Kako u praksi izgledaju kapaciteti ruske proizvodnje strateške avijacije i zašto je napad na fabriku bio značajan? O tome piše ukrajinsko izdanje Defensse Express.
Već su se pojavili izveštaji da su u noći 20. januara 2025. godine bespilotne letelice kamikaze velikog dometa ukrajinskih odbrambenih snaga napale Kazansko udruženje za proizvodnju aviona (KAPO), koje proizvodi strateške bombardere Tu-22M3 i Tu-160.
Trenutno, podaci otvorenih izvora potvrđuju samo činjenicu napada bespilotnih letelica na ovo postrojenje. Međutim, samo ovo čini ključnim da se ispita trenutna ruska proizvodnja novih bombardera Tu-22M3 i Tu-160, jer nalazi otkrivaju pomalo paradoksalnu sliku.
Za početak, Rusija trenutno nije u stanju da od nule proizvodi potpuno nove bombardere Tu-160 i Tu-22M3. Za sklapanje onoga što je zvanično označeno kao „novi“ avioni ovih tipova, Rusi su primorani da koriste avionske delove iz sovjetskog doba koji se već nekoliko decenija nalaze u radionicama KAPO. U terminologiji “ruske propagande“, ovaj proces se sada naziva „reprodukcija“.
Paradoks je u tome što se Ministarstvo odbrane Rusije sada nada da će sva četiri Tu-160M, od kojih svaki može da nosi 12 krstarećih raketa, ući u sastav Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije do najmanje 2025. godine — uprkos činjenici da su sva četiri aviona prvobitno bila planirana za isporuku u 2023. godine.
Ovo ukazuje na značajne probleme sa motorima i ugrađenim sistemima ovih bombardera. Kao rezultat toga, KAPO može formalno da predstavi naručene Tu-160M, ali ovi nosači raketa ostaju neupotrebljivi za svoju namenu. Njihova jedina praktična upotreba do sada je bila kao pozadina Putinove propagandne posete Kazanskom vazduhoplovnom postrojenju u februaru 2024. godine.
Što se tiče Tu-22M3, situacija je još rečitija. Satelitski snimci od pre februara 2022. godine pokazali su da je šest aviona Tu-22M3 bilo uskladišteno u otvorenom skladištu u avio fabrici u Kazanju, čekajući motore i elektroniku. Između 2012. i 2021. godine, KAPO i Ministarstvo odbrane Rusije vodili su besplodne pregovore o potencijalnom radu na ovim avionima.
Ishod je prilično razotkrivajući – najviše dva od šest aviona korišćena su kao donatori rezervnih delova ili za izgradnju modernizovanog okvira aviona Tu-22M3M, što je javno objavljeno u martu 2023. godine.
Još je čudnija priča o modernizovanim bombarderima Tu-22M3M. Rusi su prvi avion ove varijante izbacili 2018. godine, drugi u martu 2022. godine, i time se završava lista dostupnih bombardera ovog tipa. Ipak, to nije sprečilo rukovodstvo KAPO da krajem 2023. godine objavi još uvek neispunjeni plan za ugradnju sondi za dopunu goriva na sve operativne Tu-22M u Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije.
Kada se procenjuje značaj Kazanskog vazduhoplovnog kombinata i važnost napada na ovaj objekat, ističe se jedna ključna činjenica – ovo je jedno od najvećih preduzeća u vojnoj odbrambenoj industriji Rusije, zapošljava čak 8.500 ljudi.
Džabe seirite. Kao i uvek do sada, Rusi će i ovo rešiti. Uostalom, i sa onim što sada imaju niko im ništa ne može ma koliko se zapadnjaci i njihovi pubertetski zaljubljeni fanovi busali u grudi u njihovim “analizama”.