ТУПОЉЕВ ТУ-142 ПОНОВО ЛЕТИ НАД СЕВЕРОМ ЕВРОПЕ У ТРАГАЊУ ЗА НАТО ПОДМОРНИЦАМА

Foto Shutterstock/ Andrey Kryuchenko

Руска војска крајем фебруара 2024. покренула је поново летеове противподморничких авиона Тупољев 142 после дужег времена.

Први летови били су активирани у фебруару када су морнарички патролни авиони ТУ-124 кренули у патролне летове над Северним морским путем . Авиони су летели северном морском границом Русије од Мурманска до Владивостока.

Нови корак начињен је 29. фебруара 2024 када су се два морнаричка патролна авиона појавила и у Норвешком мору први пут после дугог времена.

Ово је било први пут да је Русија на крајњем северу почела да осматра активности НАТО пакта и деловање њихових подморничарских капацитета.

ТУ-142 је заправо морнаричка верзија руског стратешког бомбардера ТУ-95 који користи углавном ратна морнарица у Северној и Пацифичкој флоти. По нато номеклатури носи ознаку „Беар-Ф/Ј“. Ради се о авиону за дуге патролне летове над великим океанским пространствима.

Последњи примерци израђени су били пре тачно 30 година, односно 1994. година 20 века. Према последњим информацијама у оперативној употреби остала су 24 авиона овог типа.

Авион је био модернизован од када носи ознаку ТУ-142 М3.

Ова летелица је заправо прерађени стратешки бомбардер дугог длоета Ту-95. Осим предњег дела летелице модификација се односила и на уклањање бомболука. У тај простор било је смештено капљичасто кућиште осматрачког радара типа Успех -1А који на откривене циљеве на мору може да наводи противбродске ракете које су лансиране са бродова и авиона.

Укупно је у периоду од 1971. до 1994 било израђено 58 авиона који су се разликовали по могућностима уграђене електорнике. Тако су постојале верзије МР и МЗ.

Верзија МЗ се сматра једном од најопремљенијих. Ова летелица има систем „Коршун Н“ радар који има кружну зону осматрања од 360 степени, детектор магнетних аномалија „Ладога“, систем акустичних плутача „Заречје“, показиваче тактичке ситуације и рачунар.

Од наоружања ТУ-124МР има торпеда АТ-2М калибра 533 мм, ракетна торпеда АПР-2 и дубинске бомбе: КАБ-250Л, ПЛАБ 250-120. Модификоване верзије могу да носе и противподморничку ракету Х-35У које се каче на подвесне спољне носаче испод крила. Летелица може да носи укупно осам ракета по четири са сваке стране крила.

Од осталог наоружања ТУ-124МЗ има у репној труели уграђен један двоцевни топ ГШ калибра 23 мм.

Оно по чему је ТУ-142МЗ познат јесте летећи релеј, односно извлачива антена која излази из репа летелица, односно, антена је причвршћена на сајли дугој 2.500 м. Антена је ниских фреквенција и служи за успостављање везе са зароњеном подморницом.

Оно по чему је ова летелица позната јесу и авионски мотори типа Кузњецов НК-12МП јачине 15.000 коњских снага. ТУ-124МЗ има укупно четири мотора по два са сваке стране крила. Сваки мотор покрећу по две четворокраке контраротирајуће елисе које имају пречник 5,6 м.

Тактичко технички подаци за ТУ-124МЗ

Димензије: дужина 53,07 м, висина 13,3 м, размах крила 50,04 м

Маса: празне летелице 91.800 кг, максимална 185.000 кг

Погон: четири турбоелисна мотора Кузњецов НК-12МП јачине 15.000 коњских снага.

Брзина: максимална 855 км/х крстарећа брзина 735 км/х

Долет максимални: 12.000км

Време трајања лета са једном допуном летелице у ваздуху 17 часова