Недавно су британски обавештајци када су говорили о ратним дешавањима на полуострву Крим имали занимљива запажања да је тренутно најангажованији део Црноморске флоте њихово ваздухопловство, док су навнодн сви бродови и подморнице после недавног ракетног удара на суви док после тешког оштећења десантног брода “Минск” и подморнице “Ростов на Дону” пребачено у Новоросијск на источној страни Црног мора.
Британци су у својој обавештајној процени навели да ваздухопловство Црноморске флоте користи у јуришно-бомбардерским задацима Су-24 са којим бомбардују Змијско острво, сада базу и исходишну тачку за украјинске операције на Црном мору, ловце СУ-27 и МиГ-29 у ловачким задацима и лову на дронове.
Међутим британски војни обавештајци су навели и да руска Црноморска флота масовно користи противподморничке летелице амфибије Беријев Б-12.
Наиме, ради се о вишенаменској летелици амфибији која се користи подједанко за противподморничке задатке тако и за извиђање. Од ескалације рата на Црном мору септембра 2023. ове летелице које датирају из времена Совјетског Савеза добиле су нови задатак.
Према писању западних медија, основни задатак постало је откривање кретања беспосадних површинских пловила, које су у последње време задале велику главобољу Црноморској флоти.
Да би зауставили операције беспосаднбих површинских дронова западни медији тврде да је уочено полетање амфибија Be-12 Chayka -Галеб (НАТО номеклатура Mail) у питању је турбоелисан амфибија намењена за за противподморничке и поморске патроле, а сада и поморске беспилотне летелице.
Ангажовање је посебно уочено после напада на руски танкер и неколико патролних бродова руске моранрице. Сада управо Беријев Б-12 лете на истуреним зонама и осматрају површину у потрази за површинским дроновима. Заправо нека вртста истуреног осматрања и јављања само из ваздуха.
Бе-12 Бериев тренутно су стационирани у ваздухопловној бази Кача на Криму
Оно што се зна о овом авиону јесте да је полетео први пут 1960. године. Настао је као пројекат ваздухопловне фабрике Беријев на захтев Совјетске морнарице за летелицом намењењној осматрању и противподморничкој борби. Израђено је око 100 летелица од којих су само Северна и Црноморска флота имале у наоружању ове летелице амфибије. Оно што је интересантно јесте да ниједна летелица није извезена ни у једну инострану земљу. Појављивали су се 1960-тих година над Медитераном са египатским ознакама, али се радило о деташману совјетске морнарице у тој земљи док је трајала идила у односима са Москвом. Ваздухопловства Црноморске и Северне флоте користили су ове летелице у комбинацији са Илљушином ИЛ-38 у противподморничким операцијама. Многи су средином 1980-тих доживели надградњу увођењем нових сонара и радара који омогућују лаку претрагу у словима сложене тактичке ситуације на мору, као и непогодних временских услова.
Године 2018. руска морнарица је одлучила да удахне нови живот овим старим авионима. Модернизација је опремила Бе-12 потпуно новим системом нишањења и модерним наоружањем. Упркос томе што су најстарији авиони који су још увек у употреби у оквиру руских оружаних снага, унапређени Бе-12 радикално је побољшао извиђачке способности Русије против непријатељских подморница путем хидроакустичких, радарских и магнетних система за детекцију (откривање). Авион је наоружан савременим противподморничким торпедима и дубинским бомбама.Количина корисног терета је са 3.000 код првих верзија повећана на 5.023 кг.
Авион може да лети брзином већом од 500 км/х и има резерву горива која омогућава мисије у дужини од 4.000 км или у трајању од неколико сати.
Тактичко технички подаци за Беријв Бе-12
Намена: Вишенаменски авион за рано откривање
Посада: 4 до 9 чланова у зависности од мисије
Димензије: дужина 30,17 м; распон крила 29,71 м, висина 7 м
Тежина: празан 20.000 кг, максимална 29.450 кг
Мотор: два турбоелсина мотора Ivchenko AI-20D сваки 4.190 коњских снага
Максимална брзина: 610 км/х
Оперативна висина лета 11.280 м, максимални радијус лета: 4.000 км, оперативни радијус 1.300 км