Андреј Млакар
Министарство одбране Руске Федерације и Генералштаб у складу са одлукама руског председника Владимира Путина донело је одуку о томе да се форира Дњепарска флотила која ће патролиратиреком Дњепар од ушћа у Црно море до горњег тока тренутно до Запорожја.
После Украјине, која је недавно одлучила да фромира Дњепарску флотилу, то је учинила сада и Русија и формирала снаге за чување ове реке.
Упућени указују да је Дњепарска флотила увод у стварање и Дунавске флотиле, која је постојала у време Совјетског Савеза и имала поприличнојаку флоту чију окосницу чинили су решни оклопни чамци класе Шмељ са топом калибра 76 мм који је био скинут са амфибијског тенка ПТ-76.
Река Дњепар је друга величина река после Волге на просотру некадашњег Совјетског Савеза. Извире на Валдајској висоравни, а улива се у Црно море. Дужина реке Дњепар јр 2.285 км, а површина слива 504.000 квадратних километара. Дњепар је плован на скоро 2.000 км. Са својим притокама и пловним каналима представља основу речног транспорта у Украјини. Најважнија пристаништа на Дњепру су: Моглијев, Кијев, Дњепропетровск, Запорожје и Херсон
Од почетка рата у Украјини руска војска интензивно је користила чамце за патролу реком Дњепар у делу који је контролисала Русија. Претпоставка је да ће за такву мисију Русија користити две врсте пловила: брзе чамце Мангуста и Раптор.
Патролни чамци Мангуста
Означени су и као Projekat 12150 изграђени у бродоградилишту Вимпел а корисници су руска ратна морнарица и граничне службе ФСБ и Царина. Рускавојска их од пролећа 2022 користе за патролне задатке уз реку Дњепар и пребацивање извиђача у дубину украјинске територије.
Брзи патролни чамци настали су као пројекат 2011. године у конструкторском бироу Алмаз. План је предвиђао да се направи брод пројектован за деловање у приобалним подручјима, лукама, рекама, језерима на различитим задацима, пре свега у патролирању.
Градња је почела у бродоградилишту Вимпел. Овај тип чамаца у руској номеклатури познат је и као Пројект 12150 Мангуст за Ратну морнарицу Руске Федерације, гранчну службу ФСБ и Царинску службу Руске Федерације.
Прво пловило поринуто је јуна 2013. године, а друго јула исте године. Наручилац и први корисник је била Гранична служба, која делује у склопу Федералне службе безбедности.
Оба чамца испитана су за употребу на мору и рекама и када су прошли са успехом сва испитивања на терену уврштени су у оперативну употребу. Због своје велике брзине, ови чамци се користе у мисијама трагања и спасавања, медицинску евакуацију, али и превоз спасилачких тимова, пружање медицинске помоћи. Ова пловила могу бити опремљена лаком ронилачком опремом.
Труп чамца израђен је у облику слова В који би у комбинацији са јаким бродским моторима омогућиле велике брзине и одличну управљивост.
Како је наведено у проспектима чамац производи јако малу буку, а у трупу брода распоред просторија испод палубе омогућава применом савремених маетијала у градњи одличне услове за боравак и рад посаде. Доста је уређено на климатизацији у кабини и командном мосту.
Тактичко технички подаци брзог чамца Мангуста
Димензије: дужина 19,45 м; ширина: 4,4 м, газ празног поливила 1,6 м, а пуног 2,2 м, депласман 27,2 т
Погон: два дизел мотора МТУ 10В2000М93 који покрећу два пропелера АСД -14 Арнесон. Опционо нуди се и руски бродски дизел мотор Звезда М470К. Оба мотора имају јачину 3.000 КС. Струју на броду ствара дизел генератор јачине 26кВ
Максимална брзина 50 човорова (96 км/х)
Брзина крстарења 36 чворова (50 км/х)
Максимални радијус кретрања је 410 наутичких миља.
Максимални капацитет горива 2000 л; воде 290 л што му обезбеђује аутономију до два дана.
Посада: 3-6 члановаНаоружање: топ КПВТ 14,5 мм или један 12,7 мм Управа монтиран на даљински управљиву станицу типа КОРД монтирану на постољу, један или два аутоматска бацача граната АГС-17 Пламја калибра 30 мм, противронилачки бацач граната ДП-64 и два преносна ПВО система типа Игла.
Од остале опреме ова брза пловила имају интегрисани навигациони систем, навигациони радар, ехосондер, жиро компас и магентни компас КМ69-М2.
Корисници:
Балтичка флота 13 пловила, Црноморска флора 26. Иначе ова флота руске морнарице прва два примерка у оперативну употребу добила је 2016. и 2019. године. У пацифичкој флоти је 11 пловила, а у Каспијској флотили 11. Података о томе колико их има у граничној служби ФСБ и Царини нема.
Брзи патролни чамац Раптор
Русија је почетком 2010 године од Шведске купила неколико брзих патролних чамаца ЦБ 90 од којих је касније настала класа Раптор. За сад није познато да ли је Русија купила лиценцу за ове брзе патролне чамце или су то радили на своју руку. Ова пловила по први пут у јавности у наоружању руске морнарице виђени су луци Тартус 2015. године. Прво пловило поринуто је било 2013. године.
Брзи патролни чамци класе Раптор су пројектовани и израђени у бородоградилишту Пела у Санкт Петербургу. Овај брод добио је руску ознаку Пројект 03160, док по НАТО класификацији носи ознаку Раптор.
Ови брзи чамци намењени су за широки спектар задатака од патролирања, потраге и спасавања, до извођења мањих десаната на обалу, као и пребацивање диверзантских једница, и саботажу.
Овим брзим патролним чамцима може да се превезе до 20 поморских диверзаната и припадника морнаричке пешадије.
Борбене могућности овог брзог патролног чамца демонстриране су биле септембра 2013. До 2015. године Русија је набавила прву серију од осам патролних чамаца, од којих су четири постала оперативна 2014. године, а преостала четири су испоручена до краја 2015. Сви су распоређени у састав Црноморске флоте и распоређени су на Криму, а део је ангажован и у Сирији у луци Латакија.
Ове чамце добила је и Каспијска флотила.
Новембра 2020. руска морнарица наручила је чак 17 додтаних пловила.
Посаде брзог патролог чамца Раптор прошле су вишестепену обуку у Заједничком центру за обуку Ратне морнарице Русије у Санкт Петербургу.
Државни пријемни одбор потписао је акт о пријему патролног чамца у марту 2015, а чамац је ушао у састав Црноморске флоте Руске морнарице у августу. 2015.
Тактичко технички подаци брзог патролног чамца пројекта 03160
Патролни чамац Пројекта 03160 има два члана посаде и 22 припадника морнаричке пешадије или припадника морнаричког елемнта СПЕЦНАЗ
Димензије: дужина 17 м, ширина 4м, висина 3,5м и газ од 0,9м.
Погон: У ове брзе патролне чамце уграђен је дизел мотор јачине 2.000 КС
Максимална брзина је 50 чворова
Радијус кретања 100 наутичких миља (160 км) од места базирања
Пловило има посебну кабину за смештај поморских диверзаната, ронилаца, спасилачких тимова, која се прилагођава у зависности од намене. Чамац је опремљен са модерним навигационим системима, комуникационим уређајима, радарима и радио уређајима.
Чамци Пројекта 03160 имају на корито од стаклопластике имају постављену додоатну оклопну заштиту у виду плоча, које су постављене на труп пловила и обезбеђују ниво 5 и 5А заштите од метака.. Прозори на кабини су од непробојног стакла дебљине 39 мм и нуде балистичку заштиту за путнике од аутоматског оружја.
Наоружање
Чамац је опремљен даљински управљаном борбеном станицом станицом која има уграђен мотраљез КПВТ калибра 14,5 мм. Даљински управљива борбена станица је жиростаблисана у две осе и има електро-оптички осматрачки модул, који циљеве на води октрива на даљинама до 3.000 м
На крми су постављена два носача за ношење митраљеза 6П41 Печенег калибра 7,62 мм домета 1.500 метара и брзину ватре између 600 и 800 метака у минути.
Чамац је се може користити у приобалним водама, ушћима река и мореузима и дању и ноћу.. али и у сложеним метеоролошким условима.