Током посете, Зеленски је имао прилику да се упозна са могућностима Gripena, док је Кристерсон истакао да је ово „први корак ка могућем великом извозном споразуму“. Он је нагласио да је пред обе земље „дуг пут“, али да је Шведска посвећена истраживању свих могућности за снабдевање Украјине овим авионима. Зеленски је додао да су Gripeni приоритет за Украјину због њихове ефикасности, маневарских способности и релативно ниже цене у поређењу са другим модерним ловцима, попут америчког F-35.
Техничке предности Грипена
ЈАS 39 Gripen E, вишенаменски ловац четврте генерације, познат је по својој свестраности, економичности и способности за операције у тешким условима. Његове кључне карактеристике укључују: Напредни радар и системи за електронско ратовање омогућавају ефикасну борбу ваздух-ваздух и ваздух-земља. Може носити ракете Meteor. Способност полетања и слетања на неравне писте, што је идеално за украјинске услове. Нижи трошкови одржавања у поређењу са конкурентима попут F-35.
Џастин Бронк, стручњак за ваздушно ратовање из Краљевског института уједињених служби, истакао је да Gripen Е представља „знатно способнији ловац средње тежине“ у односу на постојеће украјинске авионе, укључујући F-16 и Mirage 2000.
Позадина и стратешки контекст
Разговори о испоруци Gripena Украјини вођени су последње две године, али су били одложени због фокуса Кијева на интеграцију америчких F-16, који су уведени у августу 2024. Украјински пилоти су већ пролазили обуку на Gripenima у Шведској, а Зеленски је изразио наду да би прве испоруке могле почети 2026. године. Кристерсон је, међутим, указао да би производња нових авиона могла потрајати три године, док опција испоруке половних Gripen C/D остаје отворена.
Овај споразум долази у тренутку када Украјина настоји да модернизује своје ваздухопловне снаге, ослањајући се на западну подршку. Шведска, као чланица НАТО-а од 2024, види овај споразум као део шире стратегије за јачање европске безбедности. Финансирање би могло бити обезбеђено кроз замрзнуту руску имовину и доприносе савезника, али Кристерсон је нагласио да је потребан додатни рад на коначном уговору.
Значај за Сааб и шведску одбрамбену индустрију
Компанија Saab, произвођач Gripena, могла би значајно профитирати од овог споразума, који би представљао највећу извозну поруџбину у историји Шведске. Акције компаније порасле су за 3,3% након објаве. Saab тренутно повећава производне капацитете у Линћепингу, са циљем да до 2030. производи 20-30 авиона годишње, док додатне производне линије постоје у Бразилу.
Претходна употреба Грипена
Gripen је у употреби од 1996. и учествовао је у мисијама као што су НАТО-ова зона забране лета у Либији 2014. и ваздушна полиција у Пољској 2025. Ове године, Тајланд је први пут користио Gripene у директним борбеним операцијама против Камбоџе. Авион је извезен у земље попут Бразила, Јужне Африке, Чешке, Мађарске и Тајланда, док је Колумбија недавно одлучила да га набави.
Остале иницијативе
Поред ваздухопловне сарадње, Шведска и Украјина разговарале су о енергетској безбедности и противваздушној одбрани. Зеленски је истакао важност иницијативе PURL и потребу за заштитом украјинске енергетске инфраструктуре од руских напада. Током посете Норвешкој, Зеленски је обезбедио донацију од 149,4 милиона долара за куповину природног гаса, што додатно подржава енергетске потребе Украјине.
Закључак
Потенцијални договор о миру може скроз променити однос снага и довести до тога да овај договор никада не ступи на снагу, а преседан да се замрзнута руска имовина користи за војне набавке за Украјину може добити епилог не само у међународним судовима већ и у конкретним потезима Москве.
hehehehe
ajde malo da se ….
dakle, ruska imovina u serbaji je nis i jos ponesto
ajd da je prodamo… npr heruvatima bugarima… gremlinima …. strumpfovima ….. bilo kome… i te pare namenimo za pomoc braci ukrajincima
kakav scenario
Грипени су апсолутно безвредне канте које нико на свету не купује јер не могу да полете без курбле. Што се тиче одузимања србске имовине, тј руске у Србији, то неће моћи. Једино ако дебили попут Viljdrnda не буду одлучивало о томе.
Ima dosta snimaka na Internetu katastrofalnih padova Gripena…zbog specifične konstrukcije krila i avionike, upravljanje avionom bez pomoći računara je nemoguće a čim računar malo zašteka rezultat je pad…nemoguće ga je izvući…zato se skoro niko ne odlučuje na nabavku tih kanti…