Најновији кинески стелт ловац, Ј-35 (познат и као FC-31 Gyrfalcon), званично је представљен, означавајући још један искорак у развоју кинеске авијације пете генерације.
Карактеристике и разлике
Ј-35 се разликује од америчког F-35 по томе што има два мотора, али укључује карактеристике које су можда инспирисане конфигурацијом и изгледом F-35. Очекује се да носи око 8.000 kg наоружања, укључујући унутрашње и спољашње носаче.
Постоје две верзије: копнена Ј-35А и морнаричка Ј-35. Ваздухопловство Народноослободилачке армије Кине (PLAAF) представило је овај авион као значајан додатак својим стратешким ресурсима.
Историјат и спецификације
Најранији трагови програма Ј-35 датирају из 2011. године, када су се појавиле фотографије модела „F-60“. Прототип је први пут полетео 31. октобра 2012, а у новембру ове године је Ј-31 јавно представљен на сајму у Жухају.
Ј-35 може да понесе 8.164 наоружања, од чега је 1.995 кг унутрашње, а спољашње чини шест носача капацитета 5.896 кг. Примарно наоружање укључује краткодометну ракету PL-10 и средњег домета PL-12, обе познате по НАТО ознакама CH-AA-9 и CH-AA-7, прилично респектабилно.
Стелт ловац Ј-35 је стигао
Обично када се помене број тридесет и пет у контексту ловаца пете генерације са стелт технологијом, људи најпре помисле на амерички F-35 Lightning II, један од иновативних пројеката из чувеног „Skunk Works“ одељења компаније Lockheed Martin.
Иако Русија има свој Сухој Су-35 „Flanker-E,“ он није стелт авион, као ни шведски ловачки авион из периода Хладног рата Saab 35 „Draken.“ Када је реч о Кини и стелт ловцима, често се помисли на Chengdu J-20 „Weilong.“Испоставило се да сада Кина има и свој нови стелт ловац, познат као Ј-35, или конкретније Shenyang J-35, такође означаван као FC-31 „Gu ying.“
Најновије карактеристике
Најновији извештај аутора Томаса Њудика и Тајлера Роговеја за The Warzone од 5. новембра 2024. године показује авион у таксирању, откривајући неколико нових детаља. Наиме, Ј-35 се значајно разликује од F-35 по томе што користи погонски систем са два мотора, док F-35 има један велики турбофан мотор. F-35 је од почетка пројектован са могућношћу кратког полетања и вертикалног слетања (STOVL), што није предвиђено за кинески дизајн. Многи елементи Ј-35 су, ипак, можда инспирисани или слични F-35, укључујући DSI улазне отворе, кабину и основну конфигурацију.
Аутори Њудик и Роговеј наглашавају да, упркос многим сличностима, Ј-35А није потпуна копија F-35, већ је осмишљен са значајним иновацијама и прилагођен кинеским потребама.
Пут у будућност?
Према PLAAF-у, копнена верзија Ј-35 носи ознаку Ј-35А, док морнаричка верзија има другачије конфигурације управљача и механизме за лансирање. Авион Ј-35А, као гест PLAV-а, носи симбол „75“ у част дана Ваздухопловства.
Иако постоје питања о плановима PLAAF-а за Ј-35А, биће занимљиво видети како ће се овај ловац интегрисати у војне капацитете Кине и да ли ће оперативне верзије изоставити топ, као што је то случај са Ј-20.