РУСКИ АВИОНИ ТАКТИЧКЕ АВИЈАЦИЈЕ, ПОТЕНЦИЈАЛНИ НОСАЧИ БОМБИ ФАБ-3000 СА УМПК

Foto: Министерство обороны Российской Федерации

Приредио: Данко Боројевић

У материјалу Изводљивост употребе стратешких, далекометних и транспортних авиона као носача ФАБ-3000 са УМПК, као потенцијални носачи ових бомби наводе се Ту-160(М), Ту-95МС (МСМ), Ту- 22М3 (М3М) док су разматрани и транспортни авиони ИЛ-76. Међутим, као носачи ових бомби разматрани су и авиони тактичке односно фронтовске авијације.

Узимајући у обзир масу и димензије ФАБ-3000-54 (у даљем тексту ФАБ-3000), посебно у комбинацији са УМПК, избор можда није посебно велики, међутим, постоје опције. Према отвореним изворима, ловцу-бомбардеру Су-34 предвиђена је улога носача ФАБ-3000 са УМПК, али почећемо не од њега, већ од авиона МиГ-31К.

МИГ-31К

Да, управо би МиГ-31К потенцијално могао да постане носач ФАБ-3000 са УМПК, јер је ова летелица већ прилагођена за лансирање хиперсоничне ракете комплекса Кинжал, чија маса прелази четири тоне, а пречник јој је 1,2 метра. За поређење, маса ФАБ-3000 је око три тоне, а пречник је 1 метар. Постоји само пристојна маргина у смислу масе и димензија за УМПК.

Foto: Министерство обороны Российской Федерации

Предност МиГ-31К је његова способност да убрза до великих брзина, што ће омогућити да се ФАБ-3000 са УМПК баци на веће растојање, колико то дозвољава снага дизајна УМПК.

Постоје и недостаци – МиГ-31К је, судећи по тврдњама пилота, много теже контролисати од авиона породице Су-27. Могуће је да се овај недостатак може надокнадити високоспецијализованом обуком пилота, усмереном на решавање само једног задатка – коришћењем УМПК.

Поред тога, авиони МиГ-31 се више не производе – испоставило се да је то „необновљив ресурс“, међутим, и овде су могуће опције. Постоје и разматрања могућност враћања из складишта било ког приземљеног авиона, на пример, ловаца МиГ-25 и МиГ-31, ако су и даље у одговарајућем техничком стању, и претварања у високо специјализоване носаче ваздушних бомби са УМПК. Међутим, то је мало вероватно.

СУ-34 (М)

Претпоставка о могућности коришћења ФАБ-3000 са УМПК из авиона Су-34(М) заснива се на информацијама о могућој употреби хиперсоничних ракета комплекса Кинжал са овог авиона, слично ономе што се сада дешава са МиГ-31К.

Министерство обороны Российской Федерации

И поред тога што ова способност тренутно није реализована за Су-34, може се претпоставити да сама разрада овог питања потенцијално говори о способности Су-34 да носи наоружање такве масе и димензија. Као што је већ речено, димензије и маса ФАБ-3000 су знатно мање од ракете Кинжал, па је питање које ће димензије и масу имати УМПК за ову авио-бомбу.

Генерално, максимална носивост Су-34 је импресивних 12,5 тона, а са 100% пуњења горива – 10,4 тоне, што потенцијално омогућава да Су-34 може да носи два ФАБ-3000 са УМПК, али је мало вероватно да постојеће подкрилне јединице које могу да издрже такву масу без модификација.

Теоретски, за Су-34 би могло да се направи нешто попут „корзета“, односно одређеног држача причвршћеног за све носаче или делове носача за вешање наоружања и равномерно распоређеног терета од две ФАБ-3000 са УМПК преко укључених носача. Наравно, овде се поставља пуно питања, на пример, да ли је могуће направити један држач који ће користити и носаче испод трупа, а да не омета рад крилне механизације и извлачење/увлачење стајног трапа. ? Како ће то утицати на аеродинамику авиона?

Министерство обороны Российской Федерации
Foto: http://pro-samolet.ru/blog-pro-samolet/339-zvo-has-adopted-front-line-bombers-su34

Или ће бити довољно комбиновање носача испод крила? Могуће је да нема смисла користити парове спољних носача због минималног оптерећења које се на њих може ставити – онда би се на самим УМПК могла имплементирати могућност причвршћивања на два унутрашња подкрилна носача?

С друге стране, Су-34 је способан да носи две ПТБ-3000 на подкрилним носачима– сходно томе, да ли је могуће да је потребно само мало више „добити” носивост за УМПК?

Foto: Министерство обороны Российской Федерации

Постоје слике Су-34 са три ПТБ-3000 – питање је да ли су празни или пуни?

Бројни извори говоре о изузетно ограниченој управљивости Су-34 када је прикључен на два ПТБ-3000. Највероватније ће постављање једне или два ФАБ-3000 са УМПК такође негативно утицати на способност маневрисања Су-34. Међутим, максимална претња авиону највероватније настаје након испуштања терета, после чега ће му се маневарска способност „вратити“ и може да предузме све потребне маневре да избегне противничке нападе.

СУ-24М

Као и Су-34, фронтовски бомбардер Су-24 може да носи два ПТБ-3000, његова укупна носивост је до 7 тона. Овај авион дефинитивно може да носи три ФАБ-1500, а могуће је да ће моћи у две ФАБ-3000 са УМПК али после одређених модификација. Питање је пре сврсисходности, на крају крајева, доба ових авиона се ближи крају.

Министерство обороны Российской Федерации

СУ-30СМ И СУ-35С

У материјалу Лекције специјалне војне операције: мултифункционални системи наоружања треба да допуњују високо специјализована борбена возила, аутор је разматрао могућност развоја и производње поједностављених, високо специјализованих верзија савремених, масовно произведених борбених авиона, као што су Су-35С или МиГ- 35. На пример, такве машине би се могле користити посебно за бацање ваздушних бомби са УМПК.

Министерство обороны Российской Федерации

када се ради по координатама, према претходно извиђаним циљевима, авионима није потребна никаква сложена авионика, а њен трошак може бити значајан део цене борбеног возила. Поједностављене, високо специјализоване модификације борбених авиона, на пример, конвенционални Су-35С и Су-30СМ, могле би да буду јефтиније, да се производе брже иу већим количинама, пилоти за њих би могли да прођу убрзану обуку у циљу решавања једног, али важног задатка – ваздушне бомбе за масовну употребу са УМПК.

Поред тога, смањење масе авиона због напуштања дела авионике потенцијално би омогућило јачање конструкције авиона, на пример, како би се повећао број бомби калибра 250, 500 и 1500 килограма које могу истовремено да испуне. користити, опремљен са УМПК, или да обезбеди могућност коришћења ФАБ-3000 са УМПК.

РЕЗИМЕ

У овом тренутку, највероватније, не постоје тактички авиони који би могли да користе ФАБ-3000 са УМПК без модификација. Истовремено, након модификације, ловци-бомбардери МиГ-31К и Су-34 (М) потенцијално би могли да добију ову способност. Доведена је у питање могућност и изводљивост модификација како би се обезбедила могућност употребе ФАБ-3000 са УМПК са фронталних бомбардера Су-24М.

Истовремено, може се размотрити стварање поједностављених, високо специјализованих верзија серијски произведених савремених борбених авиона Су-35С и Су-30СМ (конвенционално Су-35У и Су-30СМУ) са додатно ојачаним оквиром авиона, што ће им омогућити да користи повећан број ваздушних бомби са УМПК, а такође ће обезбедити могућност примене ФАБ-3000 са УМПК.