Taktički bombarder F-117 koji je svetsku ratnu slavu započeo u Panami 1989 i u operaciji Pustinjska oluja 1991, a okončao u NATO agresiji na SRJ 27. marta 1999 i dalje je aktivan 15 godina posle penzionisanja.
Naime, tri aviona F-117A raspoređeni su u bzi Nacionalne garde Dulth u Minesoti gde učestvuju u vojnoj vežbi “Severna Svetlost 2023”.
Severna Svetlost je inače jedna od sedam akreditovanij zajedničkih vežbi vazduhoplovnih jednica Nacionalnih gradi saveznih držva SAD koja se ove godine održava od 7. do 18. avgusta 2023.
Ovogdišnja vojne vežba je domaćin 60 letelica i 1.000 pripadnika koja okuplja jedinice Ratnog vazduhoplovstva, Jednice Nacionalne garde, mornaričke avijacije i marinskog vazduhoplovstva iz Arizone, Floride, Minestoe, Ohaja i Virdžinije da obezbede taktički nivo zajedničke obuke.
Cilj vojne vežbe je integracija lovaca četvrte i pete generacije, a fokus je obuka vazduhoplovnih jedinica kako bi se upotrebile za različite misije na državnom ili saveznom nivou, naovodi se na strnicama Nacionalne garde Vinskosin.
Fokus vežbi je suoprostavljanje svakom obliku ugrožavanja i blisku vazdušnu podršku u borbama sa visoko integrisanim sistemima protivvazduhoplovne odbrane, odnosno pretnji vauduh-vazduh i vazduh-zemlja, odnosno protivazduhoplovne misije, uništavanje protivvazduhoplovne odbrane (SEAD/DEAD) i misijama bliske vazduhoplovne podrške.
Pomenuta tri F-117 pripadaju esakdrili “Blek Džets” koji se baziraju na aerodromu Tonopah Test Range, a u Minesotu su stigli 4. avgusta 2023.
SAD i dalje, a to nije tajna koriste ove taktičke bombardere iako su zvanično pre 15 godina penzionisani. SAD koriste ove letelice kao simulatore protivničkih aviona i krstarećih raketa. Poslednja vežba na kojoj su učestvovali bil je na Aljasci. Inače glavna baza ovih aviona posle povlačenja je Tonopah Test Range (TTR) u Nevadi kada su prvi put viđeni 2014. godine nakon što se nekoliko video snimaka i fotografija već pojavilo na društvenim mrežama, američko vazduhoplovstvo je priznalo da je “Noćni soko” držan u skladištu „Tipe 1000“ u TTR-u, što je značilo da se letelica održavala do poziva u aktivnu službu. Pustinjski uslovi Nevade su savršeni za održavanje stelt mlaznjaka u netaknutim uslovima (zbog niskog nivoa vlažnosti, a samim tim i manje verovatnoće korozije), otuda razlog za upravljanje zagonetnim avionom iz TTR-a. u Nevadi. američko vazduhoplovstvo objavilo odluku da trajno povuče flotu, jednom zauvek. U stvari, „u skladu sa Zakonom o ovlašćenjima za nacionalnu odbranu iz 2017″, usvojenim 23. decembra 2017, Vazduhoplovstvo je saopštilo da će ukloniti četiri F-117 svake godine kako bi ih u potpunosti oslobodilo. Međutim, to se nije dogodilo, čak je se više letelica upotrebljavano, a F-117 su bili raspoređeni u nekoliko baza gde su izvodili obuku sa različitim letelicama u aktivnoj službi RV SAD i Mornarice.
U septembru 2022. godine, Centar za testiranje vazduhoplovnih snaga objavio je na osnovu zahteva Zahtev za informacijama (RFI) o mogućem 10-godišnjem ugovoru za usluge održavanja i logističke podrške za flotu F-117A na aerodromu TTR, priznajući da je američko ratno vazduhoplovstvo spremno da letelica zadrži u lethom stanju najmanje do 2034. godine.O tome koliko je F-117A operativno i dalje se ništa ne zna- Od januara 2023., od 59 izgrađenih F-117A, oko 45 F-117 je bilo u inventaru, sa više od 10 već predloženo za prenos u muzeje.