ОКЛОП СРПСКЕ- ДЕСПОТ И ВИХОР ПОНОСНО ПРОШЛИ УЛИЦАМА БАЊАЛУКЕ! ВИДЕО

Foto: Andrej Mlakar

На Тргу Крајине у Бањалуци одржан је свечани дефиле, централни догађај обележавања Дана Републике Српске. У дефилеу учествовало је око 3.000 припадника Министарства унутрашњих послова, јавног и цивилног сектора Републике Српске.

Као и претходних година улицама Бањалуке продефиловала су оклопна возила Деспот и Вихор домаће производње који се налазе у саставу МУП-а Републике Српске.

На паради приказана су два ешалона са по пет возила Вихор ( нова оклопна возила у саставу Војске Уједињених Арапских Емирата) и Деспот 2 која се налазе у саставу Специјалне антитерористичке јединице МУП-а Републике Српске.

Foto: Andrej Mlakar

Оклопно возило Деспот

Оклопно возило Деспот премијерно се појавило по први пут 9. јануара 2019. године на свеченаом дефилеу у Бањалуци. Од саме појаве на малим екранима Деспот је изазвао пажњу у региону, а изазива га и данас.

Прича о оклопно возилу Деспот започела је октобра 2017. године када се родила идеја о томе да се конструише ново оклопно возило. Годину дана касније, направљен је први протип, који је опитован, а онда на Светог Стефана јануара 2019. када је обележаван Дан Републике Српске и приказано јавности, да би онда убрзо уследило и његово увођење у оперативну употребу.

Убрзо је уследило потписивање споразума о набавци прво осам а онда још два оклопна возила, тако да их тренутно Полиција Републике Српске има укупно 10.

Вредност овог посла процењена је на шест милиона евра. Према досупним информацијама сва возила се налазе у Тренинг центру МУП-а РС у Залужанима код Бањалуке, а искључиви корисник ових возила је Специјална антитерористичка једница МУП-а Републике Српске.Возило се може користити за патролне и извиђачке мисије, као командно возило, затим за превоз и подршку јединица за специјалне операције, противгерилску и противтерористичку борбу, противоклопну борбу, контролу граница, контролу територија, осматрање, као санитетско возило и друго. Дужина овог мултуфункционалног теренског возила је 6,05 метара, ширина 2,56 метара, траг точкова 2,50 метара, међуосовинско растојање три и по метра, клиренс 0,48 метара, а максимална маса је 14 тона. Запремина путничког простора је 12 метара кубних, и предвиђена је за посаду од три до шест чланова уз могућност додатне опције распореда сједења посаде. Простор је климатизован са двозонским аутоматским клима уређајем.

Максимална брзина „Деспота“ је 120 килметара на час, уз савладавање нагиба од 50 одсто, бочног нагиба 30 одсто, прилазним углом 40 степени и одлазним углом 43 степена.

Од осталих карактеристика овог теренског возила издваја се мотор – типа Мерцедес-Бенз ОМ 926 ЛА, запремина: 7.2 литра, снага: 240 кW (322 ХП) при 2.200 о/мин, момент: 1300 Нм (1300-1600 о/мин) мењач-тип АЛЛИСОН 3.000СП Аутоматска трансмисија, број брзина: 6 +1. Трансмисија- тип: 4×4 конфигурација, двобрзински разводник погона са диференцијалом и блокадом диференцијала, огонске осовине са независним ослањањем, завојне опруге, блокада диференцијала. Точкови-Тип: 395×85 Р20, фелга-дводелна челична са рунфлат уметцима, систем за централну регулацију притиска ваздуха у пнеуматицима.

Резервоар горива је запремине 2×200 литара, а кочиони систем пнеуматски са кочионим дисковима на свим точковима, АБС 4×4 систем, сензором истрошености кочница и хидрауличном паркинг кочницом на разводнику погона. Температурни обим коришћења возила је у распону од минус 40 степени до плус 50 степени Целзијусових.

Балистичка заштита- ниво 2 према СТАНАГ 4569, ФБ6 према ЕН 1522 -опционо Ниво 3 према СТАНАГ 4569, а заштита од експлозије- ниво 2а и 2б према СТАНАГ 4.569.

Од наоружања предвиђено је да ово оклопно возило има Даљински управљиву борбену станицу у калибрима 7,62мм и 12,7 мм, бацаче димних бомби или сузавца монтираних на боковима возила , витло за извлачење.

Оно где други енитет види највећи проблем у овом возилу јесте његово опремање са тешким митраљезом калибра 12,7 мм, јер како се наводило из Сарајева то би представљало опасност, јер онда возило постаје противавионска платформа и нанводно би се кришиле одредбе Дејтонског споразума и Споразума о субрегионалној контроли наоружања дозвољава полицији да има борбена оклопна возила са наоружањем калибра 12,7 милиметра.

Међутим, то није тачна констатација, јер једино ограничење по том споразуму из Фиренце је само и искључиво број од по 38 оклопних возила у сваком од два ентитета БиХ.

У смислу тога МУП РС предвиђа да фамилија возила Деспот замени постојећа оклопна возила фамилије БОВ – М 86ВП

Иначе МУП Републике Српске има у оперативној употреби 4 БОВ М-86, 10 оклопних возила Деспот од којих је пет опремљено са даљински управљивим борбеним станицама ДУБС калибра 7,62 мм и 12,7 мм.

Вихор

На свечаном дефилеу поводом Дана Републике у Источном Сарајеву 2023 премијерно је приказано тактичко возило МУП-а Републике Српске „Вихор“. После успешног пројекта Деспот са којим је наоружане специјалне једнице МУП-а Републике Српске, компанија Технички ремонтни завод Братунац 4. априла 2022. године приказали су свој нови производ „Вихор“.

Нови производ Техничко ремонтног завода Братунац Вихор појавио се на 30 година постојања МУП-а Републике Српске. И ово возило као претходник Деспот настао је као плод сарадње инжињера Техничко ремонтног завода у Братунцу и МУП-а Републике Српске. Возило је израђено из панцирног лима.

Возило се израђује у више врста: командно, извиђачко, амбулантнои борбено. Тежина основног возила је шест тона, док је у товарном простору могуће сместити две, до две и по тоне терета.

Дужина Вихора је 5,20 м, ширина 2,50 м, а висина 2,20м. Возило је погонске формуле 4х4 и покреће га зиел мотор умест немачког МТУ, употребљен је шведски компаније Волво TAD 840-43VE укупне јачине 235 коњских снага. Максимална брзина је 120 km/х на асфалтном путу. Возило има аутоматски мењач.

У Вихор могуће је сместити поред возача и командира још два до три члана посаде. У возило је могуће ући и преко бочних врата.

Возило је заштићено нивоом балистичке заштите 2 СТАНАГ 4569, што пружа заштиту од калибра 5,56 и 7,62 мм. Опционо предвиђена је заштита до нивоа 3 сзандарда СТАНАГ 4569, ради заштите од панцирне муниције калибра 7,62 мм. Возило је заштићено од мина по стандарду СТАНАГ 4569 ниво 2а и 2б што значи да је посада заштићена од дејства 6 килограма експлозива испод точкова или централног дела возила.