Vlada SAD ima za cilj da nabavi 2.456 borbenih aviona F-35 Lightning II za svoje vazduhoplovstvo, marince i mornaricu, što predstavlja ogroman napor da se modernizuju i unaprede sposobnosti svog vazdušnog borbenog potencijala.
Ova cifra je uključena u izveštaj koji je objavio Lockheed Martin, proizvođač ovog borbenog aviona pete generacije, u januaru, u kojem se ponavlja da ovaj ambiciozni plan nabavke ostaje srž programa F-35, koji nastavlja da napreduje sa solidnim brojkama proizvodnje, novim međunarodnim obavezama i integracijom najsavremenijih tehnologija.Cilj od 2.456 aviona odražava dugoročnu strategiju Ministarstva odbrane SAD da zameni zastarele flote novom generacijom, višenamenskim stelt lovcima-bombarderima sposobnim da savladaju i pretnje koje su bliske i asimetrične. Program obuhvata proizvodnju tri osnovne varijante aviona, a to su modeli F-35A, F-35B i F-35C, dizajnirani da zadovolje specifične potrebe Vazduhoplovstva ili USAF (Vazduhoplovnih snaga Sjedinjenih Država), Korpusa marinaca SAD ili USMC i Mornarice SAD US Navy.
Ovaj ambiciozni plan osigurava da ova tri vida Oružanih snaga SAD zadrže tehnološku prednost nad najsavremenijim razvojem Kine i Rusije u slučaju konvencionalnog rata, bilo da rade od konvencionalnih aerodroma (F-35A) do nosača aviona (F-35C) ili amfibijskih jurišnih brodova (F-35B).
Do kraja 2024. godine, program F-35 je isporučio 1.102 aviona u ova tri vida oružanih snaga SAD i više međunarodnih kupaca. Od toga, 797 su bile varijante F-35A za USAF, 203 su bile varijante F-35B za USMC, a 102 su bile varijante F-35S za američku mornaricu/USMC.
Ove isporuke su svedočanstvo stalnog napretka programa ka ispunjenju njegovog cilja nabavke. Sa proizvodnim cevovodom od 408 aviona, Lockheed Martin je i dalje u dobroj poziciji da nastavi sa isporukom ovog potencijalno velikog projekta.
USAF se nada da će zameniti sve svoje veterane F-16 Fighting Falcon i F-15C Eagle, koji su u službi decenijama. USMC je, sa svoje strane, prihvatio jedinstvene mogućnosti F-35B, varijante za kratko uzletanje i vertikalno sletanje (STOVL- Short Take Off and Vertical Landing) koja omogućava veću fleksibilnost u raspoređivanju i operacijama sa amfibijskih jurišnih brodova, prednjih operativnih baza i nepripremljenih aerodroma.
Američka mornarica i USMC nabavka varijante F-35S baziranog na nosaču takođe igra ključnu ulogu u poboljšanju projekcije vazdušne snage sa mora, pošto F-35S nudi stelt sposobnosti, domet i napredne senzore bez premca u pomorskoj avijaciji.
Ispunjavanje cilja nabavke vlade SAD je potkrepljeno napretkom u tehnološkim nadogradnjama i povećanom proizvodnjom. Program F-35 nastavlja da integriše nove mogućnosti, kao što je TR-3 (Technology Refresh 3), koji poboljšavaju avioniku, senzore i mogućnosti obrade podataka borbenog aviona. Primena ovih napretka obezbeđuje da F-35 ostane na čelu aviona koji su sposobni za stelt i više namena, omogućavajući mu da obavlja širok spektar misija od prikupljanja obaveštajnih podataka i bliske vazdušne podrške do vazdušne superiornosti i jurišnih misija.
Globalna saga
Pored domaćih nabavki, program F-35 je privukao značajno međunarodno interesovanje, sa 20 zemalja koje su već imale ili se formalno obavezale da će nabaviti borbeni avion. Ovi međunarodni sporazumi ne samo da jačaju poziciju F-35 kao najvećeg svetskog lovca-bombardera pete generacije, već takođe igraju ključnu ulogu u pomaganju američkoj vladi da ispuni svoje ciljeve nabavke. Kroz sporazume o stranoj vojnoj prodaji (FMS), savezničke zemlje kao što su Ujedinjeno Kraljevstvo, Japan i Izrael, između ostalih, pridružile su se programu, dodajući avione u sastav svojih vazduhoplovnih flota i podržavajući nastavak razvoja sposobnosti aviona.
Dok je američki cilj nabavke 2.456 F-35 monumentalan zadatak, kontinuirani napredak programa naglašava njegovu dugoročnu održivost. Lockheed Martin, blisko sarađujući sa Zajedničkom programskom kancelarijom (JPO), dosledno je demonstrirao svoju sposobnost da ispuni obaveze, postižući prekretnice u proizvodnji i isporuci uprkos izazovima u vezi sa upravljanjem troškovima, inflacijom i prekidima u lancu snabdevanja. Kontinuirano širenje proizvodnih linija F-35, uključujući nove objekte za završnu montažu pored postojećeg u Fort Vortu, Teksas, i održavanje/održavanje, biće od ključnog značaja za osiguravanje da se program može proširiti kako bi zadovoljio veliku potražnju kako američkih vojnih ogranaka tako i međunarodnih partnera.
Sve veće globalno prisustvo ovog aviona, u kombinaciji sa tehnološkim napretkom i povećanom proizvodnjom, pozicionira F-35 kao nezamenljivu imovinu za američke i savezničke snage. Štaviše, uz nastavak planiranih ulaganja u održavanje i modernizaciju, avion će ostati na čelu savremene vojne avijacije, pružajući neuporedive sposobnosti u budućim sukobima i strateškim izazovima.
hehehehhhee
…
a rusija za to vreme napravila 8 komata onih njihovih paketa, tako nekako, suhoji pakeit…
Da, sve dođe na naplatu pa će i za ovu prevaru račun biti strašno visok. Naime, pritiskaee drugih da kupuju tvoj proizvod pa hvaljenje tim dostignućem ne bi bilo bez loših posledica i da je u pitanju putničko vozilo. Za borbeni avion posledice će biti strašne, možda i katastrofalne. Ako danas, nakon par decenija i preko hiljadu milijardi utrošenog novca čak ni oružane snage SAD nisu sposobne da održe operativni sposobnim ni 50% tih letelica onda imamo problem! Avion ima osrednje mogućnosti, enormnu cenu nabavke i neodrživi cenu upotrebe. Zatvoriti oči pred te tri činjenice je naprosto vrsta ludila. Potom, osloniti se na to da to bude ne baš jedini ali svakako avion oslonac vazduhoplovne moći je već put u sigurnu katastrofu. Počev od one narodne “Ne sva jaja u jednu korpu” pa do činjenice da se svakoj stvari nađe protiv-mera širok je raspon varijanti ali su ishodi uvek loši po onoga ko to ignoriše. Postavlja se pitanje kako su upali u to stanje? Moguće su bar dva osnovna uzroka i oni se zovu rasizam i pohlepa. Dakle, rasista misli da je toliko nadmoćan nad drugim da taj drugi nikako ne može napraviti nešto bolje od njega ma šta činio. Pohlepa je dovela do toga, da su ovi željni zarade po svaku cenu uništili svaki suprotan pristup i mišljenje. I zamislite koliko je protivnicima olakšan posao. U rsto da traže rešenja kako se suprotstaviti različitim tipovima aviona sada znaju da je dovoljno naći “protiv igru” za taj jedan. Naravno da će se potruditi da to učine i naravno da će uspeti. Srećom po čovečanstvo!
F-35 je neviđena prevara kojom se melezi preko Atlantika bogate na račun svojih vazala iz nato-a.
Ta letelica može da dejstvuje samo tamo gde nema pvo sistema u Palestini i Libanu i to da ne bude preterano suvo, da nema vlage, velike hladnoće i velike vrućine, i da bude vedro bez oblaka jer je bilo slučajeva da si padali zbog munja i gromova. Kada bude uspešno učestvovao u borbama gde se suočava sa svim mogućim izazovima i pretnjama, da se dokaže na delu, onda neka ga hvale i nude. Tako je i f-117 bio čudo stelt tehnologije, pravio lom nad Irakom, da bi na kraju završio u Srpskom blatu i povučen iz upotrebe, na delu je ucena i prodaja na silu.
Poput tenkova i određene vrste aviona idu u prošlost, dolazi vreme raketnog naoružalja a avioni će služiti samo za lansiranje raketa sa velike i bezbedne daljine a tada nije važno dali je avion stelt ili ne …
Bilo bi pristojno da ga završe pre nego puste serijsku proizvodnju.