Средином октобра месеца прошле године у светским медијима појавила се информација да је за длаку био избегнут инцидент изнад Црног Мора када је руски борбени авион СУ-27 СМ испалио две ракете које су пуком срећом промашили британски извиђач РЦ-135 РАФ-а који иначе често лети у мисијама осматрања Крима.
Британски BBC скоро годину дана касније покушао је да расветли шта се то тачно догодило изнад Црног Мора.
У свом истраживању овај британски медији наводи да је руски пилот Су-27 покушао заправо да обори РАФ-ов РЦ-135 јер је веровао да има дозволу за обарање и да је прва ракета промашила, а не да се лансирала самоинцијативно због техничког квара ко се тврдило прво.
Министарство одбране Велике Британије, које је тад водио још сад већ бивши министар одбране Бен Волас, прихватио је званично објашњење Москве, али како наводи BBC три висока западна одбрамбена извора који имају сазнања о инциденту рекли су за BBC да руске комуникације које је пресрео авион РАФ РЦ-135 дају сасвим другачији приказ од објављене званичне верзије.
Авион РАФ-а – са посадом од 30 људи летео је над Црним морем у међународном ваздушном простору 29. септембра прошле године када је наишао на два руска борбена авиона СУ-27.
Пресретнута комуникација показује да је један од руских пилота мислио да је добио дозволу да гађа британски авион, након двосмислене команде руске земаљске станице.
Међутим, други руски пилот није. Он је приговарао и псовао свог пратиоца када је испалио први пројектил.
Међутим, Министарство одбране за сада неће објавити детаље тих комуникација.
Одговарајући на ова нова открића, портпарол МО је рекао: „Наша намера је увек била да заштитимо безбедност наших операција, избегнемо непотребну ескалацију и обавестимо јавност и међународну заједницу.
Шта се заиста догодило
Док су се два руска СУ-27 приближавала шпијунском авиону РАФ-а, добили су комуникацију од контролора земаљске станице.
Један западни извор рекао је за BBC да су речи које су руски пилоти примили значиле „имате мету“.
Овај двосмислен језик један од руских пилота протумачио је као дозволу за обарање летелице.
Руски пилот је лансирао ракету ваздух-ваздух, која није успела да се захвати циљ, речено је BBC– у. То је био промашај, а не квар.
Извори из одбране рекли су BBC да је тада избио свађа између два руска пилота.
Пилот другог СУ-27 није мислио да су добили дозволу да пуцају.
Кажу да је опсовао свог друга, заправо га питајући шта мисли да ради.
Ипак, први пилот је ипак испалио још једну ракету.
Речено нам је да је друга ракета једноставно пала са крила – што сугерише да је оружје или покварено или да је лансирање прекинуто.
Десило се оно што је Министарство одбране Велике Британије реклоТри недеље касније, влада Велике Британије је потврдила да се инцидент догодио – након што је објашњење руског Министарства одбране назвало “технички квар”.
У изјави посланицима 20. октобра, тадашњи министар одбране Бен Волас назвао је то “потенцијално опасним ангажманом”.
Али он је прихватио руско објашњење, рекавши: „Ми не сматрамо да овај инцидент представља намерну ескалацију од стране Руса, а наша анализа се слаже да је до њега дошло због квара“.
Међутим, тајно цурење обавештајних података открило је да је америчка војска говорила о томе шта се догодило оштрије.
У низу докумената, које је на интернету објавио амерички ваздухопловац Џек Тејсера, исти инцидент је описан као “скоро обарање”.
„Инцидент је био далеко озбиљнији него што је првобитно приказан и могао је да представља чин рата“, пише Њујорк тајмс.
Према речима два америчка одбрамбена званичника, наводи лист, руски пилот је погрешно протумачио наређење са земље.
Руски пилот „који је закачио британски авион, пуцао је, али пројектил није био добро лансиран“.
Лист је такође цитирао неименованог америчког одбрамбеног званичника који је инцидент описао “као заиста застрашујући”.
Као одговор на процурели извештај о “скоро обарању”, Министарство одбране Велике Британије је издало још једно саопштење које је додало више магле него јасноће.
Министарство одбране је тврдило да је „значајан део садржаја ових извештаја [из докумената] неистинит, изманипулисан или обоје“.
Зашто тајност?
“Можда постоји неколико разлога зашто је Министарство одбране Велике Британије оклевало да да све детаље. Прво, УК не би желела да објави обим свог прикупљања обавештајних података и детаље пресретнутих комуникација. Што је још важније, ниједна страна није желела ескалацију – ону која би потенцијално могла да увуче чланицу НАТО-а у војну конфронтацију са Русијом. Али инцидент још једном показује како једна грешка и погрешна процена једног појединца могу изазвати шири сукоб”, пише BBC.
Министарство одбране је за BBC рекло да је „овај инцидент оштар подсетник на потенцијалне последице Путиновог варварског напада
“Ово није први пут да је безобзирни руски пилот гађао НАТО авион у међународном ваздушном простору. У марту раније ове године, руски авион је оборио америчку беспилотну беспилотну летелицу, која је такође летела изнад Црног мора. У том инциденту руски пилот је награђен медаљом, али већина стручњака се слаже да је то била срећа, а не вештина или расуђивање. Упркос скором обарању, РАФ је наставио да спроводи надзорне летове изнад Црног мора – сведочанство храбрости посада које су за длаку избегле катастрофу.
Од инцидента, ове надзорне летове РАФ-а пратили су борбени авиони Тајфун наоружани пројектилима ваздух-ваздух.
.