СКАНДИНАВСКО ПРИСЛУШНО ОКО БАЛТИКА: ШВЕДСКИ АВАКСИ И ЛЕТЕЛИЦЕ ЗА ЕЛЕКТРОНСКИ РАТ У ОСМАТРАЊУ РУСКЕ ВОЈСКЕ

Editorial credit: Ivan Cholakov/Shutterstock.com

Андреј Млакар

Краљевина Шведска постала је 32. чланица НАТО пакта са чиме је после две године окончана агонија да ли ће или неће бити чланица Северноатланске алијансе. Међутим, још пре рата Шведска је почела да партиципира са НАТО чланицама у осматрачким летовина над истоком Европе и над Балтиком.

Посебан фокус је био на руској ексклави Калињинград и зони Балтичког мора који је део Руске Федерације као и осматрање границе Финске са Русијом све до крањег севера и тромеђе Норвешке, Финске и Русије.

Шведска је у НАТО арсенал унела специјализоване летелице и то: 2 летелице Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) за електронско извиђање и праћење комуникација и 3 летелице за рано откривањем упозоравање и навођење (AWACS) и то 3 летелице: 1 S-100B Argus и 2 верзије S-100D Argus.

Зона коју су преузеле шведске летелице за праћење електронских комуникација је руска ексклава Калињинград – граница са Белорусијом за прикупљање обавештајних података СИГИНТ, којима се анализира комуникације и електронски сигнали.

Главни задатак шведских посада је прикупаљање обавештајних података о руским војним активностима у региону.

Шведска је своје осматрачке активности зоне Балтика почела интензивно да врши уочи рата у Украјини пре свега праћењем комуникација и кретања јединица уз саму руско-украјинску границу, као и Белорусију.

Шведски АваксиS100B/D Argus

S100B/D Argus је авион за рано упозорење и контролу, који је ушао у службу шведског ваздухопловства 1997. S100B Argus је летелица која је настала из цивилног авиона Saab 340B, који је направио Saab Aircraft, са радаром „Erieie“ компаније  Saab Microvave Sistems.

За шведско S100B/D произведено је шест летелица од којих је оперативно остало 3. Прве серије ових летелица биле су премљена радаром за рано упозорење, док су две имале транспортне задатке у мирнодопским условима, а у ратним су претварани у летеће радарске станице. У јулу 2006, Saab је добио уговор за надоградњу два авиона S100B шведског ваздухопловства за мисије надзора и за распоређивање у мултинационалним операцијама.

Два надограђена авиона, SAAB 340 АЕВ-300, испоручена су Оружаним снагама Шведске у априлу 2009. године и носе ознаку D Argus.

Просечна брзина летелице у патролној мисији износи 300 км/х и одвија се на висинама од 2.000 до 6.000 метара у зависности од параметара мисије.

„Радар може да открије борбене авионе на домету од 350 км. Летелицу покрећу мотори GE CT-9B.

FSR 890 Fligburen radar

Заснован је на бочном радару (SLAR) компаније Ericsson Microvave Sistems. Erieie SLAR је пулсни доплеров радар дугог домета, опремљен фиксним активним фазним антенским решеткама, чији се режим рада креће од 2 GHz до 4 GHz. Антенска јединица дужине 9 метара и тежине 900 кг постављена је на горњи део трупа и даје авиону препознатљив изглед.

Радар Erieie обезбеђује покривеност од 360° са оптималним перформансама преко азимуталних сектора од 150° са сваке стране авиона. Радар може да открије борбене авионе на даљини од 350 км у условима јаког непријатељског електронског ратовања. Систем Erieie има пуну интероперабилност са командним системима противваздушне одбране НАТО-а. Главна кабина је опремљена пакетом мултифункционалних радних станица за три оператера на радару, контролу операцијама које се изводе на копну. Авион има безбедни говорни дата-линк комуникациони пакет са HF и VHF / UHF  везама. V / UHF даталинк ради на 4.800 bps. Главни одељак за авионику је инсталиран одмах иза кокпита.

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) ELINT/SIGINT

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) је летелица за електронско извиђање и праћење комуникација. Шведско РВ располаже са две летелице овог типа .

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) има главни задатак да спроводи праћење радио сигнала и комуникација над зоном осматрања. Ради се о модификацији пословног авиона Gulfstream G4 S.

У њему је монтирана електронска опрема тежине три тоне. Максимална брзина летелице је 900 км на час.

Шведско РВ користи ове летелице као мобилни извиђачки центар који прати електронске комуникације. Главни задатак S 102 B је техничко извиђање и праћење сигнала. База за ове летелице налазе се у Малмеу одакле је руска ексклава Калињинград најближа и до ње има 547 km