Оборен украјински Су-27: Ненадокнадива штета за украјинско ратно ваздухопловство

У понедељак, 8. децембра 2025. године, украјинско Ратно ваздухопловство издало је саопштење о смрти искусног пилота ловца Су-27, потпуковника Јевгенија Виталијевича Иванова, током извршавања борбеног задатка на источном делу фронта. Инцидент се догодио око поднева, а околности се истражују, док руско Министарство одбране сутрадан, 9. децембра, званично потврдило да су њихове Ваздушно-космичке снаге (ВКС) обориле украјински Су-27. Ово је још један болан ударац за украјинско ваздухопловство у контексту нараслог интензитета ваздушних сукоба.

Шта се десило?

Према саопштењу украјинског Ратног ваздухопловства, потпуковник Иванов, виши навигатор 39. тактичке авијацијске бригаде, погинуо је док је обављао борбени задатак на авиону Су-27 у источном сектору линије фронта. ,,У подне 8. децембра 2025. године, на истоку, приликом извршавања борбеног задатка на авиону Су-27, погинуо је потпуковник Јевгениј Виталијевич Иванов”, наведено је у званичном саопштењу на друштвеним мрежама. Детаљи мисије нису прецизирани, а истрага је у току. Украјинске снаге нису потврдиле узрок пада авиона, али су изразиле дубоко саучешће породици и колегама пилота.

Руско Министарство одбране, у свом дневном извештају од 9. децембра, потврдило је да су руске ваздушне снаге обориле Су-27 украјинског ратног ваздухопловства. Према саопштењу објављеном на Телеграм каналу, ,,руске ваздухопловне снаге обориле су авион Су-27 који је припадао украјинском ратном ваздухопловству”. Руски извори наводе да су системи противваздушне одбране истовремено уништили и једну вођену авионску бомбу, 13 пројектила из америчког система HIMARS и 280 беспилотних летелица. Није прецизирано да ли је обарање резултат директног ваздушног сукоба или дејства ПВО, али се помиње могући покушај пресретања руског Су-34 од стране украјинског ловца, након чега га је наводно оборио пратећи Су-35 ракетом дугог домета.

Овај инцидент долази у време када руске снаге појачавају ваздушне операције, укључујући ударе на украјинске војно-индустријске и енергетске објекте. Према руском Министарству, у претходна 24 сата изведени су удари на 142 локације, користећи оперативно-тактичку авијацију, јуришне дронове, ракете и артиљерију. Наводно, ови напади су усмерени искључиво на војне и енергетске циљеве, без угрожавања цивилне инфраструктуре.

Контекст губитака у ваздуху

Ово је 19. потврђени губитак Су-27 у украјинском ваздухопловству од почетка рата пуног обима фебруара 2022. године, према отвореним изворима и анализама. Украјина је наследила 74 Су-27 из совјетског периода, али је тренутно у служби вероватно само 12-23 оперативна, због одржавања, губитака и недостатка резервних делова. За разлику од МиГ-29, за које постоје донатори међу савезницима, Су-27 нема сличну подршку, што чини овај тип авиона све рањивијим.

Пилот Иванов није једина жртва у ваздушним борбама. Само у последњих неколико месеци, украјинско ваздухопловство изгубило је неколико пилота, укључујући мајора Сергија Бондара на МиГ-29 у августу током слетања. Од почетка рата, преко сто хиљада беспилотних летелица је уништено са обе стране, а ваздушна надмоћ Русије се појачава захваљујући бројнијој флоти и напредним ПВО системима.

Шира слика конфликта

Истовремено са ваздушним дејствима, руске снаге пријављују напредовање на земљи. Група снага ,,Восток” наводно је ослободила село Остапивке у Дњепропетровској области, док су јединице ,,Дњепар” поразиле украјинске механизоване бригаде у Новоандријевки, Лукјанивки (Запорожје) и Никољску (Херсон). Украјинска страна, са друге стране, извештава о одбијању 164 напада у последња 24 сата, са фокусом на Покровски сектор, где су руске снаге изгубиле око 90 војника.

У међународном контексту, украјински председник Володимир Зеленски недавно се састао са лидерима Француске, Немачке и Велике Британије у Лондону, тражећи додатну подршку за преговоре о миру под покровитељством САД. Међутим, ваздушни губици попут овог подсећају на хитност јачања украјинског ваздушног простора, посебно са доласком F-16 и других западних ловаца.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *