РУСИЈА ОБОРИЛА ЈЕДАН ОД ПОСЛЕДЊИХ УКРАЈИНСКИХ ЛОВАЦА СУ-27: ЗАШТО СУ ОВИ БИВШИ СОВЈЕТСКИ АВИОНИ ТОЛИКО ВАЖНИ ЗА КИЈЕВ?

Міністерство оборони України

Пише: Данко Боројевић

Министарство одбране Русије је 1. јануара известило да је противваздушна одбрана земље оборила један од високо цењених ловаца украјинског ваздухопловства Су-27 Flanker, који се сматрају далеко најспособнијим борбеним авионима у инвентару Кијева.

У извештају нсведеног министарства стоји: „Руска ПВО оборила је авион Су-27 украјинског ратног ваздухопловства у близини насеља Великоалександровка у Дњепропетровској области. Током протеклог дана пресретнуто је 16 ракета HIMARS и шест ракета Ураган“, саопштило је министарство. Додаје се да је уништено 46 украјинских дронова у Харковској, Луганској, Доњецкој и Херсонској области“.

Када је реч о губитку ловца Су-27, исти је уследео после више извештаја о озбиљним губицима за украјински ескадрилски састав лаких ловаца МиГ-29 у октобру – са десетодневним интензивним ваздушним нападима од 13. до 23. октобра када су руске снаге обориле 17 авиона. Иако су обарања авиона МиГ-29 била уобичајена, извештаји о томе да су Су-27 учествовали у борбама у било ком својству били су малобројни, посебно након првих месеци 2022. године када су учествовали у више ваздушних борби са руским ловцима.

Міністерство оборони України

Ипак треба знати, да је Су-27 развијен као много тежи и бољи пандан лаком ловцу МиГ-29 који је ушао у наоружање 1984. године, две године после уласка ловцан МиГ-29 у совјетско наоружање. Током совјетске ере користили су га само СССР и Кина због свог елитног статуса. Дакле, док је Украјина била у могућности да прими десетине МиГ-29 из читавог бившег Варшавског пакта, са бившим клијентима из доба хладног рата сада интегрисаним у НАТО и снажно подржавајући ратне напоре Кијева, Су-27, за разлику од тога, није био у наоружању бивших чланица Варшавског уговора, садашњих чланица НАТО.

Міністерство оборони України

И док су се новопридошле чланице Алијансе, ради своје усклађености, решавале старе совјетске технике укључујући и ловце МиГ-29, исте су у својој комбинацији учиниле ловац Су-27 најтраженијом робом, које више нема.

О квалитети овог ловца писао је и Military Watch Magazine, наводећи следеће: „Иако овај ловац користи застарели радар Н001 Меч и застарелу авионику из осамдесетих година прошлог века, његова „свест о ситуацији“ (могућност реалне процене о стању ситуације у борби) је и даље далеко супериорнија у односу на МиГ-29 и F-16 који ће бити испоручени од стране земаља чланица НАТО касније током године“.

Су-27 су се такође показали корисним као носачи за низ нових крстарећих ракета које је испоручио Запад, као што је британска Storm Shadow, која користи веома високу издржљивост авиона. С обзиром да је Су-27 у великој мери надмашио модерне руске ловачке класе у свим аспектима његових перформанси ваздух-ваздух, способност ударања руских копнених циљева помоћу таквих ракета омогућила је совјетским авионима да наставе да доприносе операцијама украјинског ратног ваздухопловства, истовремено минимизирајући ризик од ангажовања“.

Міністерство оборони України

Осим тога треба нагласити да је, аутономност авиона је подржана и одговарајућом опремом која може, али то није неопходно, да користи информације земаљских, ваздушних или сателитских осматрачких објеката. Наиме, Су-27 се пред лет „нахрани“ информацијама, горивом и ракетама и дејствује потпуно самостално, без употребе било каквих комуникација (ако је то потребно).

Распадом Совјетског Савеза, на територији Украјине затекло се око 70 ловаца Су-27. У тренутку избијања рата у Украјини, иста је располагала са 34 ловца Су-27 у саставу 39. и 831. бригаде. Према документованим губицима авиона за 2022. годину, наводи се податак да је Украјина изгубила 13 авиона Су-27 услед разних узрока. Сад се према неким проценама у Украјини налази око двадесетак ових авиона.