AZERBEJDŽAN DOBIO KINESKO-PAKISTANSKE LOVCE JF-17C THUNDER

Tokom trgovinske izložbe ADEX 2024 održane u Azerbejdžanu, u zemlji je zvanično predstavljen višenamenski avion JF-17C Thunder. U prezentaciji kampanje je učestvovao i predsednik Azerbejdžana Ilham Alijev koji je sedeo u kokpitu aviona Thunder.

CAC/PAC JF-17 Thunder/FC-1 Xiaolong („Žestoki zmaj“) je laki jednomotorni višenamenski borbeni avion 4,5 generacije koji su zajednički razvili Pakistanski avijacijski kompleks (PAC) i Chengdu Aircraft Corporation (CAC) iz Kina.

Razvoj aviona

Istraživanje i razvoj u okviru programa FC-1, koji je logičan nastavak programa Super 7, započeo je 1990. godine u SAS projektnom birou koji se nalazi u Čengduu. Glavni partner Kineza bio je ruski dizajnerski biro MiG. Oni su podelili svoj razvoj na lakom frontovom lovcu “33”, stvorenom 1970-1980. godine. Ovaj jednomotorni avion trebao je da dopuni teži lovac MiG-29 i popuni prazninu koju je avion MiG-21 oslobodio na izvoznom tržištu, ali je krajem osamdesetih godina prošlog veka. rad na avionu je „33” obustavljen.

Za pogon je izabran ruski motor RD-93, koji je modifikacija motora RD-33 instaliranog na lovcu MiG-29. Planirano je da se ovlada proizvodnjom RD-93 u Kini u fabrici LMC u Luojangu po ruskoj licenci.

U oktobru 1995. godine, navodno se očekivalo da Pakistan izabere zapadnu kompaniju do kraja godine da isporuči i integriše avioniku FC-1, za koju se očekivalo da će ući u proizvodnju do 1999. godine. Tražilo se da avionika uključuje radar, inercijalni navigacioni sistem, hed-ap displej i multifunkcionalne displeje. Konkurentne ponude stigle su od Thomson-CSF sa varijantom radarskog doplera višestrukog ciljanja(RDY), SAGEM sa paketom avionike sličnim onima koji se koriste u projektu nadogradnje ROSE, i Marconi Electronic Systems sa radarom Blue Hawk. Očekivalo se da će FIAR (sada SELEX Galileo) radar Grifo S7 biti izabran zbog povezanosti kompanije sa pakistanskim vazduhoplovnim snagama.

U februaru 1998. godine Pakistan i Kina potpisali su pismo o namerama koje pokriva razvoj avionske konstrukcije. Ruski Klimov je za lovca predložio verziju motora RD-33. U aprilu 1999. godine, južnoafrički Denel je predložio da se Super 7 naoruža raketom vazduh-vazduh za borbu van vizuelnog dometa (BVR) T-Darter, a ne prethodno najavljenom R-Darter. Prethodno, 1987. godine, Pratt & Whitney je projektu Super-7 ponudio tri opcije motora: PW1212, F404 i PW1216 sa lokalnom proizvodnjom u Kini ili Pakistanu. Rolls-Royce je ponudio svoj turboventilatorski motor RB199-127/128; ovaj plan je poništen 1989. godine.

Lovac je konstruisan i razvijen kao zamena za borbene avione četvrte generacije ++ treće generacije A-5C, F-7P/PG, Mirage III i Mirage V koji su trenutno u službi pakistanskog vazduhoplovstva . JF-17 se može koristiti za različite misije, uključujući presretanje iz vazduha, napad na površinske ciljeve, protivbrodsku borbu i vazdušno izviđanje. Pakistanska oznaka JF-17 je skraćenica za “Joint Fighter-17“, gde se “Joint Fighter” odnosi na pakistansko-kineski zajednički razvoj aviona, a “17” označava ono što pakistansko vazduhoplovstvo veruje da je naslednik aviona F-16.

Pakistanski JF-17 u formaciji© Shutterstock/rehan waheed

Kineska oznaka “FC-1” znači “Fighter China-1”. JF-17S može da koristi različita oružja, uključujući kineske, ruske, američke i evropske rakete vazduh-vazduh, rakete vazduh-zemlja, protivbrodske rakete, navođene i nevođene bombe, a avion ima ugrađen dvocevni automatski top GŠ-23-2 kalibra 23 mm. Avion je opremljen turboventilatorskim motorom Guizhou WS-13 kineske proizvodnje ili Klimov RD-93 sa naknadnim sagorevanjem ruske proizvodnje, što je prva proizvodna serija. Lovac dostiže maksimalnu brzinu od 1,6 maha (1.700 km/h) na visini od 11.000 metara. JF-17 je okosnica pakistanskih vazduhoplovnih snaga, dopunjuje Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon po znatno manjoj ceni., Avion JF-17 u varijasnti Block II košta 25 miliona dolara. Ova lovac je ušao u službu pakistanskih vazduhoplovnih snaga u februaru 2010. godine.

Pakistanska priča

Malo serijska proizvodnja ovog lovca počela je u Kini u junu 2006. godine. Prva dva aviona ove proizvodnje isporučena su pakistanskim vazduhoplovnim snagama 2. marta 2007. godine i prvi let u Pakistanu izvela su 10. marta. Borbeni avioni su učestvovali u vazdušnom prikazu 23. marta 2007. godone, u okviru vojne parade u Islamabadu na „Dan nezavisnosti Pakistana“. Do marta 2008. godine, isporučeno je još šest aviona. Oni su prošli opsežna testiranja u letu i procenu performansi od strane pakistanskih vazduhoplovnih snaga. Još dva proizvodna aviona isporučena su iz Kine 2009. godine, a prvi avion pakistanske proizvodnje isporučen je pakistanskim vazduhoplovnim snagama na zvaničnoj ceremoniji 23. novembra 2009. godine.

Dana 18. februara 2010. godine, prva eskadrila JF-17, 26. eskadrila crnih paukova (Black Spiders), zvanično je primljena u sastav pakistanskih vazduhoplovnih snaga sa početnim brojem od 14 lovaca. Ovi avioni su prvi put učestvovali u antiterorističkoj operaciji u Južnom Vaziristanu, tokom koje su procenjene različite vrste naoružanja. Učestvovali su u vežbi pakistanskih vazduhoplovnih snagaHigh Mark 2010 od 29. aprila iste godine, a takođe su korišćeni u vežbi Blue Force za napad na kopnene ciljeve preciznim oružjem vazduh-zemlja.

Dana 11. aprila 2011. održana je ceremonija restruktuiranja 26. eskadrile Crni pauci, tokom koje je navedeno da je JF-17 „unapredio operativne koncepte pakistanskih vazduhoplovnih snaga“. Šef vazduhoplovstva Rao Kamar Sulejman je zatim izvestio o završetku prenaoružavanja 26. eskadrile i naoružavanjem 16. eskadrile novim JF-17 Thunder. On je takođe zahvalio Kinezima „na doprinosu i podršci u postizanju tehnološkog iskora u stvaranju ove letelice“.

Tokom operacije Zarb-e-Azb 2014-2016. godine, borbeni avioni JF-17 su često korišćeni za izvođenje vazdušnih napada na skrovišta organizacije TTP, ubivši stotine terorista. U septembru 2015. godine, 2. eskadrila, zadužena za napad na pomorske ciljeve, naoružana je avionima JF-17, zamenivši stare F-7. Avioni 16. eskadrila Crni panter su 19. juna 2017. godine oborili iransku bespilotnu letelicu koja je delovala u pakistanskom regionu Pandšir. U februaru 2019. godine, lovci pakistanskih vazduhoplovnih snaga JF-17 učestvovali su u uzvratnim vazdušnim udarima Pakistana na Indiju, tokom kojih su dva aviona Thunder iz 16. eskadrile napala kopnene ciljeve u Indiji koristeći bombe Mk. 83 REK. Prema izveštajima, lovac MiG-21 indijskog vazduhoplovstva takođe je oborio lovac JF-17. Jedan od pakistanskih JF-17, oborio je indijski MiG-21 Bizon.

Od marta 2021. godine, avioni JF-17 su u službi sa sedam borbenih eskadrila pakistanskih vazduhoplovnih snaga baziranih u pet vazdušnih baza.

Azerbejdžanski aranžman

Informacije o kupovini lakih višenamenskih lovaca JF-17S Block III pojavile su se u februaru ove godine, a nedavno su se pojavili izveštaji o zabeleženim letovima JF-17S Block III iznad Azerbejdžana. Ceremonije u ADEX konačno potvrđuju informacije o kupovini. Kako je tada izvestio Azernews, azerbejdžansko vazduhoplovstvo je kupilo 24 aviona, oružje i paket za obuku za iznos od 1,6 milijardi dolara.

Još u januaru 2008. godine Azerbejdžan je započeo pregovore sa Pakistanom o mogućoj prodaji ovog lovca Azerbejdžanu. U 2015. godini, azerbejdžansko vazduhoplovstvo je pregovaralo sa Kinom za nekoliko desetina JF-17, koji koštaju oko 16-18 miliona američkih dolara svaki. Oružane snage Pakistana su 2018. godine aktivno razgovarale o vojnoj i odbrambenoj saradnji sa Azerbejdžanom, što je dovelo do toga da ovi drugi izrazi interesovanje za kupovinu lovca JF-17S Thunder. U decembru 2018. godine, nezavisna azerbejdžanska novinska agencija Turan izvestila je da se privode kraju pregovori između Azerbejdžana i Pakistana o kupovini borbenih avionaJF-17S Block II. Azerbejdžan je u decembru 2019. godine, s obzirom na vojnu saradnju sa Pakistanom, izrazio interesovanje za kupovinu lovaca-bombardera JF-17S Thunder.

Dana 22. februara 2024. godine objavljeno je da je Azerbejdžan potpisao ugovor sa Pakistanom vredan 1,6 milijardi dolara za kupovinu neodređenog broja višenamenskih borbenih aviona JF-17S Block III za azerbejdžansko vazduhoplovstvo, uključujući lovce jednosede, avione za obuku i municiju.

Državni mediji Azerbejdžana su 25. septembra 2024. preneli da je lovac JF-17S Block III predstavljen predsedniku Azerbejdžana u okviru izložbe Adex 2024 i da su „letelice već uključene u arsenal azerbejdžanskog vazduhoplovstva”.

Ovo je najveći izvozni uspeh ovog aviona do sada, koji je takođe prodat: Mjanmaru (16 primeraka), Nigeriji (3) i verovatno Iraku (12 aviona). Najveći kupac ovog aviona ostaje Pakistan, koji je naručio ukupno 188 aviona. Međutim, ugovor sa pakistanskim ratnim vazduhoplovstvom sada je skoro u potpunosti ispunjen, kao i ugovori sa ratnim vazduhoplovstvom Mjanmara i Nigerije. Ova situacija će zahtevati dalje poridžbine iz Pakistana, koji je nedavno odlučio da kupi teže kineske lovce J-10. U ovoj situaciji su potrebne sztane porudžbine za liniju proizvodnje aviona, a azerbejdžanski ugovor je veoma važan i prestižan zbog relativno povoljnih izgleda za budućnost.

O JF-17S Block III ukratko

JF-17S Block III je najnovija verzija aviona Thunder, sa radarom sa aktivnim elektronskim skeniranim (AESA) i sposobnošću da koristi precizno navođenu municiju vazduh-zemlja velikog dometa, kao i kineske rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa PL-12. Lovac, čija je cena nekada iznosila 25 miliona američkih dolara po avionu, i dalje je veoma isplativ. Njegov dizajn je nastao u Narodnoj Republici Kini 1990-ih i ranih 2000-ih. Na kraju je dobio izvoznu oznaku FC-1 kineski lovac-1). Kina nikada nije kupila ovaj avion, fokusirajući se na uspeh ambicioznijeg projekta aviona 4. generacije J-10 (kao i klonova porodice Su-27, odnosno J-11, J-15 i J-16) .

„…prva serija lovaca JF-17C Block-III iz Pakistana počela je da ulazi u azerbejdžansko vazduhoplovstvo.Azerbejdžan i Pakistan su potpisali ugovor u vrednosti od 1,6 milijardi dolara za prodaju neodređenog broja aviona koji uključuju turske podsisteme kao što su uređaji za navođenje ASELPOD“,izvestilo je izdanje TurkishCentury od 25. septembra 2024. godine .

Međutim, licenca je prodata Pakistanu, koji trenutno proizvodi više od 50 odsto delova aviona i krila za JF-17 (pakistanska oznaka), a takođe ih sklapa u svojim fabrikama sa izvoznim pravima.

Za Azerbejdžan je kupovina 24 JF-17S Block III takođe veliki događaj. Trenutno zemlja ima dve eskadrile borbenih aviona sa ukupno 36 aviona. Od toga: jednu lovaca MiG-29 i jednu jurišnu sa borbenim avionima Su-25. Ipak, najbolji dani ovih aviona, posebno MiG-29, su iza nas. Štaviše, neki od njih su mogli biti uništeni tokom popravke u Lavovu kao rezultat raketnog napada ruskih Vazdušno-kosmičkih snaga.

U poređenju sa postojećim modelima u vazdušnim snagama Azerbejdžana,JF-17S je univerzalna platforma, pošto je višenamenska i ima mnogo veće mogućnosti zahvaljujući naprednijem radaru, avionici, elektronici i mogućnosti korišćenja tehnički napredno precizno vođeno naoružanje. Ovi avioni su takođe mnogo jeftiniji za korišćenje. Čini se da će Azerbejdžan na kraju formirati dve borbene eskadrile od po 12 aviona ili jednu veću eskadrilu sa 24 aviona.

Baku u budućnosti planira i kupovinu borbenih aviona 5. generacije, a biće konkurencija između dva pretendenta: Kine sa J-31 i Turske koja traži kupce za avione Kaan.

Jedan komentar na “AZERBEJDŽAN DOBIO KINESKO-PAKISTANSKE LOVCE JF-17C THUNDER

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *