Како у пракси изгледају капацитети руске производње стратешке авијације и зашто је напад на фабрику био значајан? О томе пише украјинско издање Defensse Express.
Већ су се појавили извештаји да су у ноћи 20. јануара 2025. године беспилотне летелице камиказе великог домета украјинских одбрамбених снага напале Казанско удружење за производњу авиона (KAPO), које производи стратешке бомбардере Ту-22М3 и Ту-160.
Тренутно, подаци отворених извора потврђују само чињеницу напада беспилотних летелица на ово постројење. Међутим, само ово чини кључним да се испита тренутна руска производња нових бомбардера Ту-22М3 и Ту-160, јер налази откривају помало парадоксалну слику.
За почетак, Русија тренутно није у стању да од нуле производи потпуно нове бомбардере Ту-160 и Ту-22М3. За склапање онога што је званично означено као „нови“ авиони ових типова, Руси су приморани да користе авионске делове из совјетског доба који се већ неколико деценија налазе у радионицама KAPO. У терминологији “руске пропаганде“, овај процес се сада назива „репродукција“.
Парадокс је у томе што се Министарство одбране Русије сада нада да ће сва четири Ту-160М, од којих сваки може да носи 12 крстарећих ракета, ући у састав Ваздушно-космичких снага Русије до најмање 2025. године — упркос чињеници да су сва четири авиона првобитно била планирана за испоруку у 2023. године.
Ово указује на значајне проблеме са моторима и уграђеним системима ових бомбардера. Као резултат тога, KAPO може формално да представи наручене Ту-160М, али ови носачи ракета остају неупотребљиви за своју намену. Њихова једина практична употреба до сада је била као позадина Путинове пропагандне посете Казанском ваздухопловном постројењу у фебруару 2024. године.
Исход је прилично разоткривајући – највише два од шест авиона коришћена су као донатори резервних делова или за изградњу модернизованог оквира авиона Ту-22М3М, што је јавно објављено у марту 2023. године.
Још је чуднија прича о модернизованим бомбардерима Ту-22М3М. Руси су први авион ове варијанте избацили 2018. године, други у марту 2022. године, и тиме се завршава листа доступних бомбардера овог типа. Ипак, то није спречило руководство KAPO да крајем 2023. године објави још увек неиспуњени план за уградњу сонди за допуну горива на све оперативне Ту-22М у Ваздушно-космичким снагама Русије.
Када се процењује значај Казанског ваздухопловног комбината и важност напада на овај објекат, истиче се једна кључна чињеница – ово је једно од највећих предузећа у војној одбрамбеној индустрији Русије, запошљава чак 8.500 људи.
Џабе сеирите. Као и увек до сада, Руси ће и ово решити. Уосталом, и са оним што сада имају нико им ништа не може ма колико се западњаци и њихови пубертетски заљубљени фанови бусали у груди у њиховим “анализама”.