ТУРСКА РАЗМИШЉА ДА АМЕРИЧКЕ Ф-4 ФАНТОМЕ ЗАМЕНИ СА КИНЕСКО-ПАКИСТАНСКИМ ЈФ-17

FOTO: Shutterstock

Турским мукама са борбеним авионима као да нема краја.

Прво је Анкара због куповине руског ПВО система S-400 Тријумф избачена из пројекта ловца 5. генерације F-35, затим је уследила блокада Шведске и Финске, па благо отопљавање и нада да ће Турска добити утешно F-16 Viper, а када је и то постало неизвесно решење је било у куповини половних Eurofighter 2000 Typhoon, па су Немци уложили вето због оштрих речи које је турски председник Реџеп Тајип Ердоган упутио Израелу због бомбардовања Газе.

Судећи према натписима турских медија, да би се заменила застарела флота ловаца F-4 Fantom, одлучено је да се Анкара окрене Пекингу и Исламабаду и набави љихов првенац JF-17 Thunder Block 3 који полако осваја Блиски исток.

Наиме Анкара планира да управо Фантоме замени са JF-17 Thunder Block 3 . У озбиљан прилог у корист овог авиона наводно иде и то што је ова летелица опремљена електроником турских произвођача, а прилагођен је и за лансирање турских ракета ваздух-земља.

Пошто изгледа неће бити реално о догледно време добити нове F-16 Viper, па и Eurofighter 2000 Typhoon, а ловци попут Rafala i Gripena недостижан сан изгледа једино решење је била куповина и окретање кинеско-пакистанској сарадњи. Оно што представља највећи проблем јесте што ова летелица није по стадардима НАТО пакта иако је могуће да носи ракете ваздух-ваздух и земља -ваздух то ће бити прелазно решење до 2034 када би турски ловац 5. генерације КААН требао да постане оперативан.

JF-17 Thunder је описан као вишенаменски борбени авион. Коначна монтажа и масовна производња JF-17 врши се у Пакистану, при чему се 58% оквира авиона производи овде, а преосталих 42% у Кини.

Постоји неколико производних варијанти JF-17. 

JF-17 Thunder Block 1 је једноседна варијанта, која је почела да се производи у Кини 2006. и у Пакистану 2007. године. Опремљен је ракетом ваздух-ваздух PL-5Е II, ракетом ваздух-ваздух SD-10 и противбродском ракетом C-802АК.

Верзија JF-17 Thunder Block 2 са једним седиштем, која је почела да се производи 2013. JF-17B Thunder Block је варијанта са два седишта која је први пут полетела 2017. године и започела масовну производњу у 2018. Има више улога, укључујући обуку за конверзију и обуку водећих бораца, као и могућности копненог напада и извиђања.

JF-17 Thunder Block 3, је фактички надоградња старије верзије JF-17A Block II, а модернизација летелице се огледа 1000+ TRM AESA радар KLJ-7A са могућношћу откривања цињева на даљинама од 150-220 км. Уградња heads up display који се користи на ловцу 5. генерације Ј-20, нови дисплеј на пилотској кациги за праћење лета ракете, исти HMDCS користи се и на ловцу Ј-20. напредни IR и UV систем за упозорење о приближавњу ракета ваздух-ваздух, спољни и унутрашњи сензори ради утврђивање јасне ситуације у и око летелице, нове ракете ваздух-ваздух великог домета , 3- осни FBW систем, побољшана фузија сензора, интегрисане, умрежене и са подацима повезане могућности извођење ваздушних операција, нови кокпит, повећан капацитет носивости и више подвесних тачака за оружУкупна тежина летелице износи 13.607 кг.

У конструкцији летелице уграђено је више компзитних материјала, летелицаи ма мању тежину, на спољне тачке могуће је окачити ракете и друга убојна средсдства до тежине 5 кг. Борбени долет летелице је 1.450 км, а максимални долет 2.500 км. Авион остварује максималну брзини од 1,7 маха и максимални палфон лета је 17.000 метара.

PAC JF-17 Th under Block III задржале су идентичан руски мотор као и претходне верзије ове летелице РД-93, док су кинески мотори виших перформанси тренутно у различитим фазама тестирања и предвиђа се замена на свим верзијама овог авиона

Комбинацијом ракета дугог домета PL-10 HOBS и PL-15 VLRAAM са AESA радаром, као и уграђеним пакетом за електронско ратовање покриће сваки деом модерног ваздушног ратовања.

Комплетан авион се производи у пакистанским погонима и како га произвођачи означавају представља летелицу која је спремна да одговори на све изазове ратова и сукоба у региону.