у јулу.
Већ у јануару ове године председник Макрон је навео главне циљеве и задатке због којих је планирано повећање буџета за одбрану. Генерално, реч је о модернизацији, реформи и трансформацији оружаних снага. Према његовим речима, војску је потребно ојачати и обновити и ускладити са актуелним и будућим захтевима, изазовима и претњама.
Према речима председника, француске оружане снаге треба да буду у стању да самостално изводе операције и акције у оквиру НАТО контингента. Неопходно је обезбедити могућност брзог распоређивања у иностранство група војника до 20.000 људи. Поред тога, потребно је обратити пажњу на структуре и средства која обезбеђују директан борбени рад. Конкретно, финансирање истраживања ће се повећати за 60%.
Французи ће обратити пажњу на развој технологије – планирају да попуне постојеће празнине и створе резерву за будућност. Тако се предлаже развој УАВ сфере, укључујући борбени рад, унапређење ПВО, развој потпуно нових компјутерских система итд. Генерални планови и предлози су разрађени и претворени у пуноправни предлог закона. Његови главни детаљи су недавно постали познати, а посебно је интересантна расподела увећаних средстава по различитим областима и делатностима.
Највећи део издвојеног новца, око 270 милијарди евра, биће намењен развоју и набавци новог наоружања и опреме, као и одржавању, поправци и модернизацији расположивог материјала. Још 16 милијарди евра биће издвојено за набавку муниције свих врста за све родове оружаних снага. Планира се модернизација стратешких нуклеарних снага; десетине милијарди биће потрошено укупно за ове намене.
Предвиђено је квантитативно и квалитативно унапређење процеса обуке кадрова. За ове намене биће издвојено додатних 20 милијарди евра. Као резултат тога, они ће ажурирати полигоне, набавити опрему за обуку и чешће изводити војне маневре. Поред тога, број резерви спремних за повратак у службу биће удвостручен.
Нацрт закона о буџету узима у обзир и карактеристике савремених претњи. То ће значајно повећати трошкове одржавања и рада Националне агенције за безбедност информационих система. Мораће да спроводи одбрамбене и, по свему судећи, офанзивне операције у сајбер простору.
За нешто даљу будућност планирано је још неколико пројеката. Тиме су рокови за израду и лансирање новог извиђачког сателита померени у скорије време – сада желе да га пусте у употребу најкасније до 2030. године, до истог датума планирају да реше питање изградње следећег авиона. носилац. Уколико ова идеја буде подржана, радови ће почети у наредном буџетском периоду – тридесетих година.Дакле, француске оружане снаге чекају не само повећање буџета, већ и потпуну реформу. Предлаже се унапређење организационе и кадровске структуре разних врста војника, амодернизацији њихове опреме и наоружања,
Највећи део будућег вишегодишњег буџета биће опредељен за набавку новог наоружања и опреме. Овај новац ће омогућити француском министарству одбране да заврши низ текућих програма набавке за модерне моделе, а затим изврши нове поруџбине. На пример, тренутно се купују нова оклопна возила Грифон и Јагуар за копнене снаге како би се заменила лака опрема постојећих типова. У 2024-2030. години наставиће се изградња и испорука оваквих оклопних возила, а плаћаће се из увећаног војног буџета.
Подсетимо се и амбициозних планова француске ратне морнарице, за чију реализацију је такође потребно много новца. Тако је већ у току серијска изградња вишенаменских нуклеарних подморница класе Баракуда – сада су у производњи четири такве подморнице. Све ће бити завршено и уведено у француску ратну флоту већ током новог буџетског периода. У овом периоду биће развијен и пројекат нове стратешке подморнице SNLE 3G.. Истовремено, програм изградње ових нуклеарних подморница вероватно ће већ бити уврштен у буџет за прву половину тридесетих година 21 века.
Планско наоружавање и креирање нових пројеката, међутим, може – као и други процеси војне модернизације – наићи на проблеме. У нови буџет је, дакле, око 30 милијарди евра урачунато само као компензација за инфлацију. Поред тога, планирани издаци не задовољавају потребе војске у набавци или надоградњи опреме.
Часопис Фореигн Полици израчунао је да ће чак и повећање буџета до 2030. године довести до смањења удела савремене технологије, а тиме и одговарајућег пада одбрамбених способности француских оружаних снага. Од октобра, 200 расположивих тенкова – упркос најновијој надоградњи – ће до краја деценије дочекати само њих 160. Број надограђених ловаца Рафале биће смањен са 220 на 178, а француска војска неће моћи да распоредити групу Рафале ловаца у иностранство, јер има потребних 20 хиљада људи на располагању само 15 хиљада.
Треба обратити пажњу и на финансијски део планова француске владе. Тренутно, привреда Француске и ЕУ у целини далеко је од најбољих времена и нема видљивих предуслова за позитивне промене. То значи да ће се француско руководство на средњи рок морати суочити са проблемом изналажења новца за финансирање одбране на планираном нивоу.
Због неповољних економских услова, Париз би могао ревидирати описане планове и војни буџет и смањити неке своје делове и повезане програме. Истовремено, потребан новац се може наћи и издвојити, али на рачун других области и индустрија. У ком правцу ће се Французи одлучити да штеде зарад амбициозне модернизације оружаних снага, велико је питање.
Тако је француско руководство испитало тренутно стање својих оружаних снага и сматрало да није сасвим прихватљиво, а сада планира да их реформише и модернизује. Да би се решили овакви проблеми, прво је припремљен нови нацрт војног буџета за наредних неколико година, који је већ у више наврата прошао разматрање. Буџет ће, по свој прилици, наредних недеља добити неопходну сагласност, а потписаће га и председник земље. Реализација нових планова почеће следеће године и трајаће до краја деценије. Време ће показати колико ће овај процес бити успешан. Већ сада је јасно, међутим, да он није имун на предвидљиве и неочекиване проблеме итд., што ће у најмању руку отежати реформу војске.